| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kompressorbygge Honda Civic D16Y3
|
826 besök totalt |
|
Hej, Har nu återtagit makten över min gamla Civic (MB1 -96) som tjejen fick ta över och är nu sugen på att göra en banåkarbil av den. Eftersom att jag är rätt ny gällande motorbyggnad och aldrig sysslat med kompressorsystem tidigare så kände jag att det var en utmaning jag ville ge mig på och bygga själv även om det kommer ta tid att få det att lira. Nu vet jag att denna bil kanske inte är den som är mest lönsam i världen att mata på laddtyck i då den både är en 115hk D16 med automatlåda (D16Y3). Så det är en diskussion vi kan lämna bakom oss. Det jag kommer använda är en Eaton m62 från en MB-SLK230. (har koll på att den går åt "fel" håll.) Nu till frågan rörande bränslestyrningen. Eftersom att jag i dagsläget inte har någon större lust att manipulera databoxen med någon afc så har valet fallit på en FMU / BTR.. frågan är bara vad jag ska ha för någon, jag har försökt hitta information om vad orginalpump och spridare ska klara av utan få grepp om det. valen som finns är 1:1 , 1:1,2 , 1:1,4 , 1:12?!? och om jag förstått det rätt så skickar JR med en 1:12 FMU till sitt kompressor kitt. men jag har lite svårt att se hur orginal bränslesystem ska kunna klara av detta tryck. Sedan om jag försår det hela rätt så klarar inte MAPsensorn av övertryck och jag ska därför placera en missing link eller en backventil mellan insuget och MAPsensorn? I framtiden så får jag nog be om hjälp av någon för att mappa bilen ordentligt och använda ett bättre bränslestyrsystem men tillsvidare så får det bli FMU och lågt laddtryck som första test. Någon som är villig att leda mig på vägen? otroligt tacksam för svar. ( Är inte intresserad av kommentarer rörande att det är meningslöst etc. då jag endast gör detta för att lära mig mer. ) Snabbfakta om delar : Motor : D16Y3 automatlåda. Kompressor : Eaton M62 från SLK230 A/F mätare från innovative, bredbandlambda. Turbotrycksmätare. På g : laserskurna fästen för kompressor etc. Ska inhandla avgastempmätare, bränsletrycksmätare, FMU och missinglink(alt. annan backventil) etc. Mvh Christoffer Carlsson _________________ Mvh Christoffer Carlsson |
|
Ingen som har lust att förklara stigningen på dessa BTR/FMUér ?
Jag är mest orolig över att 1:1 kommer göra att bilen går lite väl snålt. men samtidigt att 1:12 kommer göra att bilen kommer gå sjukt rikt. Men jag har som sagt ingen erfarenhet av dem så det vore skönt att få höra från någon som använder sig av dessa. //C _________________ Mvh Christoffer Carlsson |
![]() |
Skruva banåkabil
|
826 besök totalt |