Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Inkoppling av huvudströmbrytare
8 besök senaste veckan (3152 totalt)
shorty740
Linköping
Här sen Dec 2010
Inlägg: 56


Trådstartare
Inkoppling av huvudströmbrytare

Har läst en del trådar här på rejsa nu om detta ämne och diskuterade även med min far som jobbat med bil el.

om jag tar en 6 polig brytare och bryter batteri + med dom stora anslutningarna, tar sen och jordar generatorns + via ett effektmotstånd över den slutande funktionen. Och till sisst så bryter jag generatorns koppling till laddlampan. Dock lite osäker på hur det är att bryta generatorns koppling till laddlampan när det är inbyggd laddrelä i generatorn???

på detta sätt borde jag säkerställa att bilen verkligen dör på ett säkert och bra sätt när brytaren påverkas ?

Nån som har synpunkter på detta ?

/stefan

_________________
Stefan Behrendtz
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Jag skulle inte använda den brytande funktionen till laddlampan utan till att bryta strömmen till tändningen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20317



Re:

Niklas Sandström skrev:
Jag skulle inte använda den brytande funktionen till laddlampan utan till att bryta strömmen till tändningen.
+1
Fanns det inte ett diodtrick för att undvika att generatorlindningen bakmatades via laddningslampan?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
shorty740
Linköping
Här sen Dec 2010
Inlägg: 56


Trådstartare
Re:

borde räcka med att bryta + till mitt sprut?

Niklas Sandström skrev:
Jag skulle inte använda den brytande funktionen till laddlampan utan till att bryta strömmen till tändningen.

_________________
Stefan Behrendtz
Citera
zovix
Grisslehamn
Här sen Maj 2010
Inlägg: 104



Re: Inkoppling av huvudströmbrytare

shorty740 skrev:
Har läst en del trådar här på rejsa nu om detta ämne och diskuterade även med min far som jobbat med bil el.

om jag tar en 6 polig brytare och bryter batteri + med dom stora anslutningarna, tar sen och jordar generatorns + via ett effektmotstånd över den slutande funktionen. Och till sisst så bryter jag generatorns koppling till laddlampan. Dock lite osäker på hur det är att bryta generatorns koppling till laddlampan när det är inbyggd laddrelä i generatorn???

på detta sätt borde jag säkerställa att bilen verkligen dör på ett säkert och bra sätt när brytaren påverkas ?

Nån som har synpunkter på detta ?

/stefan


Det TS vill förhindra är dels att motorn fortfarande går, vilket är enkelt genom att bryta tändningen men sedan vill han även rädda generatorns diodplatta från att brinna upp. Klipper du strömmen från generatorn utan att göra någonting kommer generatorn att skicka en spänningsspik som kan vara uppemot 100 volt innan regulatorn hinner reglera ner fältlindningen till 0. Det finns då en uppenbar risk att diodbryggan bränns sönder av denna spänningsspik, därför vill TS lägga etteffektmotstond som ätter upp den kvarvarande effekten i generatorn.

Det intresanta i kråksången är, hur har ni andra gjort, för effektmotstånd äter vikt. Eller skitern i i generatorn och resonerar att när bilen måste stannas med huvudbrytaren är det fara och färde så då gör det inget om generatorn brinner...?

Mvh Magnus

_________________
Magnus Zotterman
Citera
Da_Snake
Nora
Här sen Nov 2005
Inlägg: 103



Jag bryter + från generatorn bara och skiter i om generatorn brinner.
Måste bilen stoppas med huvudbrytaren är det panik och motorn måste stoppas av nån från utsidan, då kvittar det tycker jag.

Huvudbrytaren ska inte användas som tändningslås.

_________________
Fredrik Ringhald
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20317



Re: Inkoppling av huvudströmbrytare

zovix skrev:
Det intresanta i kråksången är, hur har ni andra gjort, för effektmotstånd äter vikt. Eller skitern i i generatorn och resonerar att när bilen måste stannas med huvudbrytaren är det fara och färde så då gör det inget om generatorn brinner...?
I mitt speciella fall så regleras generatorn av ECUn, så jag bryter bara matningen till tändningslåset (ECUn dör) och jorden till batteriet, allt tvärdör, varje gång (några gånger av misstag, och det har hoppat igång igen direkt genom att slå på brytaren).

Motståndet väger mindre än en decimeter batterikabel...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Jag har kopplat motståndet vid huvudbrytaren, kan göras direkt vid brytaren och vikten försumbar.
Den andra No kontakten bryter upp signalen som drar relän till soppa/tändning





Det förekommer att funktionen testas både vid besiktning bana och vid vagnbok.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Jag skall koppla in en HVB på min bil och tror mig förstå hur man skall göra. Har hittat denna beskrivning: https://www.pegasusautoracing.com/document.asp?DocID=TECH00109

Den fråga jag nu fatsnat på är var man hittar ett 3 Ohms 11 watts motstånd? Rallyshop säljer det som en del av en HVB men inte löst. Varken Conrad, Kjell eller Elfa verkar ha sådana... Någon som har tips? Och om det är rätt spec med 3 ohm 11 watt?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242




_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Några alternativ

3ohm 50w
https://www.elfa.se/sv/tradlindat-motstand-ohm-arcol-hs50-3r/p/3011605 . . . .*&prodprice=59.9&isProductFamily=false&campaign=&track=true

3ohm 30w
https://www.elfa.se/sv/effektmotstand-ohm-30-caddock-mp930-00/p/160603 . . . .*&prodprice=55.4&isProductFamily=false&campaign=&track=true


Edit, ninjad by Björn, de borde fungera bra

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Man vill väl även koppla bort batteriet så det inte kan ligga och spruta gnistor nånstans (alternativt spränga batteriet)?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2450



Re:

MaZ skrev:
Man vill väl även koppla bort batteriet så det inte kan ligga och spruta gnistor nånstans (alternativt spränga batteriet)?

Ja, bryta + från batteriet och tändningen, resten kan kvitta. Kanske soppa pumpen också....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



thumbs up

Att watt-kapaciteten en är större i de ovan föreslagna motstånden spelar ingen roll eller? Det ger bara mer buffert att ta emot större en ström?

Är inte 3 ohm väldigt lite?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Mer effekt spelar ingen roll, blir bara lite klumpigare, 3ohm borde vara ok även det.

Batteri + bryts väl bort i exemplet vilket borde klippa övrigt? Beroende på styrning kan man
bryta manöver till bensinpump, tändning eller liknande om man vill det.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2450



Re:

Roos skrev:
Mer effekt spelar ingen roll, blir bara lite klumpigare, 3ohm borde vara ok även det.

Batteri + bryts väl bort i exemplet vilket borde klippa övrigt? Beroende på styrning kan man
bryta manöver till bensinpump, tändning eller liknande om man vill det.


Man MÅSTE bryta tändning eller soppapump utöver batteriet, annars stannar inte motorn om den går.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



stämmer, annars lär man bara köra generatorn över 3ohms lasten, minnet sviktar 8 år senare..

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Tack alla ovan för hjälp!
Motstånd beställt och nervös inkoppling av HVB påbörjas när det levererats.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Skruva banåkabil
Inkoppling av huvudströmbrytare
8 besök senaste veckan (3152 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande