Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1611 besök totalt |
Vilka däck Bmw e36 7x15"
Hej! Jag har gått och skaffat mig en Bmw 325 med ett lite upphottat chassie, ordentlig stol, aningen bättre bromsar och viss lättning. Till bilen fick jag dels 17" fälgar med gatdäck samt BBS 7x15" fälgar med blankslitna r-däck. Dimensionen som satt på var 205/50-15. Min spontana tanke är att de känns rätt små speciellt om man jämför med framdäcken 225/45-17 samt bakdäcken 235/45-17. Bilen känns "lagom" låg i fram... Vad rekommenderas till 7x15"? 225/50-15, 205/55-15, 205/60-15.... i form av r-däck. Bilen kommer till i början endast användas till några trackdays för att se om jag blir fast i träsket. Mvh _________________ Martin Falk |
||
Då en E36 325 är en tung rackare i dess olättade skick så kolla vilket lastindex däcken du skall köpa har. Gatbilar på bana har en tendens att ligga ute och bränna bensin under långa pass och då kommer antagligen ett par 205/15 att ge upp ganska fort då de inte är byggda för bilens vikt. Jag har åkt 205:or i både 15/16/17" med en bil som vägde 1360kg och däcken stog emot i ca 10 minuter innan de gav vika. Då med en väl optimerad bil för övrigt.
Skall du tvunget åka 15" så försök att hitta 225:or, annars så hade jag siktat på 16" eller 17". Ett par omgångar begangnade BMW original fälgar på blocket eller skroten kan man hitta riktigt billigt. Finns 8" eller 9" breda fälgar är detta att föredra då de passar perfekt på 225:or. Se vad du hittar, bättre begangade R däck är en ypperlig start. _________________ Patrik Skoog |
||
Vad väger bilen?
Min kärra väger kring 1240-1280 med mig i beroende på hur full tanken är:). Jag kör 15" 205 bredd. toyOR888 var på absoluta gränsen och blev rätt så jäkla sladdriga av värmen. Köpte sen upp ett stort lager begagnade 205/50 15" Michelin pilot sport cup, dom tålde tempen klart bättre. Så det kan funka för att prova körning beroende på vad du väljer för däck och såklart bilens vikt (och självklar tempo på banan). kuhmo v70, dom ska väl vara lite värmetåligare än r888 och samtidigt billiga? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Tack för svar!
Det blev en uppsättning 225/50-15 032:or ifrån Piteå i nyskick för en 2-tusing så det känns rätt ok. Nu ska det bara krängas över på fälg och ställas lite hjulvinklar. Ska man försöka få så mycket caster som möjligt? Blir det tillräckligt mycket med Millways ställbara topplagringar (sitter monterat) eller "måste" man köpa de excentriska bärarmbussningar också? _________________ Martin Falk |
||
Re:
Ställ istället frågan varför vill du ha så mycket caster så möjligt? Beter sig bilen på ett sätt att du vill kompencera med mycket caster? Många gör misstaget att "maxa" alla värden på alla inställningar istället för att åka ut och testa först. Mitt råd är att få på allt på din bil som du har, gör en vettig hjulinställning och cornerweight med det du har och börja kör. Därefter kan du metodiskt börja ändra en sak i taget, ut och testa och ändra igen tills du har en bil som är inställd utifrån dina egna preferenser. ![]() Rätt camber får du genom att börja logga däck temp ytter/mitt/inner värden på alla däck. Slitagemönster kan du bortse från och gå på en jämn däcktemp istället. Lycka till ![]() _________________ Patrik Skoog |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1611 besök totalt |