| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Corvette C4 som ban-/bus-bil??
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7037 totalt) |
|
Corvette C4 som ban-/bus-bil??
Jag tänker så här: - En billig C4 med manuell låda - Ta ur inredning och stoppa i ett par skalstolar och en enkel instrumentpanel. - Lättviktspaneler till karossen (såg nåt kit i USA med tunnare glasfiberpaneler, ett helt kit med huv, stötfångare, targatak osv. för runt $2500). Alternativt gjuta av själv. - Bort med A/C och annat jox. - plexiruta bak - Sänka och styva upp fjädringen - r-däck - friare avgas Vad tror expertisen? Skulle det funka skapligt? _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||
|
Re: Corvette C4 som ban-/bus-bil??
Spara ac så blir det en klart gladare och alertare förare varma sommardagar
_________________ Roland Johansson |
||
|
Re:
Har kollat runt lite. Men tips på länkar mottages ändå tacksamt. Det jag är mest rädd för är nog motorn. Har aldrig skruvat jänkejärn. Resten av bilen är ju mest skruvar och muttrar som på vilken bil som helst.
_________________
Ny kulbil i garaget.
|
||
|
Jag tror att C4:an är en trevlig banbil. Har själv varit inne på det spåret. Jag tror att man kan ha kul med den out of the box s.a.s. Lite bättre bromsbelägg, r-däck och så tuta och köra.
_________________ Jörgen Eriksson |
||
|
|
||
|
Min spontana tanke är att det är värt merkostnaden att börja bygga på en C5:a istället.
Är inte nån expert på dessa bilar men chassiet är helt annorlunda, modernare aluminiummotor med mer effekt, transaxel med lådan bak mm. Sen ser C5:an betydligt trevligare ut http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrol _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
C4an ska tydligen vara den första Corvetten som har vettigt chassi, men det är många kilon som ska bromsas ner från hög raktframhastighet.
C5an påstås vara ett rejält hopp framåt, och Z06delar verkar finnas att få tag på (eftersom Z06ägare bara måste "förbättra"). C5orna blir vanligare och vanligare på trackdays, men C4orna är sällsynta (jag har mest hört tveksamheter om bromsar, men om det är beläggoptimerat med maximal kylning har jag inte koll på). Men man måste ju inte vara en lämmel.
|
||
|
Billigaste C5:an kostar tre gånger så mycket som billigaste C4:an. Tanken var att jag inte skulle behöva vara så rädd om den.
En annan fördel med C4:an är att de börjar bli veteraner (skattebefriade + besiktning varannat år efter 25 år) i NL. Vägskatten på nästan 1500 kg bil är bortåt en tusing i månaden i NL. Exempel på rimlig C4 _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||
|
Re:
Men det går att bygga tävlingsbil/trackdayvapen/lekbil av vad som helst, det är bara olika bra förberett. Men priserna skiljer olika på olika marknader. Skatter, försäkringar mm spelar ju också in naturligtvis. |
||
|
Re:
När jag var inne på C4 resonerade jag som du. Billigt och lite slit-och-släng som faktiskt fungerar rätt bra som den är (med bromsreservationen). _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
Motorn är väl en anledning att gå C4-linjen istället för C5. Mindre exotiska prylar att joxa med. Problemet är väl att det ändå kostar en slant att få ut effekt ur maskinerna pga uppbyggnaden av insprutningen även på C4.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
Det största problemet med C4 är det veka chassit.
Hjulupphängningar är det inget fel på....och bromsarna från -96 är ok. Så...budjetera en riktig bur..som styvar upp. Annars kommer du bara bli besviken. Motormässigt är det LT1 som gäller. Den gamla med TPI är astrött och varvar ingenting. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re:
LS motorerna är väl en tvärtom en god anledning att välja C5? Många C4:or är dessutom relativt motorsvaga, åtminstone de tidiga åren. Vilka exotiska prylar tänker du på? |
||
|
Re: Corvette C4 som ban-/bus-bil??
Dessa pengar hade jag personligen lagt på alublock alt. en komplett motor med alublock då jag tror du vinner fler kilon där! En crate motor är inte speciellt dyr och då är ju allt nytt också! dvs bekymmersfritt Karossen är ju redan i gfk så det kan inte vara många kilon du sparar där.
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Corvette C4 som ban-/bus-bil??
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7037 totalt) |
