Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Redigerings program för ban åka filmer?
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (11381 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Har införskaffat liten video kamera som ska monteras på bilen för lite filmning vid bankörning.
Men vad ska man skaffa för program för att redigera video filmen med?

Sökte här på Rejsa o hittade bara en tråd från 2003 thumbs down så då får det bli en ny tråd..

Har läst diverse tester och Sony Vegas Movie Studio HD... verkar bra, MEN läser att bara den dyraste pro version för över 6000kr klarar 60fps !?
Räcker det med att spela in i 30fps på bankörningen? känns som det finns risk för att filmen blir hackig då.. eller?, för ja tycker det blir lite mjukare o bättre bild nu när jag små testat lite på vägen med 60bilder per sekund.
http://www.sonycreativesoftware.com/moviestudiohd/compare


Andra programmet jag kollat på:
PowerDirector9
http://www.cyberlink.com/products/powerdirector/overview_en_US.html?af . . . .
Är det programmet som är snabbast o tar minst processor kraft och även vunnit flera tester, hittar dock inget om ifall alla versioner klarar 60fps eller inte..
och där ligger den dyraste på bara 1000kr
Men läser man privat personers kommentarer så är det många som haft problem med att den låst sig är seg osv???
Läs både "full review" och "user review" här:
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2372982,00.asp

Nån som kör PowerDirector9 ?


Nått annat program ni rekommenderar?

Är bra om det kan ta bort små skak från filmningen
samt om man kan fixa ljudet o ta bort lite blås ljud o knaster osv.
Eller kräver alla ljud fix ett separat ljud program?


.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Jag har nog provat dem alla och Sony Vegas Pro är bäst på alla sätt.
De andra är bra på sitt sätt men rätt som det är så saknas någon
funktion som du "måste" ha.
och så är man tillbaka på Vegas Pro.

Ladda ner en 60 dagars demo av Vegas och testa!

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Ja det blir till o testa lite program sen efter man filmat på första banträffen.

Men en undran ska jag filma i 60fps eller bara 30fps ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Så många fps du kan, beror lite på vad du skall ha filmerna till också. Tror Youtube downmixar till 30fps automagiskt så stirra dig inte blind på det.

Adobe Premiere för hela slanten här. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

henningo skrev:
Hittade detta av en slump haromveckan:

http://www.racerender.com/RR2/Features.html


Verkar ju halvintressant... :woot:

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Lars Falk skrev:
henningo skrev:
Hittade detta av en slump haromveckan:

http://www.racerender.com/RR2/Features.html


Verkar ju halvintressant... :woot:



Najs!! Värt en egen tråd så fort någon testat det kanske thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Jag tycker Sony Vegas Pro 10 funkar kanon

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
okej, nu är det 2st som säger Sony Vegas..
Men en undran kör ni dyra PRo o filmar i 60fps eller vanliga versionen o då filmar i 30fps?
eller klarar billiga versionen att konvertera 60fps till 30fps så man sen kan redigera allt 60fps material?

Sen hur kraftfulla datorer kör ni med för att redigera filmen utan att det hackar?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Benci skrev:
...
Allt detta får man i Video VBox, så slipper man ha 17 olika program.

Men entrebiljetten till det är väl en hiskelig hög med pengar?

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Benci skrev:


Allt detta får man i Video VBox, så slipper man ha 17 olika program.


Video Vbox sa: "...and uploaded to YouTube without conversion. "

Låter inte som om man får direkt hög bandbredd på den videofilen. Sen är det väl just det, en (1) videofil? Själv skulle jag inte palla att ha komponerat färdigt filmen innan man spelar in den. Men vi är ju alla olika.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Video Vbox lite för över 15.000kr & pro från 25k
och det verkar inte vara nå vidare bra kameror? är ju bara lågupplöst och allt bredvid som bilar osv är fulla av streck?
http://www.videovbox.co.uk/index.php?option=com_content&view=artic . . . .

720 x 576 at 25 fps
För 15k !?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Jag kan videoredigare fullHD filmer på min laptop med Sony Vegas Pro Den har en dubbelkärnig Core i5 processor på 2,66 Ghz. Hemma har jag en statinär dator med fyrkärnig Quadcore Q9650 processor som jag kör i 4 Ghz.

Men vad jag har hört så ska just Sony Vegas klara att redigare även på mindre kraftfulla datorer.
Jag filmar i 1920x1080 30 bilder per sekund. Tycker det blir bra. Om jag skulle göra slowmo av film, så föredrar man så klart att materialet är 60 fps, men då får man bara 720p..

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Blir nog nu att jag filmar med 720p 60fps på två olika kameror.

Min bärbara Sony har full hd skärm, Core i5 2.66ghz, nvidia GT425M 1gb samt nu 4gb ram men jag ha beställt 8gb så den bör väll räcka då.


Läste ett test där datorn hade dessa spec:
fyrkärnig i5 760, 8gbram, 512mb grafikkort då belastades processorn i olika program så här:
Power director 20-30%
Sony Vegas 30-40%
Magix 40-50%
Adobe Premiere 50-60%

När dom körde en slöare dator med Amd-Phenom 2.11ghz, 3bg ram, 512mb grafik så låg belastningen på 50% vid bara tittande o så fort dom försökte redigera så gick den i taket.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Jag vill också ha med hastighetsmätare och varvräknare inklippt i filmen, inget svårt att få till om man bara hade en kamera att sätta på rattstången

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



En fråga: Jag har ju inte tänkt att redigera några filmer direkt då ett varv på ringen är smidigast att lägga upp som det är, men på min nyinköpta POV HD så kan jag välja mellan MPEG-4 eller Quick Time, vilket är att föredra tycker ni, om man skulle behöva jobba med det senare?

och som Sjöström var inne på, är det någon mening med 60p/s, för tuben stryper väl ändå?

MVH Narin

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Personligen avskyr jag QT så mitt val är enkelt. Som jag förstått det skalar tuben ner till 30fps och då känns det lite onödigt om det är primärt tubmaterial man spelar in.

sen är det ju rätt skoj att trimma till filmerna lite och lägga in lite kort text, fäller din utrustning in en ev logg per automatik i filmen eller? annars är ju racerender fett nice till ändamålet!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Johan Sjöström skrev:

fäller din utrustning in en ev logg per automatik i filmen eller? annars är ju racerender fett nice till ändamålet!


Va Nu hänger jag med dåligt

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag såg att du köpt ny fin utrustning och frågan var om den var en inbyggd logger i videourustningen? Alternativt att du kör med driftbox/harrys laptimer/racechrono eller dylikt. Gör du det är programmet racerender perfekt för att smälta ihop loggen med videon! comprende?




Narin skrev:
Johan Sjöström skrev:

fäller din utrustning in en ev logg per automatik i filmen eller? annars är ju racerender fett nice till ändamålet!


Va Nu hänger jag med dåligt

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Johan Sjöström skrev:
Jag såg att du köpt ny fin utrustning och frågan var om den var en inbyggd logger i videourustningen? Alternativt att du kör med driftbox/harrys laptimer/racechrono eller dylikt. Gör du det är programmet racerender perfekt för att smälta ihop loggen med videon! comprende?




Narin skrev:
Johan Sjöström skrev:

fäller din utrustning in en ev logg per automatik i filmen eller? annars är ju racerender fett nice till ändamålet!


Va Nu hänger jag med dåligt


ok, jag e med, tack. Nej, sådan lyx är där inte. Det är ju tiden vid Gantry som är intressant, hur det gått på vägen dit är ju ändå historia då

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Jag har nu reggat ultimate versionen och kan bekräfta mina misstankar. Det är nu möjligt att justera volymen på endera film samt lite annat skoj

Bevis som raderas om 48 timmar hittar du här: http://youtu.be/q5F4igA0tuU?hd=1


Hur bra tycker du RaceRender funkar?
Är det nått den saknar?
Slöare än andra program?

Eller kan man hoppa över tex Sony Vegas Pro o bara köra på RaceRender när det gäller Bilfilmer?


Eller är det bästa att först redigera allt i Sony Vegas o sen ladda in färdiga filmen i RaceRender för att lägga till loggnings filen?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det är svårt att bortsefrån aspekten att Vegas kostar från 542 dollar och racerender är ett gratisprogram som om man skall jobba regelbundet med det bör köpas för antingen 25 eller 35 dollar. Vegas är givtevis mer komplext men racerender mer ändamålsenligt. Jag kommer att nöja mig med ultimate versionen och moviemaker men jag är en glad amatör både vad det gäller körning och filmmakeri.

Personligen tror jag att racerender räcker LÄNGE såvida man inte vill ha till massa special effects utan nöjer sig med att skapa högkvalitativa filmer med en eller flera kameror samt eventuell loggning.

Dessutom gillar jag den hemska hemsidan, för mig tyder det på att utvecklaren fokuserar på produkten och förhoppningsvis utvecklar den vidare i ett bra tempo, det brukar oxå finnas goda möjligheter att påverka dessa produkter åt ett håll man vill genom att delge dom sin synpunkter det är nog mer eller mindre kört med Vegas

om det inte framgick så säger jag det nu, jag röstar på racerender, en rolig produkt som jag tror kommer att växa.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Redigerings program för ban åka filmer?
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (11381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande