Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi EVOlution VI -99
4 besök senaste veckan (7596 totalt)
K0ffe
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare

Hobby räsern!

Tänkte börja lite lätt att skriva om min bil jag ägt i ungefär 1år nu, tanken var att jag skulle köpa en rolig bil men som jag ändå kunde ha som vardagsbil samt hålla den original. Detta höll inte speciellt länge även om det inte är så mycket saker som är gjort så har det ändå gjort ganska mycket på bilens karaktär.
Det lutar väl mer och mer åt köra på bana bil än vardagsbil även om det just nu är min vardagsbil och har varit sedan jag köpte den, och än så verkar det hålla ihop har enbart kört sönder en kylare förra sommaren.

Jag håller tummarna för att kunna börja köra lite bana denna sommaren och efterhand utveckla bilen och mig själv att köra på bana.

Lite info om bilen:

Misubishi Lancer Evolution VI GSR 1999

Production January 1999-March 2001
Platform CP9A
Transmission 5-speed manual
Wheelbase 2,510 mm
Length 4,350 mm
Width 1,770 mm
Height 1,405-1,415 mm
Curb weight 1,250 kg


När jag köpte bilen så var den inte inreggad så det blev steg ett och det blev tyvärr ganska mycket problem då jag fick oturen att hamna på fel bilprovning med kinkig personal, men det löste sig tillslut:)

Efter det så har jag fixat och trixat lite med bilen någon vecka där och någon vecka här, så det går sakta framåt, men det blir lätt så när det är en bruksbil och man inte kan låta den stå halvklar i ett garage.

Här är några bilder när jag började göra vid bilen:


Bilen när jag köpte den.


Nya lyktor med rätt ljusbild




Man måste ju putsa lite också:)

Efterhand så har jag monterat dessa prylarna med hjälp av JapTuning som hjälpt till med allt på bilen från service till mappning av bilen:

Chassi
BC Racing Coilovers - RM Series (Fjäder fram: 8kg/mm Fjäder bak: 6kg/mm)
original Brembo ok
Nya bromsskivor
Nya belägg (kör original just nu eftersom det gnisslar så förbannat med XP 8 belägg)

Avgas
3" downpipe
Kattersättare (åker på efter besiktningen)
HKS Super Drager 3"catback


Motor/Drivlina:
Mitsubishi 4G63 lyftare 3mm
Brian Crower 272 kammar
Turbo TD05HRA-16G6C-10.5T (Evo 9)
Apexi Power FC ECU Evo 6
Större Koyo alukylare (kopia)
GReddy profec B spec II laddtrycksstyrning
Walbro 255 L/H bränslepump
Malpassi 1:1,2 bränsletrycksregulator
Shortshift

Interiör:
Sparco Ratt Mocca R345
HKB Sports Rattnav
D2 Snap-off
Autometer Ultra-lite Boost
Autometer Ultra-lite oljetemp
Autometer Ultra-lite watertemp
Ralli-Art Vxl.knopp

Exteriör:
Mitsubishi vita sidoblinkers
WRC kolfiber speglar


Bilen går riktigt bra nu och ligger väl runt en 380-390hk med den setup som den har just nu och 1,3bars ladd. Har tyvärr inte mappat helt klart än då jag fortfarande har katten kvar så får väl mappa om igen när den försvunnit efter besiktningen.

Lite bilder från förra året och någon från i år.


orginal kammarna åkte så klart ut när man ändå skulle byta lyftarna



Nya 3mm lyftare


De nya Brian Crower 272 kammar


Test av sprutet och nya kammarna.

Bilen slutet på 2010




Senaste inköpet blev ett par ROTA GTR P45 Drift och ja kanske lite vågat att slå till på en stolek av 18" x 9,5" ET30 på en EVo VI men det går säkert med lite vinkelslip om inte annat fäste lär jag få iaf! Får klura lite på inställningar denna setupen också.



Jag får försöka få fram lite bilder på hur den ser ut idag 2011 då det har hänt en del under vintern.

_________________
Kristofer Jeppsson
Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI

( ( JapTuning.se ) )
Citera
K0ffe
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
Ny stol beställd, det blev en Bimarco expert.
Vad tycker ni som har/haft den?

_________________
Kristofer Jeppsson
Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI

( ( JapTuning.se ) )
Citera
K0ffe
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
Tänkte byta lite stag under bilen efterhand som, vad anser ni vara första man borde byta till eftermarknads delar? Tar gärna emot tips på förbättringsmöjligheter till evo 6 när gäller att kunna svänga ordentligt på bana i sommar.

_________________
Kristofer Jeppsson
Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI

( ( JapTuning.se ) )
Citera
K0ffe
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
Då har man funderat på att beställa lite nya prylar igen,

1st Whiteline Mitsubishi Evolution Roll-Center Kit


1st Whiteline Mitsubishi Evolution Swaybar Kit


1st Whiteline Mitsubishi Evolution Droplink Kit


Det borde ge bilen lite mer stadga och inställningsmöjligheter på bilen.

_________________
Kristofer Jeppsson
Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI

( ( JapTuning.se ) )
Citera
K0ffe
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
Såhär ser bilen ut just nu innan alla nya delar kommit på.







_________________
Kristofer Jeppsson
Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI

( ( JapTuning.se ) )
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 226



Härligt att se fler som "börjar från början" med en Evo... Kör hårt de ser bra ut!

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
K0ffe
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
Ja det är intressant och se hur bra det blir med denna bilen!

Har nu troligen fått tag i en uppsättning 17" compomotive mo6:or som jag tänkte ha till R-däck. Vad tror ni om
kraftig camber och Toyo R888 225:or på en 8" fälg?

_________________
Kristofer Jeppsson
Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI

( ( JapTuning.se ) )
Citera
K0ffe
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
Då fick man hem den andra uppsättningen fälgar.


_________________
Kristofer Jeppsson
Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI

( ( JapTuning.se ) )
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 226



K0ffe skrev:
Ja det är intressant och se hur bra det blir med denna bilen!

Har nu troligen fått tag i en uppsättning 17" compomotive mo6:or som jag tänkte ha till R-däck. Vad tror ni om
kraftig camber och Toyo R888 225:or på en 8" fälg?

De kommer funka bra!

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
K0ffe
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
Det har trillat in lite delar nu som efterhand som tid ges monteras.

PFC 01 belägg fram Check!
Whiteline krängare fram Check!
Stålomspunna bromsslangar Check!
Droplinks fram och bak Check!
Bimarco stol samt fäste Check!

Beställt

Whiteline krängare bak Check!

bifogar en halvkass bild på bilen med nya fälgarna.


_________________
Kristofer Jeppsson
Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI

( ( JapTuning.se ) )
Citera
K0ffe
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
Då var det nära premiär för mig och bilen på bana.

Har fixat lite saker under helgen på bilen:

* PFC01 belägg fram, grym skillnad!
* Monterat shortshift, blev riktigt bra !
* Monterade även stolen, den hamnade lite högt för min smak men får väl ändra det sen.

Fick även renoverat Compomotive Mo6 fälgarna så i dag blir det att åka o kränga på R888 däck på dessa.



_________________
Kristofer Jeppsson
Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI

( ( JapTuning.se ) )
Citera
K0ffe
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
Första körningen med bilen idag på Sturup, kan bara säga att den funkar bättre än jag kunnat tro!
Har dock något som gör att det "taggar/hackar" när jag svänger kraftigt och aggressivt åt vänster så det får undersökas, annars kan jag inte klaga på något med bilen.

Ska bli kul och se hur stor skillnad det gör med de nya droplinksen och krängningshämmarna.

_________________
Kristofer Jeppsson
Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI

( ( JapTuning.se ) )
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Låter som driv axeln bottnar

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
K0ffe
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
Jag körde hem och ändrade från -2 i camber till 0 i camber och det beter sig exakt likadant fortfarande så ingen skillnad alls.

Det som är sjukt är att jag kan köra hur aktivt som helst så länge jag inte slår fullt rattutslag åt vänster. Om jag svänger snabbt höger vänster högervänster i små snabbat rörelser så låter/känns inget alls inte heller låter/känns det om jag kör sakta och fullt rattutslag(som på en 90graders kurva på bana) det händer bara när det går fort och fullt rattutslag.

Hur mycket kan hjul inställningen ändra sig om jag ändrar enbart cambern? men det borde isåfall gett samma effekt på andra sidan om det skulle påverkat?

_________________
Kristofer Jeppsson
Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI

( ( JapTuning.se ) )
Citera
K0ffe
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
update en liten youtube film, ha högt ljud så hör ni och ser det jag menar.

http://www.youtube.com/watch?v=YIMJv3NsVKY&feature=player_detailpage

_________________
Kristofer Jeppsson
Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI

( ( JapTuning.se ) )
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 716



K0ffe skrev:
Jag körde hem och ändrade från -2 i camber till 0 i camber och det beter sig exakt likadant fortfarande så ingen skillnad alls.

Det som är sjukt är att jag kan köra hur aktivt som helst så länge jag inte slår fullt rattutslag åt vänster. Om jag svänger snabbt höger vänster högervänster i små snabbat rörelser så låter/känns inget alls inte heller låter/känns det om jag kör sakta och fullt rattutslag(som på en 90graders kurva på bana) det händer bara när det går fort och fullt rattutslag.

Hur mycket kan hjul inställningen ändra sig om jag ändrar enbart cambern? men det borde isåfall gett samma effekt på andra sidan om det skulle påverkat?


Toe vinkeln sticker ganska mycket om du ändrar cambern 2 grader. Huj inställning är nödvändig!

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
K0ffe
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
även om jag nu ändrat tillbaka till 0 grader?

_________________
Kristofer Jeppsson
Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI

( ( JapTuning.se ) )
Citera
Håkansta
Åre
Här sen Maj 2005
Inlägg: 342



Låter som det problem som kostade mig Mycket pengar i felsökning....

På min bil, evo 5 rs så var den vänstra drivaxeln utbytt sedan innan. När den byttes så valde man fel vilket gjorde att axel var för lång. När drivaxel är för lång i partitet till vad den skall vara, så bottnar drivkuntarna....

Kolla upp detta. Ett kärt tips..

_________________
Andreas Håkansta
Citera
Håkansta
Åre
Här sen Maj 2005
Inlägg: 342



K0ffe skrev:
även om jag nu ändrat tillbaka till 0 grader?


Läste inte detta, men det då kan det vara så att det är ngt annat....

När jag ändrade från 4 grader till mindre så försvann mitt läte..

_________________
Andreas Håkansta
Citera
K0ffe
Lund
Här sen Apr 2006
Inlägg: 28


Trådstartare
Problemet löst:)

_________________
Kristofer Jeppsson
Kör: Mitsubishi Lancer EVOlution VI

( ( JapTuning.se ) )
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi EVOlution VI -99
4 besök senaste veckan (7596 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande