Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
RON versus MON?
1 besök senaste veckan (1147 totalt)
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
RON versus MON?

Funderar på att köra nått race-bränsle på bana för att kunna ha högre laddtryck.

Kollade på Aspens + resp R ch upptäckte att R som har lämplig RON på 102 oktan hade ganska låg MON på bara 89 oktan.

Är det nån som har koll på RON resp. MON inverkan på turbomotorer? I Aspens datablad stod bara den lite förenklade förklaringen att RON påverkade knacktåligheten på låga varv och MON på höga varv.

Lägger till en fråga till.
En del race-bränslen har syretillsats, påverkar detta det stökiometriska blandningsförhållandet?

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Testprocedurerna för de olika mätvärdena körs på olika varvtal. Även om vartalsskillnaden är 50% mellan de olika testprocedurerna så är skillnaderna små.

Men MON, som testas vid 900 rpm och vid lite elakare förhållanden presterar alltid ett lägre index bortsett från referensbränslena.

Men jag vet inte om det finns korrelation mellan att säga att det ena påverkar högvarvsknackmotstånd. Edlund kanske vet.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Hur testen körs kan man läsa om här:

http://books.google.com/books?id=J_AkNu-Y1wQC&lpg=PA74&ots=j0y . . . .

I princip så ska RON motsvara en kort fullgasacceleration medans MON motsvarar körning med hög hastighet (men utan fullgas) under en längre tid. Skillnaden mellan RON och MON kallas känslighet och är beroende av vilka kolväten bränslet innehåller.

Syreinnehåll brukar påverka bränslets stökiometriska blandningsförhållande.
Citera
Racetech
RON versus MON?
1 besök senaste veckan (1147 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande