Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1879 besök totalt |
Borrade bromsskivor VS Gjutna hål...
Jag har alltid trott att om man borrar hål i bromsskivor så spricker de väldigt lätt, och om man ska ha hål så ska det vara gjutna hål. Men så läste jag detta:
![]() ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Är det inte så att både porsche och andra tillverkare som håller sig med hålborrat tom har erkänt att det mest är för utseendet som de har det?
![]() |
||||||||
Det har suttit borrade skivor på min omega sen -00, men det var först nu i somras som det började spricka vid hålen. Det är helt vanliga standardskivor från Brembo, borrade innan de blivit härdade.
Jag var väldigt försiktig med bromsen i början, det har nog lönat sig. Inga mattningstendenser eller vibrationer trots ganska mycket bankörning. Inte illa för original bromsar. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Det handlar inte om att vara försiktig eller inte...så fort du värmer upp dom till "bantemperatur" så kommer det att uppstå små radiella sprickor i hålen...men det är inget som brukar förstöra skivan, dom klarar sig i stort sätt alltid även med sprickor. Vissa tror att man ska kassera dom bara för det men så är inte fallet... Blir det stora oregelbundna sprickor så är det däremot farligt... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Tror att VOLVo testade skivor med och utan hål på R modellerna utan att kunna påvisa nån skillnad (vid glasskiosken blir det såklart en påtaglig förbättring med hålborrat, framförallt om man står still
![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
Intressant att hålborrat jmfrt med gjutet inte skulle göra skillnad i tålighet! Det är ju en väl spridd uppfatttning att gjutet håller längre.
Jag har för mig att jag hört om skivor som är gjutna för att borras, dvs något typ av fördjupning eller nåt där man sen borrar. Är det någon annan som hört något sådant eller har jag bara drömt det? _________________ ![]() |
||||||||
har hört att hålborrade skivor får ca 25 % mer "bett" borde då även slita lika mycket mer kloss
porsche har kört med hålborrade skivor i många år och det verkar funka men givet vis så finns det tillfällen då dom spricker lite väl mycket och måste bytas ....små hår fina sprickor runt hålen är dock vanligt inget att oroasig för ![]() _________________ Jörgen Andersson |
||||||||
Är det dina M3 skivor? Är det borrade eller gjutna hål på dem? Hur mycket har de spuckit och efter hur lång tid? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Det är ngn specialskiva som skulle vara bättre än orig. M3, den har borrade hål. Sprack efter 6 varv på Ringen. ![]() |
||||||||
orignal skivorna då? Är det gjutna hål i dem, och hur höll de? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
De har också borrade hål, de håller ca. 100-130 varv och får inga sprickor alls förrän på slutet, då kommer desto mer. |
||||||||
Så det spelar mao ingen större roll om det är gjutna eller borrade hål, det kommer att börja spricka i skivorna vilket som....
och att gjutna hål skulle hålla så mycket bättre var bara en skröna.. Jag kollade runt på nätet och det var väldigt sparsamt med riktiga raceskivor som det var hål i, kan man sammanfatta det som att det är mest för *blingbling* faktorn som en del skivor har hål? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1879 besök totalt |