Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: S7R -14
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
27 besök senaste veckan (82705 totalt)
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Håller på att svetsa upp det sista på ramen före lack.
Tjänar jag nåt på att boxa in alla bärarmsinfästningar som på bilden, eller är det överkurs?



_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Visst tjänar du i styrka på att boxa in dom, kolla bara så du får fri rörlighet för bärarmen som ska sitta där.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Nu har ramen fått ett litet ansiktslyft.
Snart dags att börja med bromsrör och montering av paneler.





_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Kanske dags för en liten uppdatering?
Är klar med golvet och övriga paneler som skulle popnitas. Blev omkring 800st vilket var lite smådrygt att borra.








Tillverkade styrningar till kuddarna på växellådan för att få dem lite stummare.



_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010
Inlägg: 710



Man blir inte alls sugen på att börja bygga sjua Får nog försöka ta tag i min snart...

Ser skit bra ut. Vilken tjocklek har du på alun du sätter i sittbrunnen?

_________________
Henrik Jolfsson
* Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar *
( http://www.hjcc.se )
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Jag använder 1,5mm saltvattenbeständig duralaluminum till golvet.
Skulle jag göra om det skulle jag använda 2mm. Är lite gränsfall att vara för tunt nu, men det funkar.

:Edit
Samma plåt till sittbrunnen, förutom ryggen som är 1,5mm naturanodiserad dural.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Riktigt inspirerande att se hur bygget fortskrider, bra jobbat thumbs up

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Nu är hela motorpaketet i, och bygget fortsätter med eldragning.




_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Så börjar elen i bilen bli färdigt, och allt verkar dessutom fungera som det ska.
Stör mig dock lite på testfunktionen på styrningen till den elektriska vattenpumpen som vill dra igång fläkten 10 sekunder varje gång man slår till huvudbrytaren.

Bara ett par kablar kvar, sen ska härvan snyggas till med lite tejp.




_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Motorpaketet snart ihopsatt och det börjar bli dags att fundera på vilken motorolja man ska använda.
Är det en 10w-60 olja man bör köra med?


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Tyckte slaget i växelspaken var lite väl stort och handen kom lite väl nära brytarna på panelen.
Så gjorde en bonnmecks shortshift. Blev precis lagom.
Även byggt klart och provmonterat downpipen.






_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Dj-vlar var snyggt det blir! thumbs up

Ang motorolja så bör du väl använda originalrekommendationerna om du inte ändrat lagerspel? Du har väl oljekylare för att hantera oljetempen?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Tänkte att man kanske borde ha en lite tjockare olja då jag tänkte varva över 8000rpm.
Har pratat med en motorbyggare som sysslar med rallycross och han rekommenderade en bra 10w-60 olja.
Skulle nog funka bra med en 10w-50 olja också. Ska jämföra lite priser på olika oljor.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317



Magnus 2074 skrev:
Tänkte att man kanske borde ha en lite tjockare olja då jag tänkte varva över 8000rpm.
Har pratat med en motorbyggare som sysslar med rallycross och han rekommenderade en bra 10w-60 olja.
Skulle nog funka bra med en 10w-50 olja också. Ska jämföra lite priser på olika oljor.



10w/50 Racing olja kan vi fixa, nästintill gratis

Hör av dig om intresse finnes

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus 2074 skrev:





Det där kommer inte att hålla. Det är mycket mer påfresting på en växelspak, än man tror.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
I kulan är det både gängat och svetsat, men i bussningsänden är det enbart svetsat med fogberedning.
Skruven jag offrade till förlängningen var en 12.9 M12.
Orkar växla i enbart axeln ut från lådan utan spak, så tycker svetsen borde hålla. Men man är nog betydligt våldsammare när man växlar under riktiga förhållanden.
Får förstärka upp det på något vis.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Snyggt bygge, Kul att följa.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus 2074 skrev:
I kulan är det både gängat och svetsat, men i bussningsänden är det enbart svetsat med fogberedning.
Skruven jag offrade till förlängningen var en 12.9 M12.
Orkar växla i enbart axeln ut från lådan utan spak, så tycker svetsen borde hålla. Men man är nog betydligt våldsammare när man växlar under riktiga förhållanden.
Får förstärka upp det på något vis.


Vi borrar ur kulan och gängar M16 x 1,5 och drar igenom ett rör 16x3.
Då får man en justerbar spak. Dock måste kulan låsas när man är nöjd, med tex. bussningsmontering.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722


Trådstartare
Idag blev det en provstart av motorn, och den hoppade igång på första försöket.
Torrsumpspumpen verkar fungera, men blev tomt väldigt fort i tanken trots att det är bra flöde ur returen. Får prova ut det lite mera när jag törs köra motorn längre än 5 sekunder. (inget vatten i systemet ännu)

Har fixat en uppsättning däck till fälgarna också.


_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Fint bygge !

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Hur mycket sug i förhållande till tryck har du i torrsumpspumpen?

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: S7R -14
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
27 besök senaste veckan (82705 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande