Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur koppla elen till dubbla bränslepumpar?
11678 besök totalt
samuel1
Ha|mstad
Här sen Feb 2006

Trådstartare

Ska börja koppla elen till mitt bränslesystem som består av en sugande pump som sitter i tanken som matar catchtanken, sen vidare har jag en tryckande pump till motorn.

Jag ska köra med ett relä till varje pump. Separat 12V matning till dem båda, paralellkopplad styrning från sprutet (sm2), nu till min fråga; ska jag paralellkoppla styrningen till pumparna eller ska jag dra en styrning varförsig ut från varje relä till var och en pump?

Mvh

Jönköping
Här sen Apr 2003

Du kan låta det ena relät styra det andra. Jorda ansl 85 på båda reläna, dra en kabel från ansl 87 på ena relät till ansl 86 på det andra.
Spolen i relät drar så lite ström så det kommer inte att påverka strömförsörjningen till pumparna.

Du kan ju styra relät till högtryckspumpen med relät till lågtryckspumpen, högtryckspumpar drar ju ofta lite mer ström.

samuel1
Ha|mstad
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Nu kanske jag formulerar mig bättre

Ska köra med en Walbro GS342 i tanken och en Bosch 984 efter catchtanken. Autronic sm2 är mitt styrsystem.

Förmodar att jag ska koppla det andra bränslereläet likadant, dock så ska styrningen från boxen, 86 byglas med varandra.

Men hur ska jag göra med utgången till bränslepumpen och spridarna, 30, när jag ska köra två pumpar med separata reläer? Ska jag bygla denna utgången också?

Är detta rätt kopplat?

Mvh

Vingåker
Här sen Maj 2006

En risk med att koppla ihop matningarna till pumparna är att du kanske inte märker om den ena kretsen säckar ihop, dvs relät eller säkringen brinner. (Då borde normalt nästa säkring gå också men man vet ju aldrig med el.)
Då matar ett relä bägge pumparna och spridarna. Jag hade inte kopplat ihop dem.

Är det jordstyrning för pumparna på sprutet? Det ser ut så när du kör in + på både 85 och 87.

Ha|mstad
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Re:

Niklas Rosell skrev:
En risk med att koppla ihop matningarna till pumparna är att du kanske inte märker om den ena kretsen säckar ihop, dvs relät eller säkringen brinner. (Då borde normalt nästa säkring gå också men man vet ju aldrig med el.)
Då matar ett relä bägge pumparna och spridarna. Jag hade inte kopplat ihop dem.

Är det jordstyrning för pumparna på sprutet? Det ser ut så när du kör in + på både 85 och 87.

Ja styrningen blir ju jord från sprutet.

Detta måste vara en tankevurpa från min sida, kopplar jag ihop matningen från reläerna så finns det ju ingen mening med att köra två reläer och säkringar.

Eller hur?

Jönköping
Här sen Apr 2003

Hur du än gör så har du bara en relästyrning i sprutet, så visst går det att koppla båda pumparna på samma relä. Gäller bara att relät orkar med mycket ström samt att du lägger en rejäl 12V matning till relät, 4 mm2 eller mer.

Jag förenklar helst så mycket som går när det gäller bilel, om man gör en massa specialkopplingar så blir det ett elände att felsöka efter nåt år när man glömt hur man gjorde.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag har alltid kopplat matarpumpen så den styrs av tändningen, huvudpumpen av styrboxen. Tanken är att undvika att huvudpumpen startar utan att matarpumpen går. Nackdelen är förstås att matarpumpen kan gå även om motorn stannar (vid olycka till exempel). Det kan man ju lösa med en "krockbrytare" eller liknande om man vill.

/Gustaf

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Ett gammalt "rallyknep" är ju att koppla elpumpen över oljetrycksgivaren. Då startar inte pumpen förrän det finns oljetryck. En kompis hade det så på sin gr H Toyota Starlet, den var lite svårstartad men det funkade hyfsat ändå.

Inte helt 100% säkert om man skulle rulla eller krocka dock eftersom oljetrycket inte försvinner direkt när motorn stannar, det ligger ofta kvar nån halvsekund. Tillräckligt för att pumpen ska kunna spreja ut soppa överallt.

hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

vaffö inte sno ett dubbelrelä från en vovlo 740 ?.. på dom styr relät båda pumparna ... sitter längst in (eller nästan längst in) till vänster bakom askkoppen i mittkonsollen. Lätt att se då det är rektangulärt. Säkert samma på 940.

Sen bara för att vara lite kaxig eller nått då... Styra elpumpen via oljetrycket... Ojoj gammalt. Sitter kopplat så i original på min cheva från 75... (pumpen går också när man kör på starten).

Kan kanske vara intressant för folk att veta förresten. Är som en vanligt oljetryckskontakt, fast förlängd. Har tre flatstiftskontakter för att styra både oljrtryckslampan och en elektrisk bränslepump direkt utan relä... (fast det är för en förgasarbränslepump med dess strömförbrukning). Finns på hansen racing som har filial på varenda mekonom/ad-center. Kostade runt 110 spänn när jag köpte en ny (trodde den läckte, men icke)
Sitter original på chevrolet monza 75-80 med v8:a (o säkert nån annan också)

Ha|mstad
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Re:

Anders Karlsson skrev:
Hur du än gör så har du bara en relästyrning i sprutet, så visst går det att koppla båda pumparna på samma relä. Gäller bara att relät orkar med mycket ström samt att du lägger en rejäl 12V matning till relät, 4 mm2 eller mer.

Hur kopplar jag båda pumparna till ett relä enklast?

Antar om jag gör såhär,

så blir matningen 12volt / 2. Alltså var sin pump får bara 6v som inte är ok...

How do I do?

Mvh

Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

samuel1 skrev:
Anders Karlsson skrev:

Hur kopplar jag båda pumparna till ett relä enklast?

Antar om jag gör såhär,

så blir matningen 12volt / 2. Alltså var sin pump får bara 6v som inte är ok...

How do I do?

Mvh

Så är enklast att koppla. Båda pumparna får 12V.

Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004

Nja, 30A är för lite för att driva bägge pumparna.

Det bästa är att du drar en ny matning direkt från batteriet, säkrar av den med 30A och sen drar den till ett nytt relä som matar bränslepump nr2.

Sen snor du styrströmmen från ditt befintliga relä och använder det för att styra även ditt andra relä.

Accord -04
Citera
samuel1
Ha|mstad
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Re:

Asse skrev:

Det bästa är att du drar en ny matning direkt från batteriet, säkrar av den med 30A och sen drar den till ett nytt relä som matar bränslepump nr2.

Sen snor du styrströmmen från ditt befintliga relä och använder det för att styra även ditt andra relä.

Finns det några kraftfullare reläer som klarar av att dra runt mina två pumpar?

om jag kör med dubbla reläer och det ena skulle säga adjö så står jag med skägget i brevlådan...

Mvh

Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

samuel1 skrev:
Asse skrev:

Finns det några kraftfullare reläer som klarar av att dra runt mina två pumpar?

om jag kör med dubbla reläer och det ena skulle säga adjö så står jag med skägget i brevlådan...

Mvh

Jag köpte ett bosch relä som pallar 40A på www.laitis.se

LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Re:

hauge skrev:
vaffö inte sno ett dubbelrelä från en vovlo 740 ?.. på dom styr relät båda pumparna ... sitter längst in (eller nästan längst in) till vänster bakom askkoppen i mittkonsollen. Lätt att se då det är rektangulärt. Säkert samma på 940.

Det är bara ena reläspolen som driver pumparna.
Den andra reläspolen är avlastning till motostyrdon.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Skruva banåkabil
11678 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande