| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med hjulvinklar
|
2305 besök totalt |
|
Hjälp med hjulvinklar
Hej ska inom kort montera "nya" fjäderben på bilen och funderar över hur man ska ställa hjulvinklarna. Bilen i fråga är en impreza gt -99, har kollat runt ganska mycket men känns rätt att fråga rejsas expertis innan man lämnar in bilen. Tjänstevikten ligger på 1330 kg och den har ju awd samt är en aning framtung som alla andra bilar med motorn framtill. Fjädrarna fram ska vara på 6k och bak 4k enligt uppgift. (betyder väl 6kg/mm eller ca 60N/mm?) vilket låter rätt lågt eller? det är coilover ben fram och bak. Hursomhelst hade tänkt ställa det ungefär såhär: Fram toe in: 0 (kanske är bättre med lite toe in eller ut?) camber: -2 till 2.5 grader caster: så mycket som möjligt (ändras lite när man lutar in topplagringen har jag för mig) Bak toe in: -0,1mm camber: -2 grader Verkar det vara vettiga inställningar? Bilen kommer köras på gatdäck och framför allt på konbana/ superstage. Den ska ju helst inte vara jobbig att köra till vardags heller. Mvh _________________ Mattias Nygård |
||||
|
Nu kan jag inte Impreza alls men nog låter det som vettiga vinklar att börja med.
Lite lite toe out fram om du vill få extra bett i konbana, lite lite toe in fram om du vill åka lite lugnare på motorvägen till o från träffarna. Men ganska nära noll är rätt tänkt. Bak är en bit toe in säkrast om man inte satsar allt på att det bara ska funka kanoners i slalomen. Som sagt, med reservation om Imprezan kräver annorlunda från generiska vinklar så att säga. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Verkar vettigt
Fram toe in: 0 Hade gärna kört upp till 2 grader toe out för att få bättre känsla i styrningen och bättre instyrning camber: -2 till 2.5 grader är en bra början men lite mer skadar inte om du inte har ett väldigt styvt chassie. Skulle sikta på mellan 2.5 och 3 grader till en början och sen kontrollera däcksslitaget/temperaturen caster: så mycket som möjligt (ändras lite när man lutar in topplagringen har jag för mig) skadar inte med mycket caster men jag hade offrat caster för att få den camber jag vill ha sålänge inte bilen blir nervös i hög hastighet Bak toe in: -0,1mm, lite toe in är att föredra, toe out i bakvagnen gör bilen minst sagt nervös camber: -2 grader, funkar men mer skadar nog inte _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
Han ska absolut kunna ta vilken som om han vet vad han håller på med _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Jag är tämligen säker på att Millbro menade 2 mm (eller möjligen 0,2 grader). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Vilken djungel det är med hjulvinklar
Ju mer man läser och försöker lära sig ju mer förvirrad blir man... Lika bra att göra en hjulinställning och känna hur bilen beter sig. Kommer ställa den såhär: Fram: Toe in: 0 Camber: -2,5 grader Caster: orginal ska tydligen ligga på 3 grader men det blir kanske lite mer med mina topplagringar. Bak: Toe in: Lite in typ 1mm Camber: -2 grader Åker ju en del på gatan med bilen också därför kommer jag inte ställa toe ut och aggresivare camber. Detta är av självklara anledningar som däckslitage och att bilen kommer kännas nervös rakt fram med toe ut.
_________________ Mattias Nygård |
||||
|
Re:
3 grader tycker jag låter som väldigt lite. Vad har du för Steering Axis Inclination? (caster sett framifrån) _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Mjo. 2mm toe out på 15" fälg kör jag med och det fungerar bra. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Har kollat upp vad hjulvinklarna är orginal nu:
Camber: -0,25 Caster 3,35 Toe in 0 Kpi(visst är det samma som sai): 14,35 Vad jag förstår så verkar det vara långt ifrån optimalt att ha så hög kpi sen blir det ju ännu högre om jag använder dom justerbara topplagringarna så blir vinkeln ännu högre... kanske är bäst att justera max camber nere vid spindeln innan man rör topplagringarna? _________________ Mattias Nygård |
||||
|
Re:
Nästan. På en svängabil; 'brukar man lägga Caster mellan 75 % och 100 % av SAI. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med hjulvinklar
|
2305 besök totalt |