Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3333 besök totalt |
Nu är jag upprörd.......!!!!!! (Träningstider banåka)
Jag har kollat runt var det finns möjligheter att provköra tävlingsbilen, för att sortera ut de inför sesongen. och det finns nästan inga möjligheter. Den första testdagen på Karlskoga är i juli........allt annat är bokat för företagsträffar och liknande. Jag tycker det är svagt av ledningen på Karlskoga, att inte vika någon dag för tester. För banorna är väl ändå inte till enbart för att företag ska kunna leka race. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re: Nu är jag upprörd.......!!!!!!
Välkommen i klubben.... det börjar bli svårt även att hitta dagar för tävling.... Men det är inte företag som är problemet utan mer Klubbar som kör privata bankörningar av olika slag för en 30-50 bilar. Och det är en stor anledning till varför banhyrorna ökat såpass mycket som det gjort dom senaste 3-4 åren. Eftersom då är man inte speciellt prismedveten eftersom den enda kostnaden dom har är banhyran för en dag om man inte gör som BMW Cluben och följer dom lagregler som egentligen finns med posteringerar, säkerhet och försäkrings-skydd. Men jag förstår banägarna som vill leva på sin asfaltsbana. Att man inte chansar utan hyr ut till dom som vill betala och naturligtvis så mycket som man kan ta. Och just nu i Sverige verkar det inte finnas någon hejd på prisnivån eftersom Karlskoga t.ex har i stort sett varenda dag uthyrd under hela säsongen. Så himla många företag är det inte bland karlskogas förhyrare förrutom Bohlin Racing som har naturligtvis en massa dagar för kurser och sånt. |
||||||
När det gäller karlskoga.......så är det Bohlin och Öhlin som lagt beslag på de flesta dagarna............ >
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Öhh?
Trodde man skulle kunna köra onsdagar redan nu från våren? Damit, inte bra.. Butterfly: Har en liten våt tanke att kolla med kommunen/markägaren av gamla flygplatsen. Eftersom dom har släpt in 200m åkarna så skulle det kanske inte vara helt omöjligt att staka ut en konbana runt taxibanorna. Kanske inte optimalt men jag har lite samma bekymmer som du, nybyggd bil som man klurar på hur den beter sig. Kanske ett alternativ om vi får ihop lite folk. Vet att flashen brukar hyra hagfors flygplats för tester så det har ju hänt förut. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Ja det kanske går..........men min bil passar inte så bra på en kobana............och nu är jag så jävla irriterad...så jag funderar på att lägga ner hela skiten.......... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Med konbana menar jag inte en sån där man slår sig blodig i ansiktet utan man stakar ut en liten rutt runt några taxibanor o kanske får ihop en slinga på 1km. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Någon bra enkilometers bana är svår att staka upp på den asfalten som finns där. Det är ju inte mycket mer än en lång raka. Finns inga taxibanor så man kan göra banan "rund". Ifall man hade start på ett ställe och målgång på ett annat eller att man körde en bil åt gången är det enda som skulle fungera annars kulle det bli mötande trafik på banan. I övrigt så vet jag att Porscheklubben körde konbana där en gång i somras så att få tillstånd från kommunen och "golfbanan" som numera äger fältet är nog inte omöjligt. Tror att det finns ganska många i KDR www.karlstadracing.nu som skulle vara intresserade av det. Även styrelsen, jag vet att dom har snackat om att anordna en banträff på Gälleråsen under sommaren, tyvärr så verkar det ju som att dom varit för sega. _________________ Street Triple RS -18 |
||||||
Hoppas och tror att man borde kunna få ihop en slinga som man snurra på.
Tanken vore följande: Ingen tidtagning Släpper ut 1 eller 2 bilar åt gången 10min pass t.ex Endast tävlingsbilarbilar så man inte får gnäll om trafikförsäkringar osv. Undviker allt vad fasta föremål heter _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Du får ta bilen till Sviestad den 22 april
eller gå banracingkurs på Gelleråsen den 3 april ![]() https://rejsa.nu/bankalender.asp _________________ ![]() |
||||||
Ja...jag har skrivit upp de datumen. Kan man gå en andra kurs.....jag tog ju licensen förra året. Men faktum kvarstår........om alla svenska banor ,används som lekstuga........vad händer då med svensk racing. Elitklasserna kan inte bära hele lasset. Det måste finnas utrymme för återväxt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Faktum kvarstår att svensk politik inte lämnar utrymme för återväxt av något som dom anser sig tjäna för lite på (motorsport)... till skillnad från fotbollsarenor som smälls upp här och där på skattebetalarnas bekostnad... Det är synd att sveriges politiker inte fått upp ögonen för oss vanliga dödliga som gillar att ratta ![]() |
||||||
Det där har irriterat mig sen dag ett. I alla sporter krävs träning. Flera timmar om dan, om man vill göra anspråk på att komma nånstans. Man går inte ut på våren å testar om man kan hoppa 2,40 i höjd på en tävling. När jag körde gokart kunde jag hålla på å nöta till belåtenhet. Men gokart är väl undantaget som bekräftar regeln. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
I det långa loppet tror jag nog att det är bra, eftersom den höga uthyrningsgraden kan leda till att fler banor byggs. Men det är kanske bara några få, välkända, banor som är uthyrda i samma grad? Midlandabanan gick ju i konkurs ifjol så det borde väl tyda på att det inte ser riktigt lika bra ut på alla håll. Eller också hade de helt enkelt för mycket skulder och andra kostnader.
Dessutom skulle jag tro att många av dem som åker på klubbträffar får blodad tand och vill gå vidare ett steg till och därigenom även ramlar in på tävlandet. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
1 Att folk hyr banor och kör bil där är toppen. Att fler banor byggs blir inte av även om underlaget finns. Då finns det nån som hävdar att djurlivet störs. Det blir avgaser. Det får dom bygga nån annanstans. Sen blir det så långt bort att man änå inte kan träna regelbundet. Å så går dom i konkurs. 2 Det tror jag med, men som sagt, hur ska nytillkomna kunna träna? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Det här har vi lite problem med i rallycrossen också. Snön har inte försvunnit häruppe när första tävlingen går i södra sverige. Och när man dessutom har byggt om ganska rejält på bilen under vinter så kan det vara en rejäl översaskning när man kommer ut på banan, max har man hunnit prova ett par starter på vägen utanför garaget. Nu kan vi iochförsig prova så att bilen går att köra i isracing men det är ganska stor skillnad mot rallycrossen. Brukar annars inte dom flesta klubbarna ha kvällsträning för sina medlemmar? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
1: Jo, faran är väl att det måste upp ännu mer i pris innan det går att bygga en ny bana. Men finns det tillräckligt mycket pengar att tjäna så byggs det säkert, även om det blir en massa protester. Tröskeln är lägre i glesbygd, eftersom de har större behov av inkomster och en massa outnyttjad mark samt lättare att få stöd. Det tråkiga med det är ju förstås att det blir långt att åka. Nu finns det ju de i norra Sverige som åker en himla massa mil för att tävla och testa, men jag tror inte särskilt många uppskattar att åka över 100 mil för att testa bilen...
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Mängden banor & körtillfällen är väl ganska korrelerat med hur stort intresset för banåka är i svergie. Vi är väl lite av ett motorsport-U-land.
Men jag tycker ändå att intresset är på väg upp rent allmänt, helt illa är det ju inte; Gotland ring har ju byggts, och där ser man ut att få köra så mycket man orkar, även med tävlingsbilar. ![]() ![]() Men visst, om någon frågar "är det för få motorbanor/körtillfällen i Sverige?" så tror jag inte nån här (speciellt inte jag ![]() ![]() |
||||||
Som styrelsemedlem i en av dessa "Icke speciellt prismedvetna" klubbarna som jag förmodar att Fredrik syftar på, Opel Sport Club, känner jag till problemet. Fast på ett lite annat sätt.
Som bilklubb står man sist i kön att få träffdagar, efter först STCC och sedan övriga racingarrangörer. Vi var ute med en förfrågan redan i oktober 2003 om att få en lördag eller söndag i stort sett när som helst under 2004 på Gelleråsen. När de som har förtur fått sina datum fick vi veta att det var fullbokat hela säsongen, trist, bara att jobba vidare med andra alternativ. Kostnadsökningarna de senaste åren är i högsta grad kännbara även för oss, ändå tycker jag det är kul att racingintresset är så stort som det är. Från att tidigare ha varit i hög grad ett intresse som går i arv inom familjer så tror jag det ökande racingintresset i Sverige nu till viss del kommer från alla bilklubbar som kör under enklare former och snappar upp intressen som sedan utvecklas till "riktiga" racingförare i de olika serierna framöver. Att banorna, tack vare det stora intresset, de senaste åren kunnat ta ut högre priser kommer på sikt ge fler och bättre banor, miljöprövningar och bullerregler till trots. Även inom OSC jobbar vi med säkerhetsfrågor på träffarna. Vi har t ex alltid ambulans och flaggvakter på träffarna. Bilarna genomgår säkerhetsbesiktningar innan någon släpps ut på banan, om någon inte uppträder på ett sätt som arrangören förväntar sig blir denne plockad av banan. Inför 2004 har vi i OSC tagit till oss av BMWSC:s välgjorda utredning angående krav på motortävlingsförsäkring vid arrangemang och handlar därefter. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3333 besök totalt |