| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Inkoppling av huvudströmbrytare
|
8 besök senaste veckan (3152 totalt) |
|
Har läst en del trådar här på rejsa nu om detta ämne och diskuterade även med min far som jobbat med bil el. om jag tar en 6 polig brytare och bryter batteri + med dom stora anslutningarna, tar sen och jordar generatorns + via ett effektmotstånd över den slutande funktionen. Och till sisst så bryter jag generatorns koppling till laddlampan. Dock lite osäker på hur det är att bryta generatorns koppling till laddlampan när det är inbyggd laddrelä i generatorn??? på detta sätt borde jag säkerställa att bilen verkligen dör på ett säkert och bra sätt när brytaren påverkas ? Nån som har synpunkter på detta ? /stefan _________________ Stefan Behrendtz |
||
|
Jag skulle inte använda den brytande funktionen till laddlampan utan till att bryta strömmen till tändningen.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Re:
Fanns det inte ett diodtrick för att undvika att generatorlindningen bakmatades via laddningslampan? |
||
|
Re: Inkoppling av huvudströmbrytare
Det TS vill förhindra är dels att motorn fortfarande går, vilket är enkelt genom att bryta tändningen men sedan vill han även rädda generatorns diodplatta från att brinna upp. Klipper du strömmen från generatorn utan att göra någonting kommer generatorn att skicka en spänningsspik som kan vara uppemot 100 volt innan regulatorn hinner reglera ner fältlindningen till 0. Det finns då en uppenbar risk att diodbryggan bränns sönder av denna spänningsspik, därför vill TS lägga etteffektmotstond som ätter upp den kvarvarande effekten i generatorn. Det intresanta i kråksången är, hur har ni andra gjort, för effektmotstånd äter vikt. Eller skitern i i generatorn och resonerar att när bilen måste stannas med huvudbrytaren är det fara och färde så då gör det inget om generatorn brinner...? Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
|
Jag bryter + från generatorn bara och skiter i om generatorn brinner.
Måste bilen stoppas med huvudbrytaren är det panik och motorn måste stoppas av nån från utsidan, då kvittar det tycker jag. Huvudbrytaren ska inte användas som tändningslås. _________________ Fredrik Ringhald
|
||
|
Re: Inkoppling av huvudströmbrytare
Motståndet väger mindre än en decimeter batterikabel... |
||
|
Jag har kopplat motståndet vid huvudbrytaren, kan göras direkt vid brytaren och vikten försumbar.
Den andra No kontakten bryter upp signalen som drar relän till soppa/tändning
Det förekommer att funktionen testas både vid besiktning bana och vid vagnbok. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
|
Jag skall koppla in en HVB på min bil och tror mig förstå hur man skall göra. Har hittat denna beskrivning: https://www.pegasusautoracing.com/do
Den fråga jag nu fatsnat på är var man hittar ett 3 Ohms 11 watts motstånd? Rallyshop säljer det som en del av en HVB men inte löst. Varken Conrad, Kjell eller Elfa verkar ha sådana... Någon som har tips? Och om det är rätt spec med 3 ohm 11 watt? _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||
|
_________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||
|
Några alternativ
3ohm 50w https://www.elfa.se/sv/tradlindat-mo 3ohm 30w https://www.elfa.se/sv/effektmotstan Edit, ninjad by Björn, de borde fungera bra
_________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
|
Re:
Ja, bryta + från batteriet och tändningen, resten kan kvitta. Kanske soppa pumpen också.... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Mer effekt spelar ingen roll, blir bara lite klumpigare, 3ohm borde vara ok även det.
Batteri + bryts väl bort i exemplet vilket borde klippa övrigt? Beroende på styrning kan man bryta manöver till bensinpump, tändning eller liknande om man vill det. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
|
Re:
Man MÅSTE bryta tändning eller soppapump utöver batteriet, annars stannar inte motorn om den går. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8 besök senaste veckan (3152 totalt) |