| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Att hålborra eller låta bli?
|
1427 besök totalt |
|
Mina bakskivor till Compacten befinner sig på jobbet för svarvning senare ikväll. När jag ändå har dem där har jag möjlighet att både slitsa och hålborra. Slitsa går bort, det tar för lång tid och arbetet kommer ske efter mitt kvällsskift, jag orkar helt enkelt inte stå med detta en natt eller åka in på helgen. Hålborra skulle gå fort i min styrda svarv, men är det smart? Man har ju läst om spruckna skivor mer än en gång. I mitt fall rör det sig om solida bakre skivor som inte belastas så speciellt mycket och jag är egentligen bara ute efter lite bling-faktor. Bra eller anus?
|
||
|
Mnjae, hålborrade klarar jag mig utan i fortsättningen i alla fall. Dom här skivorna har gått ca 500mil. Som du ser så är slitaget ringa och det är inga missfärgningar som tyder på extrema temperaturer, men spruckit har dom gjort med god entusiasm.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Vilka skräckbilder du bjuder på 2fast4u!
De var minst sagt övertygande om att hålla borrandet så långt borta från skivorna som möjligt. Fantastiskt detta forum! Man kan alltid fråga och få svar från bättre vetande innan man gör något dumt. |
||
|
Gör det nån skillnad om hålen i skivan är "försänkta" ? Tänkte att det kanske är den skarpa kanten i hålen som gör att det gärna spricker lättare?
Har nämligen beställt skivor som är både slitsade och hålborrade men hålen är försänkta så frågan är om man behöver vara nervös att dom inte ens överlever en säsong? _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||
|
Re:
Alla skivor med hål i spriker för eller senare oftast förr tyvärr. Enligt de som säljer racebelägg behöver man varken slitzade eller borrade skivor utan man vill ha så mycket material som möjligt i skivan för att kunna ta hand om den värmeenergi som lagras upp i skivan under en kraftig inbromsning. Då måste skivan ha tillräcklig massa för att klara det tills man hinner kyla skivan. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Jag hade hålborrade skivor på en bil för några år sedan (tung Opel omega). Kanterna på hålen var gradade, men allteftersom skivan slets så försvann gradningen.
Skivorna började dock spricka innan dess, men det blev inga såna sprickor som på bilden ovan utan bara små sprickor radiellt från några av hålen. Bytte till oborrade skivor sen, det blev ingen skillnad i bromsverkan vad jag kunde känna. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
På alla porschar jag sett med hållborrat så har skivorna spruckit långt innan de slitits ned, i alla fall om de körs på bana.
Köpta hålborrade skivor är väl förresten inte borrade utan gjutna så för att hålla bättre. Porsche var ganska tidiga med hålade skivor på racebilar och anledningen var vikt inte bromsprestanda. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1427 besök totalt |