Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -88, CAR Challenge klass III #68
4 besök senaste veckan (9142 totalt)
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Lägger upp min bil som inte var något projekt, eftersom den köptes färdig för att tävla i Club Alfa Romeo Challenge. Men efter en speeddate med ett räcke på Kullen så blev det plötsligt mycket projekt av det.

Bilen gick kanon under första tävlingshelgen på Gelleråsen, med 2 andraplatser och första gången under 1:20. Bilen känns riktigt trygg och stabil och väldigt välballanserad i inbromsningarna.

Bilen är byggd av tidigare ägare med enkelhet som grundfilosofi.
Motorn är en 2-liters twinspark. Kolvar och stakar är viktage, toppen har putsade kanaler och lite planing. Det sitter ett bättre grenrör på och ett trimchip. Den lämnar gissningsvis någonstans mellan 150 och 160 Hk. Hjulupphängningen fram är i huvudsaak original. Torsionsstavarna är uppgraderade till 30 mm, och dämpare är köpta av Bilstein. Bak har fjädrarna bytts mot någon kapad sänkfjäder. Bromsarna är original runt om men fram med gula Pagid RS29-belägg och bak med Tarox racingbelägg. Denna kombination ger en underbar bromsballans. Inuti är allt urränsat och borrat. Original instrumentering är kvar. Bilen väger ca 930 kg. På däckfronten är det Toyo R888 205/50x15 som gäller.

Så här såg bilen ut först:



Efter Kullen såg den ut så här:



Nu har nerplockningen börjat. Planen är att tömma den i fronten och sedan lämna bort den till någon som kan räta ut plåt. Tips på vettiga personer/företag som gör sånt mottages gladeligen, gärna i närheten av Linköping.



Man kan tyvärr se att vänster rambalk krökt sig och vad jag kan se endast uppåt. Vet inte om detta är möjligt att reparera? I sidled verkar båda rambalkar raka. Man kan se att nedre länkarmsfästet sitter något högre på vänster sida än höger.



Alternativt får man väl kapa av fronte och svets dit en ny, alternativt rörramsdito. Blir en spännande och arbetssam sommar tror jag bestämt.






_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
mangel
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 92



Tvi.
Det såg bra ut på morgonen annars. Var det TV-krönet som bet ifrån?

Jag har kylare och vänsterlykta om du behöver, Marco H har antagligen all plåt och annat plock.

_________________
Magnus Lindberg
Italienskt
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
mangel skrev:
Tvi.
Det såg bra ut på morgonen annars. Var det TV-krönet som bet ifrån?

Jag har kylare och vänsterlykta om du behöver, Marco H har antagligen all plåt och annat plock.


Faktiskt högern efter TV-krönet, klev på lite för hårt i utgången, möjligt att jag hade lite svaj med mig in i högern pga krönet.
Kylarn klarade sig bra. Lykta kan vara intressant, vet ännu inte om jag kanske tar steget till racefullblod i och med detta och i så fall blir vänsterlyktan mest hyllvärmare.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Efter en alltför lång tid i garaget har jag äntligen fått bilen på hjul igen. Fronten kapades bakom stötdämpartornen och en bättre begagnad front svetsades dit istället. Bilen har också begåvats med en tätstegad Bjurmanlåda inför säsongen, annars är allt sig likt förutom att ny splitter inte han byggas inför säsongspremiären.
Till 1:a maj var det dags för träning på Gelleråsen, och dit kom hela 5 ekipage från CAR Challenge. Lite bilder från Åsen.













_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
12/5 var det dags för premiär i Club Alfa Romeo Challenge på Gelleråsen. 21 startande bilar slöt upp och dessutom kom 29 startande norska ekipage från Corza Italiano. 50 ekipage bjöd upp till tajt och spännande racing blandat med banåka för övriga, mest Club Alfa Romeo medlemmar. Efter dagen kunde vi konstatera att Hans Bjurman slagit nytt banrekord för CAR Challenge med 1.13:809 med sin kompressormatade, för året ny kompressor från en utombordare, Alfa Romeo 75.

Här följer en racerapport från mig:


Vaknade till ett regnblött Gelleråsen.

Första träning:

Blött på banan och jag upplevde det som rejält halkigt, speciellt andra halvan av banan. Snabba vänstern innan depåkurvan kändes riktigt läbbig.

Andra träning:

Banan var nu torr och det kändes som att det fanns fäste överallt. Saknade fortfarande nästan 2 sekunder per varv jämfört med träningsdagen 1/5. Hade bytt från mina 3 år gamla Toyo till nya Kumho V70 K61. Kumhosarna kändes fina och snällare på gränsen än Toyosarna. Långsamheten berodde nog mest på killen bakom ratten.

Kval:

Med 21 bilar i kvalet var det många som upplevde problem med att få varv utan trafik. Själv fick jag en spot på banan och fick nästan trafikfria varv hela kvalet. Kunde putsa tiderna lite men saknade knappt 4 tiondelar för att ta pole i klassen. Bromsarna och däcken kändes underbara och jag kunde flytta bromspunkterna under hela kvalet, det var nog till slut mitt mod som satte stopp för att flytta de ännu mer.

Race 1:

Startade från 13:e rutan med Danne, i en GTV, framför mig och Sune, i en Sud, snett bakom till vänster. Fick en kanonstart samtidigt som Ture, framför Danne, missade lite och jag kunde gå in framför Sune och om Danne till vänster. In i första böj var det rejält trångt och min frånvaro från race i nästan två år gjorde att det blev lite väl många parametrar att hålla reda på. Höll mitt spår till vänster vilket gjorde att Sune och Danne kunde smita in på insidan. Vi hamnade i bredd i utgången och den enda plats som fanns för mig var curbsen och asfalten utanför. Inser nu att min del av banan tar slut och jag tvingas använda gräset, backa av och ta en köplats efter Danne och Sune. Danne och Sune skapar en lucka de första varven medan jag försöker skaka av mig startdramatiken och byga upp tempo. Sedan börjar jag hitta flyt och börjar knapra in på Danne och Sune. Danne och Sune har en riktigt hård kamp framför och jag följde efter och väntade på att de skulle pressa varandra till misstag. Efter ca 5 varv verkade Sune skifta fokus från att gå om Danne till att försvara sig mot mig. Vi hade några riktigt sköna fajter där vi bland annat, efter att jag bromsat mig in på insidan, gick bredvid varandra genom Ejes, korta högern och korta vänstern innan Sune tog innern i hårnålen. Jag lyckades också komma på insidan av Sune i utgången av Trösen och sedan gick vi bredvid varandra men återigen lyckades Sune knipa innern i S:et. Till slut lyckades jag få till en bra utgång på rakan och genom mitt effektövertag hinna förbi innan Trösen. Jag lyckades få en liten lucka till Sune och kunde ta upp förföljelsen av Danne. På näst sista varvet verkade Dannes däck ha gjort sitt och jag lyckades få riktig kontakt när vi gick ut på sista varvet. Danne körde defensivt och jag hittade ingen möjlighet att gå om, men i depåkurvan ut på målrakan lyckades jag få till ett bra spår och satsade på att gå om Danne till vänster. Med en tredjedels billängd till godo för Danne låg vi med samma speed mot mållinjen. Vi valde båda att gå på varvstoppet och inte växla till 5:an båda två, samma motor och låda i båda bilarna, och i mål tog Danne vinsten med 12 hundradelars marginal. Måste säga att detta var det roligaste race jag kört under hela min ganska sporadiska karriär på räserbanorna. Stort tack till alla inblandade för tuff men schysst racing.

Race 2:

Stod i ruta 11 med Danne framför till vänster och Sune snett bakom. Fick en hyffsad start men Sune lyckades smita förbi och återigen kom jag ut som trea i klassen. Lyckades på andra varvet ta Sune på rakan och fortsätta min jakt på Danne. På sjätte, tror jag, varvet fick jag till en bra utgång på rakan och kunde sega mig om och vara först i Trösen. Lyckades bygga en liten men betryggande lucka och kunde slå av lite på tempot sista två varven och ta en efterlängtad vinst, faktiskt den första där jag har haft medtävlare på banan i samma klass. Bil och däck kändes bra hela tiden, inser att jag fortsätter att vara lite tidig på bromsen efter rakan och in i Ejes men är på det hela grymt nöjd med starten på säsongen.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Rullade mot Kinnekulle på lördag eftermiddag i trevligt försommarväder. Väderprognosen för söndagen hotade med regn under eftermiddagen, vilket var det stor samtalsämnet bland oss förare. Åkte till bandepån, lastade av bilen och ställde undan släpet. Satte kurs mot Falkängens vandrarhem och mötte där upp med Jens, Hans och Danne. Vi grillade korv och tog några öl i en fantastiskt grönskande sommarkväll.
Söndag morgon:
Vaknade till en fin sommarmorgon och det var svårt att förstå väderprognosen om regn. Efter frukost blev det avfärd till banan för besiktning och förarmöte. Vi hade ett mycket trevligt och uppsluppet förarmöte och konstaterade att förarmötena är mycket roligare om man är 18 förare istället för 8.
Första träning:
Jag var för första gången sen kraschen för två år sedan tillbaka på Kullen. Kände helt klart respekt för banan och fick direkt börja jobba med min mentala inställning. Banan kändes halkig trots torrt och varmt väder. Tyckte det understyrde mest hela tiden.
Andra träningen:
Försökte ligga på lite mer och känslan var bra. Kände mig trygg och provade lite olika spår i kvarnen och långa vänstern på baksidan. Fick inte min laptimer att funka så jag fick ingen känsla för hur fort det gick. När tiderna kom upp såg jag att jag körde ca 2 sekunder långsammare nu än för två år sedan och började undra om detta var en effekt av mina hjärnspöken. Mina huvudkombatanter i klass 3, Danne och Sune, var också ca 1 respektive 2 sekunder snabbare än mig.
Tidskval:
Körde ut med ambitionen att kapa 1 sekund på varvtiderna och jag tyckte att jag tog i mer, samtidigt som det kändes som om jag hade en bra rytm. Fick fria varv nästan hela kvalet trots 19 bilar på banan samtidigt. Väl i depå igen inser jag att jag kvalat en halv sekund långsammare än andra träningen. Kvalade in som 3:a i klassen och 12:a totalt.
Race 1 (3 för säsongen):
På himlen började molnen torna upp sig söder ifrån. Alla förare spekulerade, skulle det bli regn eller inte? Jag bestämde mig för att jag måste förändra någonting bytte därför från mina nya Kumhosar till mina tre år gamla Toyosar. När vi rullade ut på formationsvarvet kom de första regndropparna. Vid provstart på väg ut på rakan spann det friskt. Upplinad insåg jag att jag inte kunde se startern, fick helt enkelt gå på när de runt om mig startade. Gjorde trots detta en riktigt bra start och kom iväg på en tredje plats. Sune stack iväg men jag kunde hänga på Danne riktigt bra. Efter en stund kändes det som om Danne körde väldigt försiktigt. Bestämde mig för att attackera för en 2:a plats i klassen och på väg ut ur kvarnen på andra varvet kunde jag klippa Danne på utsidan och få innerplats i Mohlins knäpp. Danne var attackerad bakifrån av Mats Forsén, som köpt Rickard Eliassons bil dan innan av Hoffsens, och fick ägna uppmärksamheten bakåt vilket gjorde att jag kunde skapa en liten lucka. Efter ett par varv avtog regnet något och jag kunde prestera varvtider på samma nivå som på andra träningen och luckan växte lite till. Med 5 varv kvar tilltog regnet och det började bli halt. Jag försökte bara fokusera på att hålla min 2:a plats och hålla avståndet mot Danne. Har aldrig tidigare upplevt varven så många och så långa som just nu. Är uppväxt med framhjulsdrivna bilar och har egentligen aldrig sladdat runt med bakhjulsdrivet i någon större omfattning så nu började det bli rejält nervöst. Att jag dessutom körde av på Kullen för två år sedan på grund av att jag tappade bakvangen ut ur kurvan efter TV-krönet gjorde inte att mitt självförtroende växte direkt. Avståndet till Danne var inte mer än en piruett eller rejäl sladdkavalkad, men jag lyckades hålla mig i skinnet. Danne tog in rejält sista varvet men jag lyckades hålla undan och ta en oväntad 2:a plats. Riktigt nöjd!
Race 2 (4:e för säsongen):
Nu hade regnet tilltagit ordentligt och det fanns mycket stående vatten på flera ställen på banan. Var 11:a totalt i första racet så jag fick starta i vänstra ledet vilket gjorde att jag nu såg startmannen. Fick till en bra start men insåg sent att Micha framför missat starten helt. Jag vågade inte gå till höger om honom och riskera att krocka med Danne, till vänster fanns det inte tillräckligt med asfalt så jag fick helt enkelt ställa mig på bromsen och sen börja om nästan från stillastående. Fick se Danne och Mats passera höger om mig och insåg att nu hade jag halkat ner från 2:a till 4:e. Det sprayade ordentligt från alla bilar och på väg in under bron var det nästan omöjligt att se vart man borde vara på väg. Kände mig ändå trygg och litade på bilen. Ganska snabbt kunde jag ta mig förbi Mats och Danne och började jaga Sune i sin Sud. Jag tog in rejält på rakan, genom kvarnen, Mohlins och långa vänstern men tappade efter TV-krönet. På 4:e eller 5:e varvet lyckades jag hålla mig tätt inpå Sune in på rakan och bestämde mig för att ta honom på vänstersidan. Sprayen var riktigt svår från Sune och Micha strax framför så jag hoppades att jag skulle hinna förbi Sune spray innan inbromsningen till bron men hann inte riktigt. Insåg att det var dags att bromsa när Sune plötsligt försvann bakåt på min högra sida. Klarade bron och kunde sedan börja bygga en liten lucka mot Sune. Sedan började komma ikapp Micha som tappade tempo. Skulle senare visa sig att han börjat få seriösa problem med sikten. Sune kom ikapp när jag försökte hitta en lucka för att passera Micha. Med 3 varv kvar stack jag in nosen på Micha i högern efter Mohlins och lyckades ta mig förbi. Hade jag vetat om Michas siktproblem hade jag nog inte vågat göra den manövern, men nu gick det vägen ändå. Sune fastnade lite bakom Micha och jag lyckades hålla ihop körningen och därmed ta säsongens andra seger. Så här i efterhand, med lite perspektiv, känner jag mig riktigt stolt över min prestation i regnet! Jag trodde regn skulle vara till min nackdel på grund av min ringa erfarenhet av sladdande med bakhjulsdrivna vilar, men det visade sig att jag lyckades känns bilens gränser rätt bra och lyckades prestera jämna varvtider under hela racet. Med två segrar och två andraplatser så här långt får man nu njuta av att vara i ledning i klassen fram till nästa racedag på Knutstorp om fyra veckor. Jag tror Toyosarna får sitta kvar på bilen till dess.

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Kul rapport, och stort grattis !!

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Suddarn skrev:
Kul rapport, och stort grattis !!


Tackar, tackar!

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Ring Knutstorp 2013-06-28:
Rullade från jobbet i Tranås strax före lunch med sikte på Ring Knutstorp i Skåne. Lite trafik och tråkiga motorvägar var konceptet. Bra väder hela vägen med någon enstaka regnskur. Framme vid Knutstorp vi 15-tiden. Kopplade från släpet i depån och och satte kurs mot Köpenhamn för att hämta ett buteljerat Mackmyrafat. Visade sig vara mitt i centrala Köpenhamn med stoppförbud utanför butiken, men allt gick väl. Inga parkeringsböter och inga överkörda cyklister. På väg tillbaka till Knutstorp passerade jag Rådhuset och Tivoli. Runt Köpenhamn regnade det väsentligt mer och jag funderade över vad det kunde innebära för fredagens race. Var tillbaka på Knutstorp vid 18:30, lastade av bilen och gjorde iordning depåplatsen. Förvånansvärt glest i depån, men Knutstorp ligger ju en bit bort för de flesta i Challenge. Avslutade kvällen i "stugbyn" med grillning i gott sällskap av många Alfistis.
Vaknade till klarblå himmel och behagliga 16 grader. Rullade ner till depån och genomförde besiktning utan större problem.
Träning 1:
Kände direkt av svår ringrost och insåg att Knutstorp kräver både mycket mod och träning för att låta sig bemästras. Har bara kört här en gång tidigare för fyra år sedan och det märktes ordentligt. Körde låga 1:17-tider och var ganska långt efter både Sune och Danne. Kände mig inte helt trygg och undrade lite hur den här dagen skulle sluta.
Träning 2:
Kändes väsentligt bättre denna gång, men lyckades inte prestera några tider att tala om och låg kvar på låga 1:17-tider. Fick inte igång laptimern i bilen vilket störde lite, men efter ett batteribyte skulle det visa sig att den funkade utmärkt.
Kval:
Den positiva känslan växte och nu började jag känna mig trygg och verkligen gilla Knutan. Knepig, utmanande och rolig. Fick lite tips av Challenge före detta STCC-åkare Claes Hoffsten att man generellt måste vara sen in till apex på Knutan - "Om du känner att du är sen in i sväng så är du förmodligen rätt" var hans statement om jag minns rätt. Testade detta och det kändes udda men jag kunde se på tiderna att det var rätt. Lyckades sätta en låg 1:15-tid på sista varvet vilket räckte till 11:e tid totalt och 3:e tid i klassen. Fortfarande var jag ca 1,5-2 sekunder långsammare än Sune och Danne så jag började inse att här kommer det mer att handla om att hålla Mats Forsen bakom mig än att slåss om topp 2.
Race 1 (race 5 för säsongen):
På uppvärmningsvarvet ser jag hur Sune rullar in i depån efter NGK-krönet med något form av problem med bilen. Får till en hyffsad start och håller min placering in i första böj. Har Danne framför mig som är i kamp med Peter i klass 2. Jag lyckas hänga med 1 par varv men tappar sedan. Har lyckats skapa en lucka bak till Mats och börjar fokusera på ett jämnt tempo utan misstag. Med 6 varv kvar ser jag plötsligt en grön Sud en bit bak i backspegeln och pulsen går upp. Sune har kommit ut igen och jag har ingen aning om han är på samma varv som mig eller inte. Drar upp tempot men Sune gnetar sig närmare och närmare. Varvnedräkningen går sjukt långsamt och ut på sista varvet är han uppe i bakluckan på mig. Tar i allt vad jag har, är lite snabbare än Sune första delen av varvet och lite långsammare andra delen. Lyckas täppa till i de två sista kurvorna och vara före Sune över mållinjen. Efteråt visade det sig att Sune var ett varv efter mig och att jag lugnt kunde ha släppt förbi honom.  Går i mål som 2:a och är riktigt nöjd med det efter hur det såg ut på kvalet. Ser på tiderna att jag satte nytt personligt på sista varvet med 1:14,2. Det är bra med lite press ibland.
Race 2 (race 6 för säsongen):
Såg i resultaten från första racet att jag var 7:a efter Micha. Nu hade Micha parkerat i gräset på sista varvet med blåst topplockspackning så jag borde egentligen varit 6:a men brydde mig inte så mycket om det eftersom placeringen i klassen ändå var rätt. Fick sedan på förarmötet reda på att jag var 6:a och att jag skulle starta i pole eftersom vi vänder på de 6 först placerade till race 2.
När jag rullar in på griden meddelar funktionärerna plötsligt att jag ska stå i 7:e rutan. Blir både förbryllad och irriterad och har lite svårt att koncentrera mig på starten. Missar lite i starten och Sune kommer som skjuten ur en kanon bakifrån med en perfekt start och är om mig innan första böj. Sune tar sig snart förbi Danne och drar ifrån. Även denna gång hänger jag på Danne och Peter som har en fajt och jag lyckas hänga med några varv men tappar sen. Sune som lyckats skapa en lucka och slår av lite på takten vilket gör att Danne kommer ikapp. Med 3 varv kvar försöker Danne ta Sune efter start och mål med resultatet att han snurrar och plötsligt har jag vittring på Danne. Samtidigt kommer regnet och banan börjar bli hal. Jag känner lite mentalt övertag på Danne i regn efter Kinnekulle och börjar gneta ikapp, men Danne håller ihop det och jag är aldrig riktigt nära. Blir alltså 3:a i klassen och sätter åter igen nytt personbästa med 1:14,1. Känner mig grymt nöjd med dagen. Hade grymt kul, tog ut mig fullständigt mentalt och fysiskt (höll på att kräkas i bilen hem när allt började rinna av mig) och förbättrade mina varvtider under hela dagen och var som bäst när det gällde som mest. Efter målgång öppnade sig himlen och lastningen blev en grymt blöt historia. Efter avslutad lastning åkte jag och hämtade familjen i Hässleholm och sedan blev det besök hos svärfar i Båstad resten av helgen. Det gäller att utnyttja tillfällena som bjuds! Skrapade ihop 15 poäng och är övertygad om att jag fortfarande borde vara 4 poäng före Danne i sammandraget ;-)

Ser fram mot Kinnekulle i augusti. Tyvärr vet jag redan nu att jag kommer att missa avslutningen på Gelleråsen i september eftersom chefen bestämt att jag måste till USA då. Blir således svårt att vara med och slåss om klassegern i år, men det känns ändå som lite över förväntningarna med resultaten så här långt!

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Rullade från jobbet på fredageftermiddagen. Lastade av bilen på Knutan och tog mig till Falkängen där det blev traditionsenlig grillning med en massa andra trevliga Alfisti, tyvärr denna gång i regn men vad gör väl det.
Lördag:
Lördagen bestod av 2 träningspass och 2 ringtaxipass. Började första träningen ganska lugnt, kände mig ringrostig efter en lång skön semester. Kunde också konstatera att alla hjärnspöken inte flytt fältet efter kraschen för två år sedan. Men skam den som ger sig. Ökade tempot under passet och provade lite olika spår i framförallt kvarnen och mellan Molins knäpp och TV-krönet.
Nästa pass var ett ringtaxipass där vi Challengeförare körde runt andra besöker som ville testa på hur det känns att åka tävlingsbil. Första passageraren var en mycket trevlig äldre man som frilansade åt Lidköpings Nya Tidning och var där för att göra ett reportage om banmötet. Efter 3 varv svängde jag in i depån och då vände han sig mot mig med ett leende på läpparna och frågade "är det försent att be om ett varv till". Kunde inte säga nej så jag tog fastlane ut på banan igen och gav honom två varv till. Han har efter lördagen ringt flera gånger för att kolla fakta till artikeln och varje berättat hur fantastiskt kul han tyckte det var att få åka med. Artikeln publicerades enligt rykten i Lidköpings Nya tidning måndagen efter. Hann sedan med en passagerare till. Efter passet kollade jag olja och vatten och såg att jag tappat en del vatten. Startade och kunde konstatera att vattenpumpen lät allt annat än frisk och remhjulet fladdrade osunt mycket. Lite lätt panik, klockan var strax efter 13 och jag började ringa runt Mekonomenbutiker i regionen men antingen hade de redan stängt eller så hade de ingen pump på lager. Gick runt i depån och kollade om någon råkade ha en vattenpump över, men föga förvånande ingen lycka. Av Niclas Rosengren fick jag tips om en Alfamotortrimmare Roger i Lidköping som kanske kunde ha en. Med ytterligare hjälp lyckades jag få kontakt med honom. Han hade just åkt hemifrån för att gästa vårt banmöte, men han vände hem igen och skruvade av en vattenpump på en TS-maskin han hade stående i verkstaden. Osannolik tur man kan ha ibland! En timme senare hade jag fått en bättre begagnad vattenpump som jag kunde montera. Efter uppstart visade det sig att den läckte genom skvallerhålet, men med lite bondmekstips från Hans Bjurman pluggades hålet och täcktes med silikon. Hann inte med något mer pass och packade ihop för att ladda för söndagen race.
Söndag:
Startade bilen vid ankomst till banan och vattenpumpen såg helt tät ut, skönt! Försökte bygga mer och mer fart under de två träningspassen, provade fortsatt lite olika spår och började känna mig tryggare och tryggare. Tyvärr visade varvtiderna att jag saknade 1-2 sekunder ner till mina kombattanter om segern Sune och Danne. Under långa pausen efter andra träningen spekulerades det friskt om det skulle komma regn eller inte. Med en halvtimme kvar till kvalet kom det regn och jag bestämde mig för att byta till Toyosarna som jag tycker funkar bättre i vätan.
Kvalet kändes kul och halt. Framförallt högern efter Molins knäpp och högern ut på start och mål kändes riktigt halkiga. Hamnade bakom Sune och hade lite bättre fart men valde att ligga kvar för att kolla spårval och fartskillnader inför racet. Mot slutet körde jag om och försökte sätta ett bra varv. Det räckte till en 7:e startruta och 2:a i klassen med både Sune och Danne efter mig, perfekt! Upptäcker på avkylningsvarvet att vindrutetorkaren går väldigt långsamt. När jag kopplar ur i depån dör motorn direkt och jag börjar ana oråd. Visar sig vara en kabel på generatorn som hoppat loss och jag har kört hela kvalet utan laddning. Fixar detta och slänger laddaren på batteriet.
Race 7:
Gör en kanonstart och tar Mats och Rosell och är i bakluckan på Jens in under bron, leder klassen. Hänger på klass-1-bilarna riktigt bra och Rosell (klass 2) har riktiga problem att ta sig om mig. Regnet har nu slutat och banan börjar torka upp. Ser att Sune börjar knapra in och ganska snabbt kan han ta sig om mig med sitt högre tempo. Försöker hänga på men tappar lite varje varv. Ser att Danne också börjar närma sig. Det känns som att det ska kunna hålla i mål, men det torkar upp allt mer och Danne har nu sjukt bra grepp och kan köra helt andra spår än mig. Med 2 eller3 varv kvar smiter han innanför mig in mot TV-krönet. Jag kan hänga ett knappt varv till men sen drar han iväg. På sista varvet kommer Peter (klass 2) ikapp och vi har en kul fajt in mot mållinjen och jag lyckas hålla honom bakom mig precis efter att vi fått en varvning i högern ut på start och mål. Slutar 3:a i klassen och 8:a totalt.
Race 8:
Danne blev 6:a i racet innan så han startar i Pole. Sune startar som 7:a, jag 8:a och Mats som 9:a. Gör återigen en kanonstart och till Kvarnen är jag före Sune och Mats och i bakluckan på Danne. Lyckas återigen inte hålla riktigt samma tempo som Danne och tappar några meter varje varv. På 2:a varvet kommer Rosell på insidan i högern efter Molinsknäpp och han har med Sig Sune i bakluckan så han tar sig förbi också. Hänger med Sune och Danne hyfsat. På nästa varv försöker Sune ta Danne på yttern i Kvarnen men lyckas inte hålla kvar bilen på det svarta utan hamnar med vänsterhjulen i gräset på väg ut, tappar farten och jag kan ta tillbaka andraplatsen. Ser sedan inte till Sune i backspegeln, visar sig senare att han fått bryta på grund av oljeläckage från växellådan. Jag klarar inte av att hänga med Danne så jag väljer att köra på säkerhet. Har en lugn resa och ser inga hot i backspegeln. Med knappt två varv kvar kommer Jens och Niclas ikapp mig för varvning i kvarnen. Släpper om de på insidan och på väg ner tillbaka under bron ser jag en till bil som är på väg ikapp och tror att det är en varvning till. Börjar planera för var jag ska släppa om den, men inser när den kommer närmare att det är Mats som plötsligt är ikapp. Får ställa om hjärncellerna illa kvickt och är nu plötsligt ett jagat villebråd. Mats pressar hårt under det kommande varvet och när vi är på väg mot TV-krönet för sista gången är han i bakluckan på mig. Kommer alldeles för rakt över TV-krönet och får ingen höjd in i högern, lyckas på något sätt ände fixa den och kan hålla undan in i mål.
Känner mig grymt nöjd med helgen. Startade grymt bra men saknar lite fart gentemot mina konkurrenter. Det kan nog enklast lösas med mer träning. Nu är min säsong slut eftersom jag missar avslutningen på Gelleråsen. Blir inga stora försändringar under vintern utan mer fokus på att fixa några irriterande grejer som ibland stör driftsäkerheten. Lite färg på fronten ska väl dit också.
Stort tack till alla medtävlare och funktionärer. Grymt kul att få möjlighet att köra så här tät och jämn racing under dessa enkla och positiva former.

Film från race 7: http://www.youtube.com/watch?v=XT1abadA_wA

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 423



Välskriven och kul rapport! Men... inte lastade du väl av bilen på Knutan när du skulle köra på Kullen?

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Kalle_alfaturbo skrev:
Välskriven och kul rapport! Men... inte lastade du väl av bilen på Knutan när du skulle köra på Kullen?


Får väl tacka för "välskrivet" ändå!

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Jaha, lång vinter utan rejsauppdateringar Har i alla fall gjort lite jobb på bilen under den kalla och mörka perioden.
- Nytt Batteri
- Ny bensintank
- Nya regnljus fram
- Bort och dit med lite dekaler




_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Här kommer en "liten" rapport från racepremiären i helgen på Gelleråsen i CAR Challenge:

Redan 2 veckor innan säsongspremiären började de små inslagen av nervositet och adrenalinpåslag göra sig påminda vid olika tillfällen. Oftast när man satt i vardagsbilen på väg någonstans. Kom också på mig själva sitta och leta apex på landsvägen mellan hemmet och tågstationen. Då är det lätt att man börjar undra vad man håller på med. Hade planerat att hinna med något träningspass innan men fick inte ihop kalendern så det fick bli som det blev.
Rullade upp till Gelleråsen på lördagseftermiddan. Fick vända efter en halvtimme eftersom jag insett att jag glömt kameran till bilen.

Kom upp till banan vid sjusnåret och Jens hade öppnat och installerat sig i boxen vi hyrt, eftersom prognosen lovade regn större delen av söndagen. Efter avlastning och sedvanligt tjat med de konkurrenter som också var där styrde vi denna gång kosan in mot Karlskoga. Övernattade på hotell vilket, speciellt under frukosten dan efter, kändes riktigt lyxigt och bekvämt.

Anlände till en fuktig men inte blöt bana vid åtta. Vädret såg hyffsat ut och jag började undra om boxhyran skulle bli bortkastad. Besiktningen gick utan problem och förarmötet lät meddela att det skulle vara stående start i båda rejsen till eftermiddagen.

Lagom till första träningen började det dugga lätt. Åkte som planerat ut på mina 4 år gamla Toyosar som fortfarande funkade bra hela förra säsongen. Efter bara 3 varv dör plötsligt bilen helt i utgången från Ejes. Styr ut i gräset och får se resten av träningen ståendes i regnet. Hade lånat ut min dragbil och den första bil de fick bärga med den var min. Tror inte på mumbo jumbo men ibland kan man ju börja undra.
Väl i garaget lokaliserades felet till en pensionerad huvudbränslepump. Turligt nog låg det en sådan i "reservdelsslådan" som alltid åket med på tävling. Regnet hade nu ökat ännu lite till och jag var nu riktigt glad över beslutet att hyra en box när jag skulle kräla under bilen för att byta bränslepump. Tyvärr hann jag inte klart till andra träningen så den brann inne. Hade planerat att köra första träningen på Toyosarna och andra träningen på mina fjolårsnya Kuhmosar, men den planen fick stryka på foten och Toyosarna fick sitta på inför kvalet. Tog tidig lunch för att maximera matlusten som vanligtvis försvinner helt när adrenalinet börjar krypa ut i kroppen. Trots tidig lunch lyckades jag inte få i mig mer än halva tallriken dagens, men fick helt enkelt hoppas att energin skulle räcka tävlingsdagen ut. Det här är något jag alltid haft problem med och minns det så väl från min simkarriär i ungdomen.

Efter lunch var det dags för kval och nu hade regnet tagit i ytterligare och man kunde se stående vatten på många ställen på banan. Väl ute på banan fick jag uppleva det halaste jag upplevt i racingsammanhang. Hade stora problem med understyrning som dessutom var omöjlig att häva med gaspedalen. Det gick bara fortare rakt fram. Inbromsningen till Trösen och Ejes upplevde jag som grymt hala och det var riktigt svårt att känna om man låste upp eller inte. I snabba vänstern innan depåkurvan upplevde jag dessutom vattenplaningstendenser på nästan varje varv. Kvalade in som 3:a men med stora tidsdifferenser fram till Danne och Sune. Danne hade satt på sina Kuhmo Super Soft som verkade grymt effektiva i blötan. Fick i slutet stora problem med imma och fick slå av på takten ytterligare.

Tiden fram till första rejs fick nu ägnas åt att försöka montera in en defrosterfläkt jag hade liggande reservdelslådan istället för att byta till Kuhmosarna. Startade från 10 rutan, 3:e i min klass med Sune rakt framför mig. Gjorde en bra start och var nästan om Sune på yttern in i Trösen. Sune låg i häcken på Mats Fiat 500 och jag lyckades hänga på dom bra. Efter att Sune tagit apex väl tajt genom stora vattenansamlingar i Esset och Ejes valde hans maskin att gå ner på 3 cylindrar. Jag kunde enkelt passera Sune och ta upp en hopplös kamp att komma ifatt Danne. Jag kunde tidigt även plocka Ragnar i klass 2. Med 4 varv kvar kom Sunes maskin igång igen och jag kunde se i backspegeln hur han satte efter mig som Gråben efter Hjulben. Redan här kan jag i efterhand konstatera att jag blev med defensiv i min körning och närmade sig ännu fortare. Med ett och ett halvt varv kvar var han i uppe i bakluckan på mig och jag fick kämpa hårt in i Ejes och hårnålen för att inte få in honom på insidan, kunde dra ifrån lite på rakan men samma kamp på sista varvet. Lyckades hålla honom bakom trots hysterisk understyrning i depåkurvan in mot mål. Klarade Sune med tre kvarts billängd och låg dessutom i vägen för att Sune skulle se målflaggen. Han måste ha undrat vad som hände när jag slog av efter mållinjen, men förstod att han förlorat när han såg posteringen i Trösen applådera.

Till race två bestämde jag mig för att byta till mina Kumhosar för att se om jag kunde få upp farten lite. Tyckte jag hade gott om tid men plötsligt får jag reda på att man strukit ett gatbilspass för att komma ikapp tidsschemat. Fick stressa på de två sista hjulen och kasta mig ut till lineup. Startade i 7:e rutan med Sune snett bakom till höger och Danne ett par led framför. Gjorde en bra start och var snart uppe i bakluckan på de två bilarna framför. Lyckades inte bestämma mig för om jag skulle försöka stänga Sune till höger eller försöka gå om de framför till vänster och vips var Sune uppe bredvid mig och fick innerspåret in i Trösen. Kunde ganska snabbt ta mig förbi Ragnar i klass två och hängde med Sune rätt bra och vi hade inte tappat så mycket mot Danne där framme. Kumhosarna kändes helt klart bättre och bilen klart mer ballanserad. Hängde med Sune ett par varv men hade inte riktigt samma speed och fick släppa iväg honom. Efter drygt halva racet snurrar Danne i Ejes och Sune kan passera honom och jag är inte mer än en handfull billänder bakom. Försöker pressa mig till det yttersta för att hänga med de men det går helt enkelt inte tillräckligt fort. Dessutom börjar Danne få upp värmen i sina däck och kan öka tempot rejält. Han steker Sune och försvinner i fjärran. Jag bestämmer mig för att förvalta min tredjeplats och håller koll i backspegeln så att inte Patrik och Robin närmar sig för snabbt. Avslutningen är odramatisk och rullar i mål som trea i klassen med hel bil och ett leende på läpparna. Grymt kul att säsongen är igång och ser redan fram mot nästa race på Kinnekulle. Det känns som att jag saknar lite fart för att riktigt häng med Danne och Sune och därmed slåss om segrarna. En trend som jag tycker att jag såg mot slutet av säsongen också. Får sätta mig och fundera på vad som kan göras för att åtgärda detta.

Som avslutning på dagen fick jag hjälpa till att bärga en Ferrari som knäckt hjulupphängningen istället för att ta emot pokalerna på prisutdelningen. Kan bara konstatera hur nöjd jag är med driftskostnadsnivåerna för min 75:a. När jag kom tillbaka till depån stod pokalerna snyggt uppställda på taket till min räser, tack snälla medtävlare och tävlings-/banmötesarrangörer för hjälpen och för fajten på banan!


_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Kollade på dina filmer från Gelleråsen. Varför kör du enbart med en torkare?
Jag kanske har missat detta i tidigare inlägg......

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Freddan72 skrev:
Kollade på dina filmer från Gelleråsen. Varför kör du enbart med en torkare?
Jag kanske har missat detta i tidigare inlägg......


Den andra torkaren var redan bortlättad när jag köpte bilen blir det enkla svaret Upplever inget problem med det även när det regnar som på Gelleråsen, däremot var imman ett problem mot slutet på racen och då hade jag ändå hyrt en depåbox så bilen stod torrt emllan passen. Monterade en svag fläkt utan värme under dagen på Gelleråsen som hjälpte lite grann, men det skulle nog behövas nånting kraftigare. Har skannat nätet lite, men har inte hittat något som verkar vettigt. Tips någon?

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Okej, för när man kollar på filmen så ser man ju knappt något på högra sidan av rutan.

Jag hade satsat på ett original värmepaket. Hur mycket väger ett värmepaket med rör och övriga grejer?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Klakken skrev:

en som hjälpte lite grann, men det skulle nog behövas nånting kraftigare. Har skannat nätet lite, men har inte hittat något som verkar vettigt. Tips någon?


många kör med denna. blåser ordentligt !
Har själv en. gav 41 euro på ebay. Dock inte varmluft.



_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Klakken
Linköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 172


Trådstartare
Racerapport från Kinnekulle 2015-08-15/16

Kom ner till banan i god tid på fredagen och kunde ta en plats under taket. Vid avlastningen kände jag att bromsarna kändes lite mjuka efter bytet av bromsbeläggen bak. Efter avlastningen kunde jag således lufta bakbromsarna i solsken och sommarvärme i lugn och ro, ovanlig känsla. Efter att ha upplevt problem med tändningen på 4:ans cylinder bytte jag också tändstift och tändkablar medan jag väntade på att tidsoptimisten Jens skulle dyka upp på banan. Kände mig lugn och redo för helgens drabbning.
På kvällen var det traditionsenlig grillning på Falkängen med mycket trevligt surr och gliringar inför helgens tävlingar.

Eftersom motorn förra gången rök som något man använder i krig för att dölja trupprörelser tog jag en sväng ner i yttre depån direkt på lördagsmorgonen för att bli av med det värsta innan första träningen. Så fort motorn blir ordentligt varm så slutar den ryka.
Första träningen gick trögt, hade svårt att ta mig under 1.07. Kände mig mindre nervös och mindre adrenalinpåslag än vanligt vid sådana här tillfällen. Kanske har semestern varit för bra och vilsam? Nästa pass var taxipass där vi tävlingsförare körde runt trevliga människor som ville känna på hur det var att åka tävlingsbil. Under andra vändan började plötsligt maskinen tappa massor av kraft och vi tog oss nätt och jämnt in i depån då motorn dog helt. Försökte starta den igen men batteriet verkad helt dött. Problem med generatorn? Efter inspektion visade det sig att sladden till laddregulatorn hade hoppat av så jag hade helt enkelt kört tomt på batteriet. På med laddaren inför kvalet.
Kvalet gick som tidigare lite trögt och jag saknade attack i körningen kändes det som. Lyckades till sist krama ur mig en låg 1.05:a vilket gav P4 i klassen och P18 i fältet. De tre konkurrenterna låg alla en bit framför på gridden så det såg tufft ut att avancera i fältet och Henrik stog strax bakom.
Gjorde en bra start i race 1 och tog 3 bilar direkt men tappade en in i Kvarnen. Där fick Benny en bit fram en knuff och snurrade av ut till vänster och ett redan tätt fält packades ihop ännu lite till. När skocken nådde TV-krönet visades gulflagg och tempot sjönk varpå det efter högern tog helt stopp. Det visade sig att en bil blivit kvar efter warm-up mitt i högern ut på rakan och 2 andra bilar som inte sett den stod nu parkerade bakom den som om det vore Essingeleden en måndagsmorgon. Efter stor förvirring rullade fältet ut på rakan varpå huvudposteringen flaggade rött.
Omstarten blev inte lika bra men jag kunde hålla Henrik bakom mig och kände lite vittring på Danne. När det började glesas ut försvann Danne så jag fick fokusera på att hålla Henrik bakom mig. Slet hårt och lyckades fram till 11:e varvet hålla 3:e platsen sedan Dag brutit. Henrik har lite mer effekt och tog på mig på rakan varje varv och på varv 10 började min underdimensionerade matarpump göra sig påmind med ofrivilliga "lift and coast" från mållinjen fram till bron och på 11:e varvet lyckades Henrik vara före mig under bron och in i Kvarnen. Försökte komma tillbaka men hade inte riktigt kraften och när jag in i Kvarnen på sista varvet blev avknuffad och jag snurrade ut i sanden var slaget förlorat och jag rullade tilltufsad i mål som 4:a. Efter inspektion visade sig bilen vara hel förutom en huffsad buckla i bakre högra hörnet och ett trasig bakre lyktglas.
I race 2 stod jag P4 i klassen rakt bakom Henrik och gjorde jag återigen en bra start och hade häng på konkurrenterna framför. Henrik passerade Danne på första varvet och lyckades få några bilar mellan sig och Danne. Bakom mig kom Dag jagandes och på 3:e varvet var jag tvungen att släppa honom. Danne började äta ikapp på Henrik och på varv 4 var han i Henriks rumpa. Deras fajt gjorde att jag snart var ikapp och kunde blanda mig i leken. På 6:e varvet kunde Danne och jag ta Henrik i sista högern ut på rakan och vi var jämsides förbi mål. Då Henrik har lite mer effekt än oss var han ikapp oss vid lampportalen och vi kom tre i bredd in mot vänstern under bron, Henrik till vänster, Danne i mitten och jag till höger. Här svek mig modet och jag valde att backa av och ta rygg på de två in under bron. Danne var före Henrik in i Kvarnen och drog sedan ifrån. Mellan Henrik och mig började den roligaste fajten jag haft i min racingkarriär och vi bytte positioner i princip två gånger per varv resten av racet. Jag tog Henrik i sista högern ut på rakan och han var förbi mig igen in under bron eller strax efter, några gånger gick vi sida vid sida in under bron med adrenalinet på topp. På näst sista varvet började bilen ofrivilligt "lift and coasta" igen och jag tappade mer på Henrik in till Kvarnen. Normalt brukar jag bromsa till kort innan turn-in under bron men nu bestämde jag mig för att hålla stumt eftersom bilen ändå lyfte av lite av sig självt. På sista varvet var jag 6-7 billängder efter Henrik in i Kvarnen och trodde slaget var förlorat men jag satte långa vänstern, TV-krönet och påföljande höger perfekt och var i baklyktorna på Henrik in i sista högern. Jag hade tidigare sett att han drev ut långt efter apex så jag chansade på att luckan skulle komma, la mig till höger för att få honom att täcka upp, gick lite vänster sent, luckan kom och jag fick bra fart in i den. Henrik såg vad som var på gång och försökte tajta så mycket som möjligt och jag hade inget mer fäste och ta av så ut ur sväng var det 5-10 cm mellan bilarna i sidled men en tredjedels billängd till min fördel. Jag lyckades sätta växlingen perfekt och var en halv billängd före Henrik i mål, puh! Har aldrig haft så roligt och då slogs vi ändå om 4:e-platsen  Efter att vi kommit i mål möttes två svettiga herrar med leenden upp i hårfästet i en stor björnkram. Det är sånt här som får en att orka med allt annat slit runt racingen.
Söndagen blev egentligen ganska odramatisk. Hade svårt med farten på träningen och efter såg jag att vänster fram var slut. Det är andra säsongen för mina Kuhmosar så det kanske inte var helt oväntat. Fick sätta på mina 5 år gamla Toyosar fram. Körde taxikörningen med denna set-up och bilen understyrde kopiöst mestadels men blandade det med plötsliga små överstyrningar och det stärkte väl inte självförtroendet direkt.
Fick kämpa som en dåre på kvalet och lyckades på sista varvet sätta en 1:05-tid. Räckte till P5 i klassen och P18 på gridden. Gjorde en riktigt bra start i race 3 och tog bland annat Henrik och ett antal andra bilar. Väldigt trångt in i Kvarnen och jag hade svårt att se var jag hade bilarna till höger bakom så jag vågade inte ta plats i innerspåret och då smet Henrik förbi i rumpan på en klass-2-bil. Sedan hade jag inte riktigt farten att hänga på Henrik och jag slog av på takten och tog en ny 4:a då Sune bröt med rasad växellåda.
I race 5 gjorde jag en riktigt dålig start när jag lyckades slänga i 1:an vid växlingen från 2:an till 3:an och det blev ett ganska odramatiskt race till en fjärde 4:e plats.
Summerar helgen med fyra 4:e-platser. Är nöjd med att bilen höll hela vägen men inte nöjd med det jag saknar i fart, och att komma 4:a har väl aldrig varit riktigt roligt. Kanske däcken börjar ha gjort sitt och matarpumpens brist på kapacitet bidrog väl också. Inför Mantorp ser det mörkt ut att ta en pallplats i totalen så fokus får bli att göra tävlingen så bra som möjligt. Nya däck får kanske vänta till nästa säsong men en ny matarpump ska i alla fall monteras innan Mantorp. Kuhmosarna verkar lite mer känsliga för camber än Toyosarna och det blir Kuhmosar nästa gång och då behövs mer camber vänster fram vilket det slutkörda däcket visade med önskvärd tydlighet, så inga nya däck innan cambern är justerad.
Stort tack till alla arrangörer och medtävlare för att vi får hålla på med det här!

_________________
Jonas Klang
Alfa Romeo GT 2,0 -07
Abarth 500 Assetto Corse -11
www.motorheads.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TS -88, CAR Challenge klass III #68
4 besök senaste veckan (9142 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande