Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
F1-resa
2 besök senaste veckan (4523 totalt)
Oscar A

Här sen Jan 2003

Trådstartare
F1-resa

Jag tänkte åka och titta på F1 i år. Är det någon som kan rekommendera en bana eller resebolag?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

www.actiontravel.se

Använder emellanåt sveriges trevligaste reseledare

Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Re: F1-resa

oscar A skrev:
Jag tänkte åka och titta på F1 i år. Är det någon som kan rekommendera en bana eller resebolag?

Jag har varit på Spa och kan säga att atmosfären är helt sagolik. Första gången jag hörde F1 motor på nära håll fick jag gåshud och håret i nacken reste sig.
Vi beställde biljetter via nätet och körde ner. Vi hade husbil och bodde på campingen som ligger en bit från banan. Men campingen kan jag bara absolut avråda dig ifrån. Håll dig så långt därifrån som möjligt . För där samlas all världens kvarvarande neandertalare .
Beställ en resa och bo lungt och skönt på ett hotel plus att man får transfer till och från banan thumbs up
http://www.jft.nu/

Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Var på Monza för några år sedan, det var det året då hälften av bilarna kraschade på första varvet

Det är tokdyrt att åka och titta på F1, i alla fall om man ska ha hyfsade biljetter.
Vi satt i slutet på Parabolica kurvan precis innan depån framför en jumbotron, tror lör+sön biljetterna kostade 5.000. Sen är det till att åka flygplan, bo på hotell med F1-helgspriser osv.
Monaco får man räkna med 10.000 för en hyfsad biljett, 500:- för en tallrik spagetti osv.
Ungern (kör dom i år ?) är förhållandevis billigt och ska vara en populär bana bland publiken.

Men mitt tips är att det är roligare att köra själv!

För mindre pengar åkte jag ner till Frankrike och körde en riktigt F1:a på AGS F1-skola.
Det var ca 1.000 ggr roligare.
Bilen vägde 550 kg och hade typ 650 hk, man växlade vid 12.000+.

Det blir pengar över till att gå på Michelin krog och äta god mat efteråt.

Edit: Ökade 50 hk och la till ett frågetecken på Ungern i år.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Staffan Bergholm skrev:
Var på Monza för några år sedan, det var det året då hälften av bilarna kraschade på första varvet

Det är tokdyrt att åka och titta på F1, i alla fall om man ska ha hyfsade biljetter.
Vi satt i slutet på Parabolica kurvan precis innan depån framför en jumbotron, tror lör+sön biljetterna kostade 5.000. Sen är det till att åka flygplan, bo på hotell med F1-helgspriser osv.
Monaco får man räkna med 10.000 för en hyfsad biljett, 500:- för en tallrik spagetti osv.
Ungern (kör dom i år) är förhållandevis billigt och ska vara en populär bana bland publiken.

Men mitt tips är att det är roligare att köra själv!

För mindre pengar åkte jag ner till Frankrike och körde en riktigt F1:a på AGS F1-skola.
Det var ca 1.000 ggr roligare.
Bilen vägde 550 kg och hade typ 600 hk, man växlade vid 12.000+.

Det blir pengar över till att gå på Michelin krog och äta god mat efteråt.

Åka F1 bil själv är nog en höjdare men jag har hört att priset är ca 40.000..... vet du mera?

Åka till Monza kan man göra klart billigare med Actiontravel... nedanstående är från deras web om Monza 2004... Och förr-förra året var biljetterna vid första chicanen precis mittemot en storbilds-skärm vet jag

Pris fr. 6990:-/person inkluderar:
-flygresa Stockholm-Milano t/r
-tre nätters inkvartering (10-13 sept) på ett prisvärt
mellanklasshotell med bra läge i Milano (del i dubbelrum m frukost)
-busstransfer från flygplatsen till hotell samt till MONZA GP (söndag) t/r
-läktarplatser till FORMEL -1 ,Italiens GP,MONZA på söndag den 12 sept.

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag kan rekommendera Ungern. Kör de där fortfarande, har för mig det var snack att den banan skulle bort? Det är "billigt" jämfört med andra banor och Budapest är en trevlig stad.
Du kan käka en lyxmiddag på Gundel för 1000 kr med Beluga och hela kittet.

F1 är typ:

1/3 Race
1/3 Ljud!
1/3 Titta på alla dårar som kommit till Cirkusen.

Lägg pengarna på en bra biljett! Ingen idé att snika när du ändå tagit dig dit.
Jag hade nån silver-biljett och det var helt okey.

Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Här är länken:
http://www.agsformule1.com/

20 varv F3 + 4 varv F1 + Lunch + Champagne + T-shirt = 1.519 Euro.

3 varv i tvåsitsig F1:a = 250 Euro.

Dom hade ingen tvåsitsig när jag var där, tror att det är sjukt mycket åka för pengarna.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Staffan Bergholm skrev:
Här är länken:
http://www.agsformule1.com/

20 varv F3 + 4 varv F1 + Lunch + Champagne + T-shirt = 1.519 Euro.

3 varv i tvåsitsig F1:a = 250 Euro.

Dom hade ingen tvåsitsig när jag var där, tror att det är sjukt mycket åka för pengarna.

Det där är inte alls dyrt egentligen.

625kr varvet. Hur lång tid tar ett varv?

Min rallybil kostar mig ca 250 kr i minuten att köra. och då ingår inte lunch

Slåtte
Här sen Nov 2002

Jag var på Spa -97, kan rekommenderas! Vi bodde i Bryssel, ligger ca 20 mil bort, men det är motorväg hela vägen. Sen var det bara tyskar där med Ferrarikepsar av någon underlig anledning...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Gillar man Imola så bör man nog åka i år. Det verkar vara sista året för den banan...
Äckelstone verkar inställd på att vi européer bara ska se racen på TV.

Jönköping
Här sen Dec 2002

Ett extra tips om man åker egen bil till Spa. Försök inte hitta övernattning i närheten av banan i Belgien. Det går inte. Stanna i Tyskland, typ Aachen eller liknande.

Jaså, är det bara germaner runt Spa nuförtiden. På "min tid", alltså senaste gången 1995 var det en trevlig blanding av olika nationer.

På Hochenheim är det av naturliga skäl mycket tyskar, var bra när vi var där -94. Skomacher körde ur tidigt och då åkte många av tyskarna hem. Mindre kö när vi seriösa skulle hem

JohanR

Ekerö
Här sen Jun 2004

Varför göra en ny tråd då man kan använda en gammal. Det blir en tur till silverstone i sommar och tänkte kombinera med bilsemester. Vad jag förstår går inga färjor från Skandinavien över till England. Är det nån som har en annan åsikt eller insikt?

Linköping
Här sen Mar 2007

Re:

Tord skrev:
Varför göra en ny tråd då man kan använda en gammal. Det blir en tur till silverstone i sommar och tänkte kombinera med bilsemester. Vad jag förstår går inga färjor från Skandinavien över till England. Är det nån som har en annan åsikt eller insikt?

Enligt egen erfarenhet (några resor till Silverstone helgen efter F1) går endast en fraktfärja från Norge till Newcastle någon enstaka gång i veckan, men inget man kan boka in sig på som privatperson. Närmaste färja verkar gå från Amsterdam, senaste jag kollade på det.

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Verkar vara dåligt med alternativ... kanske blir att flyga iaf, annars lär man få börja på tisdag för att vara där i tid

Här sen Jul 2003

Kan rekommendera denna starkt!!, hela upplägget är klockrent. Du sitter på vid takpoolen på hotellet mitt i Barcelona, 30min senare sitter du på läktaren!!

Vi har bokat denna resa igen för 2018, vi gör en repris för den är så jäkla bra. Vi har varit på Monza och liknande. Men denna är svårslagen..

https://www.steveperryman.se/formel-1/f1-spaniens-grand-prix-11-5-2018 . . . .

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002

Jag gjorde två f1 resor förra året.

Första till Red Bull Ring. Denna bana är väldigt bra ur åskådar perspektiv. Man kan köpa billigaste ståplats biljetten, det finns fantastiska "ståplatser" i sluttningarna. De har även TV skärmar för ståplats publiken.
Vi bodde i Wien, tog tåget till Spielberg, anslutningsbuss till banan. Smidigt.

Andra resan var till SPA. Vi körde bil ned och spenderade lördagen på Nordschlife med ringtaxi och den fantastiksa atmosfären i depån. Söndagen bilade vi över till SPA, ca 2h körning. Såg loppet. Vi hade ståplats biljetter även här. Det är inte riktigt lika lätt att hitta bra platser, det är sjukt mycket folk och man måste vara ute tidigt om man vill ha en bra plats, och det finns mycket bra platser även för ståplats publik. Det finns även TV skärmar för ståplatserna. Fantastisk atmosfär. En riktig upplevelse.

För ett par år sedan var vi på Monza. En upplevelse det med. Vi hade ståplatser och det kan jag inte rekomendera. Banan är platt, svårt att se något och man måste vara extremt tidigt ute om man skall hitta en ståplats där man kan så något. Skall man till Monza, köp dyr sittplats biljett. I överigt var det ett väldigt bra arrangemang och härlig atmofär.

Westfield SE
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

För er som tycker det ä.r dyrt m F1, kan jag rekommendera Monaco historic.

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005

Re:

Tord skrev:

Går inte färjan Harwich - esbjerg längre? Har tagit den en gång när ja hämtade hem en bil.

Linköping
Här sen Mar 2007

Re:

Tord skrev:
Verkar vara dåligt med alternativ... kanske blir att flyga iaf, annars lär man få börja på tisdag för att vara där i tid

Gillar du och ditt resesällskap roadtrips tar det 24-26 timmar (lite beroende på färjetiming och om man måste vänta på nästa färja någonstans) att köra från Linköping till Silverstone, i helt lagligt tempo, utan bokade färjebiljetter, och med avfärd från Linköping kvällstid (jag har för mig man ska sikta på att vara i Rödby mellan ett och tre på natten, för att minimera köerna utanför Hamburg). Men man får inte stanna mer än för mat och tankning då.

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Färjan från esbjerg är nedlagd enligt vad jag har hittat. Man kan hitta fraktbåt från Göteborg som kan vara ett alternativ.

Mitt sällskap som råkar vara min hustru som jag lyssnar på (ibland) har röstat ned roadtrippen. Nu blir det flyg och hyrbil, kommer bo ca 1 timme från banan och vi passar på att turista lite på engelska landsbygden innan vi kommer dit.

Baar - CH
Här sen Jun 2005

Re:

Tord skrev:
Färjan från esbjerg är nedlagd enligt vad jag har hittat. Man kan hitta fraktbåt från Göteborg som kan vara ett alternativ.

Mitt sällskap som råkar vara min hustru som jag lyssnar på (ibland) har röstat ned roadtrippen. Nu blir det flyg och hyrbil, kommer bo ca 1 timme från banan och vi passar på att turista lite på engelska landsbygden innan vi kommer dit.

Tips on ni inte har något emot att köra runt lite, är att åka her till Goodwood och köra BMW performance track.
Riktigt bra och kul evenemang!

https://www.goodwood.com/experiences/driving/performance-track/

Allmänt banåkaforum
F1-resa
2 besök senaste veckan (4523 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande