Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
MSCC
![]() |
2056 besök totalt |
Har förstått att det är tre alternativ till dessa ekipage: Stel axel, "delad" (sierra-bmw liknande) och DeDion. Undrar var DeDion-bakvagnen kommer ifrån? Hemgjord av tillverkaren?
Den enda bil jag kommer ihåg just nu, som har DeDion-bakvagn är Alfa-Romeo 75. _________________ Kristian Jonsson |
||||||
Maserati, Rover och DAF/Vofflo har kört med de Dion om jag inte minns helt fel. Vofflo 340 då. De hade i of s transaxel. Vet inte hur det är med de lite modernare. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
du hittar mängder av info och olika varianter på den här sidan: http://www.locostsweden.se/ipb[/url]
_________________ Peter Hagström |
||||||
Det finns fler varianter.
![]() En Seven blir iaf väldigt lätt (i baken och rent allmänt, om man bygger "som man ska"), så en stel axel måste vara lätt (dvs ingen Volvo-axel! ![]() Sierra/BMW-varianter (enkla länkarmar) på Seven har jag mest hört klagomål om, i den mån folk kört det på bana. Vet inte varför, men det verkar inte funka något vidare. Har kanske något med oönskade rörelser vid fjädring att göra? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Vem hittar en Maserati, Rover har en kompromiss, vill man daffsaker i baken? ![]() _________________ Kristian Jonsson |
||||||
"om man bygger som man ska" Se där ett kryptisk uttalande. Har ni byggt som man ska, ärade bilbyggare? ![]() Somliga säger att stel axel är OK på en slät bana. Alla banor är ju släta................(mer eller mindre)(väl?) _________________ Kristian Jonsson |
||||||
Ja, det kan ju betyda ungefär vad som helst...! ![]() Men, en Seven enligt den ursprungliga idén ska ju vara lätt - så inget grovsmide, inte en massa rör med 3+ mm gods, ingen vinkelåtta i gjutjärn osv. Max 500 kg tomvikt ska det väl helst vara enligt puritanerna. ![]() Sedan är det ju en fråga om budget och tycke och smak också. Min är kanske lite i tyngsta laget med närmare 650 kg tomvikt, men då har jag ju (sedan några dagar ![]() ![]()
"OK" är ju ett relativt begrepp... Jag har inte kört Seven med stel axel själv (förutom en original Lotus på väg), men här borde väl finnas någon som kört både-och, och kan uttala sig om hur stor skillnad det gör...? (Det beror så klart på vilka grejor det är, och hur det är byggt också.) "Släta" är ju också relativt. ![]() ![]() Camberkompensation har man knappt ändå, eftersom det kränger såpass lite, så rejäl statisk camber får det bli oavsett. Där har du förresten ett litet problem med stel bakaxel; inte så lyckat med däck som vill ha flera grader camber... (Jag har ca 3° fram och 1.5° bak; Yokohama A048. Avon ACB-10 vill tydligen ha betydligt mindre, så de är kanske ett bättre alternativ för stel axel?) Ja, eller så kör man De Dion; då går det ju att bygga så att alla vinklar bli ställbara. Men, ska man över huvud taget ta ut bilen på allmän väg (dvs inte ren tävlingsbil) så känns det ju som om fungerande fjädring är lämpligt, speciellt bak. Det är spännande nog som det är med de djupa dikena som dubbdäcken sliter ner i vägbanan, samt dåliga lagningar och vågig asfalt. Så, oavsett typ av bakvagn: Lätta saker och någorlunda tilltagen fjädringsväg, så det inte slår igenom och studsar. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Bmw/sierra lösningen får ganska grov toe in bak vid mycket säkning emot org höjd, vilket kan ge skum hjulgeometri vid banåka ![]() _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||
![]() |
MSCC
![]() |
2056 besök totalt |