Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Borrade bromsskivor VS Gjutna hål...
1879 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Jag har alltid trott att om man borrar hål i bromsskivor så spricker de väldigt lätt, och om man ska ha hål så ska det vara gjutna hål.

Men så läste jag detta:
Citat:
Are discs with cast-in-place holes better than cross-drilled discs?
Brembo has extensively studied and tested cross-drilling versus casting the holes in place and found no significant effect on performance or durability.
tagit från http://brembo.com/hp_faq.htm#22

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Det är möjligt...jag kan intyga att både borrade och gjutna får hårfina sprickor så fort man hettar upp dom i vilket fall...inte för att det är farligt.

Lund
Här sen Feb 2003

Är det inte så att både porsche och andra tillverkare som håller sig med hålborrat tom har erkänt att det mest är för utseendet som de har det?
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Någon mer som har erfarenheter?

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Precis som beepbeep säger så blir det sprickor i båda sorterna att det inte skulle vara farligt är jag dock inte benägen att hålla med om.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Det har suttit borrade skivor på min omega sen -00, men det var först nu i somras som det började spricka vid hålen. Det är helt vanliga standardskivor från Brembo, borrade innan de blivit härdade.
Jag var väldigt försiktig med bromsen i början, det har nog lönat sig. Inga mattningstendenser eller vibrationer trots ganska mycket bankörning. Inte illa för original bromsar.

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Anders Karlsson skrev:
Det har suttit borrade skivor på min omega sen -00, men det var först nu i somras som det började spricka vid hålen. Det är helt vanliga standardskivor från Brembo, borrade innan de blivit härdade.
Jag var väldigt försiktig med bromsen i början, det har nog lönat sig. Inga mattningstendenser eller vibrationer trots ganska mycket bankörning. Inte illa för original bromsar.

Det handlar inte om att vara försiktig eller inte...så fort du värmer upp dom till "bantemperatur" så kommer det att uppstå små radiella sprickor i hålen...men det är inget som brukar förstöra skivan, dom klarar sig i stort sätt alltid även med sprickor.

Vissa tror att man ska kassera dom bara för det men så är inte fallet...
Blir det stora oregelbundna sprickor så är det däremot farligt...

Torslanda
Här sen Nov 2002

Tror att VOLVo testade skivor med och utan hål på R modellerna utan att kunna påvisa nån skillnad (vid glasskiosken blir det såklart en påtaglig förbättring med hålborrat, framförallt om man står still )

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Intressant att hålborrat jmfrt med gjutet inte skulle göra skillnad i tålighet! Det är ju en väl spridd uppfatttning att gjutet håller längre.

Jag har för mig att jag hört om skivor som är gjutna för att borras, dvs något typ av fördjupning eller nåt där man sen borrar. Är det någon annan som hört något sådant eller har jag bara drömt det?

Alideberg
Här sen Jan 2004

har hört att hålborrade skivor får ca 25 % mer "bett" borde då även slita lika mycket mer kloss

porsche har kört med hålborrade skivor i många år och det verkar funka men givet vis så finns det tillfällen då dom spricker lite väl mycket och måste bytas ....små hår fina sprickor runt hålen är dock vanligt inget att oroasig för

Stockholm
Här sen Nov 2002

Hårfina sprickor kan raskt bli såna här sprickor:

Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
johann skrev:

Är det dina M3 skivor? Är det borrade eller gjutna hål på dem? Hur mycket har de spuckit och efter hur lång tid?

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

ThomasT skrev:
johann skrev:

Är det dina M3 skivor? Är det borrade eller gjutna hål på dem? Hur mycket har de spuckit och efter hur lång tid?

Det är ngn specialskiva som skulle vara bättre än orig. M3, den har borrade hål.
Sprack efter 6 varv på Ringen. thumbs down
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
johann skrev:
ThomasT skrev:
johann skrev:

Det är ngn specialskiva som skulle vara bättre än orig. M3, den har borrade hål.

orignal skivorna då? Är det gjutna hål i dem, och hur höll de?

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

ThomasT skrev:
johann skrev:
ThomasT skrev:
johann skrev:

orignal skivorna då? Är det gjutna hål i dem, och hur höll de?

De har också borrade hål, de håller ca. 100-130 varv och får inga sprickor alls förrän på slutet, då kommer desto mer.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Så det spelar mao ingen större roll om det är gjutna eller borrade hål, det kommer att börja spricka i skivorna vilket som....
och att gjutna hål skulle hålla så mycket bättre var bara en skröna..

Jag kollade runt på nätet och det var väldigt sparsamt med riktiga raceskivor som det var hål i, kan man sammanfatta det som att det är mest för *blingbling* faktorn som en del skivor har hål?

William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Hur är det med slitsade skivor då?

Fördelarna med dessa är väl samma som med hålborrade (att evakuera gaser), men kanske dom håller bättre?

1879 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande