| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur varm blir kopplingen?
|
1 besök senaste veckan (1127 totalt) |
|
Vid vilken temp börjar en organisk lamell slira? Läste att en kevlarlamell fungerar bäst vid 200°-500°. Det jag igentligen fiskar efter är hur varmt svänghjulet blir. Jag funderar på att montera neo-magneter för triggern till tändning och sprut i svänghjulet och de tål drygt 300°. Finns dåligt med plats på framsidan tyvärr. Lamellen väger runt 1kg och tryckplattan och svänghjulet väger 10ggr så mycket plus 18kg vevaxel. Hur varm måste lamellen vara för att värma resten. Bromsskivorna fram väger 11kg och visserligen blir de varma, men då sliras det betydligt mer. Jag kör aldrig stående tävlingsstarter och växlar relativt långsamt även på bana, har aldrig överhettat en kopping förr. Däremot bromsar... EDIT: "A good OE organic clutch lining can tolerate temps up to about 500 degrees Fahrenheit. A good organic performance clutch will handle 700 degrees. In fact, according to Centerforce engineers, 650- 700 degrees is the target temperature rating for all of their performance clutches. A high dollar metallic racing clutch can be built to handle up to about 1200 degrees." EDIT II: "These asbestos linings operate satisfactorily bellow 533 K providing a reasonable life span and uniform coefficient of friction between 0.32 and 0.38. However, most manufacturers of asbestos-based linings quote a maximum safe temperature of 633 K. As a substitute to asbestos lining material, the DuPont Company has developed a friction material with the trade name Kevlar aramid derived from automatic polyamide fibers belonging to the nylon family of polymers. It possesses high endurance over its normal working pressure and temperature range. Since it is lighter in weight than asbestos material, the time required for gear changing is less due to a reduction in driven plate spin. It exhibits good take-up characteristics. It has good centrifugal strength to withstand lining disintegration due to sudden acceleration caused during the changing of gears. It has stable rubbing properties at high operating temperatures. At a temperature of 698 K it begins to break down steadily changing to carbon, and the disintegration process is completed at about 773 K." _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
Re: Hur varm blir kopplingen?
När det börjar slira beror på hur högt inspänningstryck du har från tryckplattan. En standardbil som får en kraftigare tryckplatta kan ofta utan andra problem med kopplingen helt plötsligt klara minst dubbla vridmomentet och effekten. Tittar man på lite häftigare bilar (läs tex viper, S2) så är det väldigt vanligt att svänghjulet har ythärdat rejält på ett antal ställen utan att det har slirat märkbart. Svänghjulet kan även vara blånerat bitvis eller delvis. Men hur värmen sedan fördelar sig från slirytan till baksida på svänghjulet (som väl är luftkyld) har jag inte en aning om. _________________ Roland Johansson |
||
|
Klart att det kan slira av andra anledningar som tex sliten lamell, vek tryckplatta eller mycket vrid. Det jag syftade på var just när lamellen är överhetted och inte fungerar till 100%. Tänkte att varmare än så blir inte en organisk lamell och om inte annat en tydlig varningsklocka att låta bilen svalna.
Har också sett sprickor och blåneringar vilket tyder på att det blir ordentligt varmt. Det bekymrar mig. Med mindre roterande massa i motorn och lägre kompression varvtalsmatchas det snabbare under gång, mindre slip - men samtidigt mindre massa. Starterna är svårare att göra något åt. Då hjälper bara massa som kan absorbera värmen. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
Går det att ordna nåt luftintag så det blåser lite fartvind på svänghjulet?
På min Opelmotor är det ett fyrkantigt hål i oljetråget där man kan se svänghjulet, sen är det lite små luftslitsar i kopplingskåpan där luften kan komma ut igen. Motorn kommer från omega 3000 24V. Nu har jag den i en Commodore som väger ca 1300 kg, kör med 215 mm organisk lamell och tryckplatta från SAAB 900 turbo samt ett stålsvänghjul. Det har funkat bra hittills, har inte känt av några tendenser till slirning. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1127 totalt) |