Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Inkoppling av huvudströmbrytare
8 besök senaste veckan (3152 totalt)
shorty740
Linköping
Här sen Dec 2010

Trådstartare

Har läst en del trådar här på rejsa nu om detta ämne och diskuterade även med min far som jobbat med bil el.

om jag tar en 6 polig brytare och bryter batteri + med dom stora anslutningarna, tar sen och jordar generatorns + via ett effektmotstånd över den slutande funktionen. Och till sisst så bryter jag generatorns koppling till laddlampan. Dock lite osäker på hur det är att bryta generatorns koppling till laddlampan när det är inbyggd laddrelä i generatorn???

på detta sätt borde jag säkerställa att bilen verkligen dör på ett säkert och bra sätt när brytaren påverkas ?

Nån som har synpunkter på detta ?

/stefan

Kalix
Här sen Nov 2002

Jag skulle inte använda den brytande funktionen till laddlampan utan till att bryta strömmen till tändningen.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Niklas Sandström skrev:
Jag skulle inte använda den brytande funktionen till laddlampan utan till att bryta strömmen till tändningen.
+1
Fanns det inte ett diodtrick för att undvika att generatorlindningen bakmatades via laddningslampan?

shorty740
Linköping
Här sen Dec 2010

Trådstartare
Re:

borde räcka med att bryta + till mitt sprut?

Niklas Sandström skrev:

Grisslehamn
Här sen Maj 2010

Re: Inkoppling av huvudströmbrytare

shorty740 skrev:
Har läst en del trådar här på rejsa nu om detta ämne och diskuterade även med min far som jobbat med bil el.

om jag tar en 6 polig brytare och bryter batteri + med dom stora anslutningarna, tar sen och jordar generatorns + via ett effektmotstånd över den slutande funktionen. Och till sisst så bryter jag generatorns koppling till laddlampan. Dock lite osäker på hur det är att bryta generatorns koppling till laddlampan när det är inbyggd laddrelä i generatorn???

på detta sätt borde jag säkerställa att bilen verkligen dör på ett säkert och bra sätt när brytaren påverkas ?

Nån som har synpunkter på detta ?

/stefan

Det TS vill förhindra är dels att motorn fortfarande går, vilket är enkelt genom att bryta tändningen men sedan vill han även rädda generatorns diodplatta från att brinna upp. Klipper du strömmen från generatorn utan att göra någonting kommer generatorn att skicka en spänningsspik som kan vara uppemot 100 volt innan regulatorn hinner reglera ner fältlindningen till 0. Det finns då en uppenbar risk att diodbryggan bränns sönder av denna spänningsspik, därför vill TS lägga etteffektmotstond som ätter upp den kvarvarande effekten i generatorn.

Det intresanta i kråksången är, hur har ni andra gjort, för effektmotstånd äter vikt. Eller skitern i i generatorn och resonerar att när bilen måste stannas med huvudbrytaren är det fara och färde så då gör det inget om generatorn brinner...?

Mvh Magnus

Nora
Här sen Nov 2005

Jag bryter + från generatorn bara och skiter i om generatorn brinner.
Måste bilen stoppas med huvudbrytaren är det panik och motorn måste stoppas av nån från utsidan, då kvittar det tycker jag.

Huvudbrytaren ska inte användas som tändningslås.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Inkoppling av huvudströmbrytare

zovix skrev:
Det intresanta i kråksången är, hur har ni andra gjort, för effektmotstånd äter vikt. Eller skitern i i generatorn och resonerar att när bilen måste stannas med huvudbrytaren är det fara och färde så då gör det inget om generatorn brinner...?
I mitt speciella fall så regleras generatorn av ECUn, så jag bryter bara matningen till tändningslåset (ECUn dör) och jorden till batteriet, allt tvärdör, varje gång (några gånger av misstag, och det har hoppat igång igen direkt genom att slå på brytaren).

Motståndet väger mindre än en decimeter batterikabel...

Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Jag har kopplat motståndet vid huvudbrytaren, kan göras direkt vid brytaren och vikten försumbar.
Den andra No kontakten bryter upp signalen som drar relän till soppa/tändning

Det förekommer att funktionen testas både vid besiktning bana och vid vagnbok.

"Troligen inte helt hundra"
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag skall koppla in en HVB på min bil och tror mig förstå hur man skall göra. Har hittat denna beskrivning: https://www.pegasusautoracing.com/document.asp?DocID=TECH00109

Den fråga jag nu fatsnat på är var man hittar ett 3 Ohms 11 watts motstånd? Rallyshop säljer det som en del av en HVB men inte löst. Varken Conrad, Kjell eller Elfa verkar ha sådana... Någon som har tips? Och om det är rätt spec med 3 ohm 11 watt?

Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Några alternativ

3ohm 50w
https://www.elfa.se/sv/tradlindat-motstand-ohm-arcol-hs50-3r/p/3011605 . . . .*&prodprice=59.9&isProductFamily=false&campaign=&track=true

3ohm 30w
https://www.elfa.se/sv/effektmotstand-ohm-30-caddock-mp930-00/p/160603 . . . .*&prodprice=55.4&isProductFamily=false&campaign=&track=true

Edit, ninjad by Björn, de borde fungera bra

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Man vill väl även koppla bort batteriet så det inte kan ligga och spruta gnistor nånstans (alternativt spränga batteriet)?

BMW 330i -05
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

MaZ skrev:
Man vill väl även koppla bort batteriet så det inte kan ligga och spruta gnistor nånstans (alternativt spränga batteriet)?

Ja, bryta + från batteriet och tändningen, resten kan kvitta. Kanske soppa pumpen också....

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

thumbs up

Att watt-kapaciteten en är större i de ovan föreslagna motstånden spelar ingen roll eller? Det ger bara mer buffert att ta emot större en ström?

Är inte 3 ohm väldigt lite?

Stockholm
Här sen Jun 2004

Mer effekt spelar ingen roll, blir bara lite klumpigare, 3ohm borde vara ok även det.

Batteri + bryts väl bort i exemplet vilket borde klippa övrigt? Beroende på styrning kan man
bryta manöver till bensinpump, tändning eller liknande om man vill det.

Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Roos skrev:
Mer effekt spelar ingen roll, blir bara lite klumpigare, 3ohm borde vara ok även det.

Batteri + bryts väl bort i exemplet vilket borde klippa övrigt? Beroende på styrning kan man
bryta manöver till bensinpump, tändning eller liknande om man vill det.

Man MÅSTE bryta tändning eller soppapump utöver batteriet, annars stannar inte motorn om den går.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

stämmer, annars lär man bara köra generatorn över 3ohms lasten, minnet sviktar 8 år senare..

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Tack alla ovan för hjälp!
Motstånd beställt och nervös inkoppling av HVB påbörjas när det levererats.

8 besök senaste veckan (3152 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande