| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Korta stötdämpare
|
3206 besök totalt |
|
En variant är att sätta upp dämparen i en svarv och korta kolvstången och göra ny gänga. Man spänner då i kolvstången, med fördel med lite skyddande tunn plåt mellan kolvstång och backar. Jag gjorde så till en Polo mk1 som jag toksänkte. Detta förutsätter dock insatsdämpare eller dämpare med avtagbara fjäderbenstallrikar, dämparen sticks in i spindelröret. Med detta sätt kortar man bara kolvstången, inget annat. Är man oförsiktig kan man nog peta ner kolvstången i dämparen och inte få ut den igen...
Men man får ju en kort fjäder att sitta kvar även i utfjädrat/upphissat läge.
|
||
|
Re: Korta stötdämpare
Sellholm kan korta dämpare, inte så långt för dig
_________________ Daniel Steiner |
||
|
Är inte kolvstängerna ihåliga?
Fått för mig att dessa är rör med svetsade ändar! om så är fallet törs man ju inte korta mer än några millimeter innan man riskerar att "gå igenom"... Har själv tänkt tanken att korta men stoppats av detta antagande!!
_________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
|
om det inte är upside-downdämpare eller med justeringspinne rätt igenom är de nog oftast solida. Vi har gjort styrstagsförlängare av begagnade kolvstånger från Sierradämpare, de var solida.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
|
||
|
Smala kolvstänger som inte ska ta upp nån brytkraft (som de ska för McPerson) och som saknar justeringspinne i mitten är solida (inte mycket vikt att spara på att ha en 10-12mm stång ihålig).
En grov dämparstång för McPerson (tänk 30mm eller mer), skulle jag gissa är ihålig, eftersom du kan spara rejält med vikt utan att offra böjstyvhet. Men tillbaka till frågan, ska dämparen kortas för att de kortare hårdare fjädrarna rasslar (dvs istället för hjälpfjädrar), eller ska dämparkroppen och stången kortas för att fortfarande ha vettig fjäderrörelse till bumpstopp med en kortare och hårdare fjäder (dvs riva isär allt och bygga upp en ny dämpare av resterna)? Enbart stången kan ju kortas relativt enkelt, men det blir ju en lika lång dämparkropp så avståndet dämparkropp till bumpstopp kan ju bli lite kort. |
||
|
Funkar väl bra också att fixa utfjädringsstopp?
Har nyss monterat fjädrar som är så korta så dom skulle ramla ur vid full utfjädring så svetsade fast en lite ögla i övre fjädersäte å i fjäderbenet borrade ja ett hål å skruva fast ett plattjärn runt fjädern, funkar hur bra som helst!
Syns dåligt på bilden men kollar man noga ser man ju iaf lite av utfjädringsstoppen
|
||
|
Re:
Det låter som en "simpel" drop-stop-lösning, och då finns det enklare saker än att korta stången. Använda fjädern (genom att fästa den i "tallrikarna", övre och nedre, som ses ovan) är en enkel metod, som verkar accepteras av SBP. |
||
|
om man sätter dit en fjäder som sänker 75mm så lär man väl korta stången för att den inte ska bottna eller är det bara för att hålla kvar fjädern dom menar ??
http://www.hova.com/sankningssats-fo _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||
|
De säger "Kortare Stötdämpare", i det läser jag in att du inte kan köra originaldämpare utan behöver ha varianter som är kortare i kropp och stång.
Mät gärna hur lång fjäderväg du har nu (dämparkropp till bumpstopp), ta sen bort 75mm (sänkningen) så får du se hur mycket fjädringsväg du skulle få med originallängd på dämparkroppen. Förmodligen är det jättelite (eller negativt), annars skulle de inte brytt sig om att påpeka det med en "sänksats". |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Korta stötdämpare
|
3206 besök totalt |