Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1 besök senaste veckan (1147 totalt) |
RON versus MON?
Funderar på att köra nått race-bränsle på bana för att kunna ha högre laddtryck. Kollade på Aspens + resp R ch upptäckte att R som har lämplig RON på 102 oktan hade ganska låg MON på bara 89 oktan. Är det nån som har koll på RON resp. MON inverkan på turbomotorer? I Aspens datablad stod bara den lite förenklade förklaringen att RON påverkade knacktåligheten på låga varv och MON på höga varv. Lägger till en fråga till. En del race-bränslen har syretillsats, påverkar detta det stökiometriska blandningsförhållandet? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
Testprocedurerna för de olika mätvärdena körs på olika varvtal. Även om vartalsskillnaden är 50% mellan de olika testprocedurerna så är skillnaderna små.
Men MON, som testas vid 900 rpm och vid lite elakare förhållanden presterar alltid ett lägre index bortsett från referensbränslena. Men jag vet inte om det finns korrelation mellan att säga att det ena påverkar högvarvsknackmotstånd. Edlund kanske vet. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
Hur testen körs kan man läsa om här:
http://books.google.com/books?id=J_A I princip så ska RON motsvara en kort fullgasacceleration medans MON motsvarar körning med hög hastighet (men utan fullgas) under en längre tid. Skillnaden mellan RON och MON kallas känslighet och är beroende av vilka kolväten bränslet innehåller. Syreinnehåll brukar påverka bränslets stökiometriska blandningsförhållande. |
![]() |
Racetech
![]() |
1 besök senaste veckan (1147 totalt) |