Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kan man modifiera glasfiberdelar?
3217 besök totalt
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare

Lurar lite på en glasfiber motorhuv till min kärra. Problemet som jag ser är att det är en ren racing huv som saknar fästen för gångjärn och allt. Jag kan tänka mig att använda huvlås i framkant men vill ha fästen för gångjärn i bakkant.

Kursen är hur som helst riktigt bra och jag undrar därför om det är jättemycket jobb att plasta in tex 2st aluminium plattor att fästa gångjärnen i?

hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Glasfiber fäster lite dåligt på alu..... inte nån hit ... man kan ju perforera alut iof.

Jag har limmat mina gångjärnsfästen med konstruktionslim o det verkar sitta bra.... men det är bak det.
fram skulle jag inte våga limma

Skall du plasta in något så går det annars bra... slipa o torka aceton så har man en bra fästyta

Vimmerby
Här sen Mar 2008

Annars funkar även genomgående skruv & mutter eller popnit om man står ut med grejer som sticker upp och syns på utsidan. Se bara till att belastningen sprids över ett ganska stort område, glasfiber är ömtåligt just för punktbelastning.

Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Lånar tråden lite, hoppas det är ok!

Jag har en plast/glasfiber-huv som jag ska montera på min bil men upptäckte igår att yttersidan separerat från insidan på en ca 15cm lång sträcka i bakkant av huven (det är alltså en huv i två(?) lager med förstärkningar på insidan), finns det något lim som är lämpat för att få ihop detta?

Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005

Epoxylim funkar utmärkt till det. Se bara till att det är rent innan. Ta inte snabbepoxy oxs sätt någon form av press på det madan det härdar.

Grisslehamn
Här sen Maj 2010

Tag aluminiumbitar av lagom storlek. Limma fast dem med epoxylim.

Därefter så fyller du upp kanterna runt dem med epoxyspackel, ev. förstärkt med små glasbollar (finns att köpa hos välsorterade båttillbehörsbutiker)

Därefter plastar du över alltihopa med minst tre lager glasfiber. Var noga med att dränka in glasfibern ordentligt i polyestern.

På större plastbåtar är det såhär man bygger förstärkningar för infästningar till t.ex. vinschar eller pollare. det håller för flera tons belastning om rätt dimmentionerat. En grundregel säger 5 ggr yta på den inplastade brickan som hålet, men bigger is better i det här fallet...

Tänk på att alltid rugga upp ytan före limmning. 180 papper funkar fint och avfetta grundligt. Aceton eller rikliga mängder bromsrengöring etc. fungerar. Avfettningsmedlet måste dunsta bort helt innan plastning börjar... Och ta det lungt med härdaren, kan självantända annars.

När förstärkningen är på plats kan du mäta in och borra och gänga. alternativt att du plastar in skruvar också som sticker ut. Beror på vilken finnish du är ute efter.

Mvh Magnus

Vimmerby
Här sen Mar 2008

Re:

zovix skrev:
Tag aluminiumbitar av lagom storlek. Limma fast dem med epoxylim.

Därefter så fyller du upp kanterna runt dem med epoxyspackel, ev. förstärkt med små glasbollar (finns att köpa hos välsorterade båttillbehörsbutiker)

Därefter plastar du över alltihopa med minst tre lager glasfiber. Var noga med att dränka in glasfibern ordentligt i polyestern.

Nix, absolut inte polyester på epoxy, det fäster dåligt eller inte alls. Har man en gång börjar leka med epoxy får man snällt fortsätta använda epoxyprodukter tills man är färdig.

Angående antal lager glasfiber så förundras jag att alla vill använda att visst antal lager, oavsett om det är nån 50-grams ytmatta som är jämförbar med ett dasspapper eller en 1000-grams rovingväv som är så grov att den knappt går hantera på annat än plana ytor. Antalet kvittar, det är främst mängden glas som är viktig...

Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Lite OT:

Vad tycker Bilprovningen om huvlås? Kan tänka mig att det inte är helt poppis med en huv helt utan gångjärn och låsmekanism?

Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Dignell skrev:
Lite OT:

Vad tycker Bilprovningen om huvlås? Kan tänka mig att det inte är helt poppis med en huv helt utan gångjärn och låsmekanism?

Min Påffe gick igenom regbesiktningen med 4 huvvlås, ett i varje hörn

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Dignell skrev:
Lite OT:

Å fan, finns det fler som har klarat sig igenom med den lösningen?

Funderar på en huv från Kewlar & Carbon och den är ju bara ett "skin" så man måste ha 4st huvlås.

Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Dignell skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Dignell skrev:
Lite OT:

Funderar på en huv från Kewlar & Carbon och den är ju bara ett "skin" så man måste ha 4st huvlås.

Nu satt det ju iofs Aerocatch-lås på huven så det är inget som sticker upp, men pricipen och låsningen är ju precis samma som för "vanliga" huvlås av modellen "pinne upp genom huven".

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Dignell skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Dignell skrev:
Lite OT:

Nu satt det ju iofs Aerocatch-lås på huven så det är inget som sticker upp, men pricipen och låsningen är ju precis samma som för "vanliga" huvlås av modellen "pinne upp genom huven".

Nä men det är det jag tänkt köra med själv i så fall. Vad sa besiktningsgubben när du var tvungen att lyfta bort hela huven? och hur har du gjort med spolmunstycken till frontrutan?

peppe fröjd
Motala
Här sen Jan 2003

Vi besiktade Porschen med huvlås i framkant.
Gångjärnen är kvar i bakkant och vi har en träpinne att hålla huven öppen . Men det var ok

Uppstickande huvlås brukar inte gillas på Ringen.. nåt att tänka på.

Citera
Skruva banåkabil
3217 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande