Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Alternativt avgassystem (4-cyl)
3446 besök totalt
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Trådstartare

Hej jag har en fundering på avgas system när jag ska bygga till den nya bilen.
Vanliga avgas system på bilar med 4cyl motor brukar (se bilden, STD) börja med grenrör följt efter 1 katt och sedan ljuddämpare, jag antar att detta är en bra, enkel,plats effektiv och billig lösning. Men om man ska plocka mycket effekt med ett avgas system som ska klara Svensk bilprovning så kanske det finns andra sätt?
Mycket av dessa tankar bygger på att katten stryper mycket och att de kattarna med större diameter är väldigt väldigt dyra. Effekt runt 350hk +- 50hk är tänkt.
Vad tror ni, jag vet att dom kör med flera kattar texpåMclaren F1, men vet inte hur grenrören ser ut.
Mvh, Per

Göteborg
Här sen Jan 2005

Har inte mclaren f1 en v motor? (inte direkt insatt i den bilmodellen)

T.o.m Audi 100 V6 har 2 kattar...

jag hade helt enkelt satt katten längre bak om jag var du och använt ett 4-1 grenrör. 350hk 4 cyl, pratar vi kompressor då? Ett väldimensionerat 4-1 rör (grövre än ett N/A rör till samma motor förståss) och 2.5-3" avgas med katten säg en meter längre bak, eller som rallybilarna sist på systemet

F1 använder en enkel modell för hur man dimensionerar grenrören, volymen av cylinderns gaser ska rymmas i primärröret, volymen går räkna ut med förbrännings temperaturen t ex (som i sin tur går räkna ut med hjälp av mängden bränsle som matas in) med överladdning laddar du ju dock in mer luft vilket leder till en betydligt större volym som ska ut!

Men de visste du garanterat redan

Regards, Johan Eriksson.
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Blir det inte svårt att få en cat som sitter långt bak , att fungera , en cat ska upp i xx temp för att rena , att dela upp det på 2 blir nog lika svårt .

4-1 grenrör , 3 tum eller grövre cat , konad pipa från cat och bakåt ( ex 3.5 tum till , 2.5 tum ) och en ljudämpare av en nyare sort http://www.spintechmufflers.com/superior-design/info_5.html , + en slutdämpare , borde generera ca 95 db eller bättre .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

om du ska nyttja principen med 421 grenrör så ska du låta dessa gå ihop innan du monterar kat.

jag ser ingen turbo, så det kan inte röra sig om extrema effektuttag så att du behöver det av den anledningen. (flödesmässigt)

Har man så pass extrem sugmotor brukar man ha fler problem med SBP än bara ljudet från avgassystem. Jag tänker på mkt dålig lågvarvsegenskaper, högt insugsljus och probem med att gemensamt plenum suger tillbaka egr från cylindrars överlappsperioder.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Hej Tackar för svaren.
Motorn är en 2.4 liters honda motor. Utan överladdning så är närmre 300hk fullt möjligt.
Med kompressor som jag funderar på med (har inte bestämmtmig ännu) så tänker jag 350-400hk i motorn. Bilen ska gå på bana en del är det tänkt.

Den enda nackdelen jag tänker i att sätta kattarna o grenröret 4-2-1 är att kattarna bromsar pulserna och sugeffekten som blir i ett extraktor grenrör, men å andra sidan borde dom bromsas lika mycket på var sida?!

Mvh, Per

Alingsås
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Är det någon som testat alternativa ljuddämpare som tex spintech varianten eller en annan gammal klassiker, http://www.rakaror.o.se/SPORTAVGASSYSTEM.html
Raka rörs sug ljuddämpare.

Mvh

Göteborg
Här sen Jan 2005

Raka rör dämparen vet jag det finns en här på forumet som använder på en Seven med Ford V6a, kommer dock inte ihåg namnet...

Pulserna du får i grenröret agerar visserligen genom hela systemet men till största del efter collectorn! Gör du som Krister säger och drar ihop grenröret som det skall göras och sätter katten några dm eller en halvmeter ifrån och dessutom använder dig av en väldigt grov katt har jag svårt att se att det skulle göra någon större skillnad.

Det finns en del som kör med "megafon" headers där man efter att grenröret blivit ihopdragen håller en viss dimension en kortare bit för att sedan kona utåt med en bestämd vinkel en viss bit för att på så sätt sätta mer fart på avgaserna, att då kona upp till 3.5" och använda en sån katt för att sedan dra ihop det efter katten till en humanare dimension kanske kan vara nått? Jag vill minnas att det var i A. Graham Bells bok "four stroke Performance tuning" jag läste om den varianten...

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Bygg som standard, det ger bäst funktion.

McLaren F1 har en V12 motor och har fyra stycken 3-1 grenrör som matar var sin katalysator.

Röka rör "special" är att betrakta som tokerier.

F1 använder garanterat ingen "enkel modell" för att utforma grenrören utan provar sig fram genom motorsimulering och motorprovning.
Citera
Racetech
3446 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande