Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Korta stötdämpare
3206 besök totalt
900rr
köping
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Korta stötdämpare

Hallå

nån som vet om man kan korta stötdämpare på nåt sett ?? detta gäller en ford puma som skulle behöva ha kortare såna fram..

// Johan

det ska gåå fooort..
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

En variant är att sätta upp dämparen i en svarv och korta kolvstången och göra ny gänga. Man spänner då i kolvstången, med fördel med lite skyddande tunn plåt mellan kolvstång och backar. Jag gjorde så till en Polo mk1 som jag toksänkte. Detta förutsätter dock insatsdämpare eller dämpare med avtagbara fjäderbenstallrikar, dämparen sticks in i spindelröret. Med detta sätt kortar man bara kolvstången, inget annat. Är man oförsiktig kan man nog peta ner kolvstången i dämparen och inte få ut den igen... Men man får ju en kort fjäder att sitta kvar även i utfjädrat/upphissat läge.

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: Korta stötdämpare

900rr skrev:
Hallå

nån som vet om man kan korta stötdämpare på nåt sett ?? detta gäller en ford puma som skulle behöva ha kortare såna fram..

// Johan

Sellholm kan korta dämpare, inte så långt för dig

Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Är inte kolvstängerna ihåliga?
Fått för mig att dessa är rör med svetsade ändar!
om så är fallet törs man ju inte korta mer än några millimeter innan man riskerar att "gå igenom"...

Har själv tänkt tanken att korta men stoppats av detta antagande!!

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

om det inte är upside-downdämpare eller med justeringspinne rätt igenom är de nog oftast solida. Vi har gjort styrstagsförlängare av begagnade kolvstånger från Sierradämpare, de var solida.

/Gustaf

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Re:

Roggaman skrev:
Är inte kolvstängerna ihåliga?
Fått för mig att dessa är rör med svetsade ändar!
om så är fallet törs man ju inte korta mer än några millimeter innan man riskerar att "gå igenom"...

Har själv tänkt tanken att korta men stoppats av detta antagande!!
Det kanske finns sådana också, men jag har känslan av att det är ovanligt i så fall. Jag har på en tidigare arbetsplats svarvat kolvstänger åt Öhlins/Kenny Bräck (CART) och de var solida. Så inte ens dessa extrem-rejsiga var ihåliga.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Smala kolvstänger som inte ska ta upp nån brytkraft (som de ska för McPerson) och som saknar justeringspinne i mitten är solida (inte mycket vikt att spara på att ha en 10-12mm stång ihålig).

En grov dämparstång för McPerson (tänk 30mm eller mer), skulle jag gissa är ihålig, eftersom du kan spara rejält med vikt utan att offra böjstyvhet.

Men tillbaka till frågan, ska dämparen kortas för att de kortare hårdare fjädrarna rasslar (dvs istället för hjälpfjädrar), eller ska dämparkroppen och stången kortas för att fortfarande ha vettig fjäderrörelse till bumpstopp med en kortare och hårdare fjäder (dvs riva isär allt och bygga upp en ny dämpare av resterna)?

Enbart stången kan ju kortas relativt enkelt, men det blir ju en lika lång dämparkropp så avståndet dämparkropp till bumpstopp kan ju bli lite kort.

900rr
köping
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Jag ska (vill) montera en sänkningsats som sänker så mycket att det står att man måste korta dom..
antar at dom menar bara kolvstången ??

det ska gåå fooort..
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009

Funkar väl bra också att fixa utfjädringsstopp?

Har nyss monterat fjädrar som är så korta så dom skulle ramla ur vid full utfjädring så svetsade fast en lite ögla i övre fjädersäte å i fjäderbenet borrade ja ett hål å skruva fast ett plattjärn runt fjädern, funkar hur bra som helst!

Syns dåligt på bilden men kollar man noga ser man ju iaf lite av utfjädringsstoppen

Saab 9000 Aero
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Har man sänkt så mycket så vill man korta kolven för att dämparen ska få behålla fjädringsvägen och dämparen ska få jobba i rätt läge.

Göteborg
Här sen Okt 2003

Dämparen jobbar väl lika bra över hela slaget !?

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Suddarn skrev:
Dämparen jobbar väl lika bra över hela slaget !?
Enda läget är väl när du slår i botten eller toppen. Och om du är tvungen att korta dämparstången för att den inte ska slå i botten så har ju även bumpstoppet kortats (annars skulle dämparn riskerat att slå i botten redan från början).

Det låter som en "simpel" drop-stop-lösning, och då finns det enklare saker än att korta stången. Använda fjädern (genom att fästa den i "tallrikarna", övre och nedre, som ses ovan) är en enkel metod, som verkar accepteras av SBP.

900rr
köping
Här sen Dec 2007

Trådstartare
om man sätter dit en fjäder som sänker 75mm så lär man väl korta stången för att den inte ska bottna eller är det bara för att hålla kvar fjädern dom menar ??

http://www.hova.com/sankningssats-ford-fiesta-jasjbs-11950400brford-ka . . . .

det ska gåå fooort..
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

De säger "Kortare Stötdämpare", i det läser jag in att du inte kan köra originaldämpare utan behöver ha varianter som är kortare i kropp och stång.

Mät gärna hur lång fjäderväg du har nu (dämparkropp till bumpstopp), ta sen bort 75mm (sänkningen) så får du se hur mycket fjädringsväg du skulle få med originallängd på dämparkroppen. Förmodligen är det jättelite (eller negativt), annars skulle de inte brytt sig om att påpeka det med en "sänksats".

900rr
köping
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Hm okej verkar som om det nästan blir till att spara ihop nån krona till å beställa en coilover sats från eng
verkar lättare å smidigare..

tack å bock

det ska gåå fooort..
Citera
Skruva banåkabil
Korta stötdämpare
3206 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande