| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Besiktning med skalstolar och sportratt?
|
4 besök senaste veckan (5923 totalt) |
|
Vilka erfarenheter har ni från att besiktiga nyare (helbilsgodkända) bilar med skalstolar och sportratt typ Momo, Sparco etc? Jag har alltid bytt till orginalstolar och ratt (airbag). Är det värt att prova? _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Z4 35i -10 Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||
|
om du har bra vana av att pimpa till det med originalsaker en dag per år, varför retas mer än nödvändigt?
Det kan vara roligare att ha en originalratt med borttagen Airbag iofs (med bara skalet, men ingenladdnig och påse), cansen är liten att den smäller, men skurvar du tillräckligt många gånger så hinner slumpen ikapp. Men det kan ju vara mer eller mindre jobbigt att hantera stolar (och underreden ger så fula revor i lacken...). |
||
|
Har samma problem själv. Men det är bara ett par timmars jobb per år att plocka i och ur. Kommer inte testa lyckan för egen del, man vet ju att det inte ska vara ok så varför testa lyckan?
|
||
|
Det gäller min Z3 M coupe -99.
I orginalstolarna kommer jag ca 50 mm högre och huvudet kommer då nära framdelen på buren. Jag brukar ta ut framdelen också. Ratten är lätt att byta så det är inget problem. Var mer nyfiken på erfarenheter från de som provat. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Z4 35i -10 Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||
|
Jag byter alltid stolen inför besiktning för jag är rädd att få en lite större besiktningsman som kan få problem att komma i och ur och därför kanske blir lite sur och anmärker på saker han kanske inte hade gjort annars
Kanske bara jag som är paranoid
_________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||
|
Besiktade med sparco sprint stolar förra året samt en annan ratt och jag frågade killen som tog hand om besiktningen vad de sa om det. "Sålänge det inte är en regbesiktning så bryr vi oss inte. Självklart ska allt sitta fast ordentligt men vem är så dum och sitter och glappar i en stol?"
Så om bilen inte är helbilsgodkänd bör det inte vara några problem. _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||
|
Besiktningen idag med skalstolar och Momo ratten gick galant.
Trots att stolarna är fast monterade och killen som besiktigade var 5-10 cm längre än jag. Han klarade komma i och ur utan problem, annars kanske det hade blivit påpekande
_________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Z4 35i -10 Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||
|
Vad jag fått höra är att man ska kunna ta sig i och ur baksäte utan större problem, alltså tilt eller vikbara stolar. Sen står det någonstans, om det var SFRo eller SBP som sa att tekniskt sett går det inte att kontrollera om den nya stolen fungerar bra med resten av krockskyddet. Dom ville få det till att det var en helhet som skulle fungera och att man inte säkert vet hur utfallet skulle bli med andra stolar. Det argumentet anser jag faller lite på att även en helbilsgodkänd bil med orginalstolar inte 100%-igt räddar vid en kollision. Det går att argumentera emot således, anser jag. Sen hur bra det går att argumentera med myndighetsperson är en annan sak.
Ang ratten så testar dom inte om airbagen fungerar vid besiktning, och bryr sig heller inte om airbag-lampan lyser på panelen. Detta står klart och tydligt på deras hemsida, men det ligger ju heller inte i linje med vad dom säger ang resten av bilen. _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||
|
Ett litet inlägg bara angående montera sportratt utan airbag i bilar med detta som standard. Om man använder bilens original bälte så är det anpassat till airbag och "släpper" efter för att minska krockkraften på kroppen detta "släpp" fångas upp av airbagen. Om man inte har airbag då så kommer man väldigt nära om inte in i ratten med olyckliga följder.
Så eftermarknads bälten är helt klart att rekommendera vid borttagning av airbag...
_________________ Nicklas Silfverlin The cost of racing hasn't increased in 30 years. Back then, it took everything you had. And it still does. |
||
|
Det man kan hänga upp sig på är att både stol och infästning formellt sett ska vara krockprovade, vilket en rejsstol med mer eller mindre hemsnidad infästning förstås inte är.
Det gäller inte bara helfordonsgodkända bilar egentligen men som tur är brukar ju sunt förnuft kunna användas, som bevisats här :-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Ja, helbur inklusive dörrsträvor. Min bil är regbesiktigad med båge. Sedan står det skyddsbur i registeringsbeviset. Janne z3 besiktigade den helt orginal, men med båge från början. Troligen underlättar det att bilen är tvåsitsig. Jag tror, som någon skrev ovan, är det bara bra gjort så går det ofta igenom. Sedan kan man givetvis fråga sig, varför chansa? För mig är det en del nyfikenhet och en del att bilen gått igenom i det skick jag kör på gatan - bana. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Z4 35i -10 Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||
|
Re:
Missade den biten, och nu när jag läser det du skriver tror jag att det var i SFRo-boken som det stod och att just det om infästningarna som var problemet, vilket jag borde skrivit. _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
4 besök senaste veckan (5923 totalt) |