Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 13, 14, 15   >>
41 besök senaste veckan (140973 totalt)
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Rikard Niva skrev:
Grattis till PB, kul att hänga med "in board"

Vilka/en åka ännu fortare upis har han tänkt här näst...


Missade att du kommenterat! Det blir nog inte så mycket inför nästa säsong. Jag behöver byta kamrem dit en del av budgeten går. Sannolikt byter jag ut drivremmarna då också och passar på att koplla förbi AC. Det ger några kg samt mindre att snurra på. Kanske en krängningshämmare bak. Sen funderar jag på en burlösning av någon form.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Jag har summerat 2014 på första sidan. Ett helt OK år, fokus har varit på familjen men i slutet på sommaren och hösten blev det lite körning till slut.

Nu är det vårkänslor och jag har pallrat mig ut i garaget. Planer för våren är:
- Byta kamrem, drivrem med tillbehör. Detta får jag hjälp med då jag inte har utrustning, tid eller kunskap att göra det själv. Emil Ö tar sig an bilen i början av Mars.
- Krängningshämmare bak skall monteras. Det blev en Whiteline.
- Bromskylning skall jag fixa med. Beprövad lösning att gå via dimljushålen, slang och reflektor i hjulhuset.
- Testa mappar med RS-Tuner
- Fixa bättre ljustering av camber fram genom att fila upp övre hålen i fjäderbenen. Nuvarande lösning med camberbult funkar inte 100% bra.
- Se om det finns något mer att plocka ur för att spara nått kg. (sannolikt mer effektivt att hitta något tiotal kg på mig...)

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Krängningshämmare på plats.


Imorgon eftermiddag åker jag över till huvudstaden för att få dessa paket installerade på bilen.

Kam- och drivrem med tillbehör samt en vattenpump. Allt skall ner här och det behövs tydligen både kunskap och specialverktyg så jag överlåter det till proffs att utföra jobbet.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Jag har kört med smalare dimension på övre bulten i fjäderbenet, och det har funkat bra. nästa problem brukar vara att däcket hamnar när fjäderbenet.
Skall du hänga på att köra med oss i år ??

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
volymmannen skrev:
Jag har kört med smalare dimension på övre bulten i fjäderbenet, och det har funkat bra. nästa problem brukar vara att däcket hamnar när fjäderbenet.
Skall du hänga på att köra med oss i år ??

Idag har jag camberbult där och det genererar vibrationer vid hög last. Vet inte om det beror på den eller inte men då det är gratis att fila bort lite metall tänkte jag testa den lösningen.

Jag är ännu i planeringsfasen för maj, vill haka på men det är mycket som skall göras i maj så jag får se om det hinns med.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Bilen har varit på service för kamremsbyte. När det jobbet påbörjades visade det sig generatorbytet i somras inte höll högsta kvalitet. Drivremmen gick på sista versen och fästena på generatorn hade vibrerat sönder. Mer än en bult satt löst...

När jag skulle hämta den idag så började ett missljud låta nästan direkt. Det visade sig att AC pumpen hade sett sina bästa dagar. Tur i oturen så hann jag inte komma hem med bilen utan den står kvar i Stockholm. Det blir ingen ny AC utan det blir en demontering av densamma istället. Det skall enligt uppgift bli en viktminskning på c:a 11 kg samt givetvis en sak mindre att snurra runt på.

Alternativen vad jag hittat är dessa. PureMototsports kit http://www.pure-motorsport.co.uk/details.php?itemid=170&model=-1

Hittade även denna men kan inte bedöma om det är en bra lösning. Den kostar ju klart mindre att genomföra, frågan är vad den kostar i längden. http://www.cliosport.net/threads/wrc-air-con-delete-diy-for-under-%C2%A350.667892/

Själv fick jag komma hem tidigare än beräknat efter ett par dagar i Stockholm då det blev en snabb bokning på flyget istället för att komma hem vid midnatt med båten. Det gäller att hitta de positiva sakerna i livet

Förhoppningsvis är detta det enda som skall strula i år

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Det landade på PMS kitet. Oklart just nu med leveransdatum men i praktiken har jag hela april på mig så vi får hoppas att det löser sig.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Annars brukar man ju montera kompressorn där Ac-pumpen suttit

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Dignell skrev:
Annars brukar man ju montera kompressorn där Ac-pumpen suttit

Vill ju inte åka ifrån dig när du nu kommer ner till ön igen så jag väntar med den uppdateringen

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Annars brukar man ju montera kompressorn där Ac-pumpen suttit

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
I tisdags hämtade jag bilen i Stockholm efter kamremsbyte och demontering av AC pump. Tack Emil för väl utfört arbete.
Jag passade även på att väga bilen på Lunda industriområde, 940 kg med cirka 35 liter soppa i bilen. Med mig i passerade vi tyvärr 1 ton med god marginal.

Ikväll bär det hemåt till ön, som gotlänning blir det nästan alltid shopping när man kommer till fastlandet. Denna gång blev det fyra hjul skodda med nya Federal 595 RS 205/45 -16 och lite grejer från IKEA. Falk kallde ju sin Clio för Shoppingclion och nu förstår jag varför

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________

Rice and shine
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Jag håller på som bäst med lite småfix. Söker en slang likt den som Mårten har för att flytta oljetryckssensorn så att jag kan koppla in en extern givare. Tidigare så hade jag den i sandwichplattan men har nu bytt till en med termostat i och då finns det inget uttag. Någon som har tips på var man kan få tag i en slang. Gängmåttet är M14x1,5, hane in i blocket och hona till Y-kopplingen där original och extra oljetryckssensor kopplas in.

Som jag vill ha det syns en bit ner på denna sida, på Mårtens bil.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43793&postdays=0&postorder=asc&start=945

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Fredrik Hård skrev:
Jag håller på som bäst med lite småfix. Söker en slang likt den som Mårten har för att flytta oljetryckssensorn så att jag kan koppla in en extern givare. Tidigare så hade jag den i sandwichplattan men har nu bytt till en med termostat i och då finns det inget uttag. Någon som har tips på var man kan få tag i en slang. Gängmåttet är M14x1,5, hane in i blocket och hona till Y-kopplingen där original och extra oljetryckssensor kopplas in.

Som jag vill ha det syns en bit ner på denna sida, på Mårtens bil.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43793&postdays=0&postorder=asc&start=945


Check!

http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/gauge-pipes-adaptors/lma-oil- . . . .

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Dignell skrev:
Fredrik Hård skrev:
Jag håller på som bäst med lite småfix. Söker en slang likt den som Mårten har för att flytta oljetryckssensorn så att jag kan koppla in en extern givare. Tidigare så hade jag den i sandwichplattan men har nu bytt till en med termostat i och då finns det inget uttag. Någon som har tips på var man kan få tag i en slang. Gängmåttet är M14x1,5, hane in i blocket och hona till Y-kopplingen där original och extra oljetryckssensor kopplas in.

Som jag vill ha det syns en bit ner på denna sida, på Mårtens bil.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43793&postdays=0&postorder=asc&start=945


Check!

http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/gauge-pipes-adaptors/lma-oil- . . . .

Great, det bör vara på plats innan den 10:e.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Bromskylning på G, skall fixa till reflektor i hjulhuset bara.



Dörrsida i lättare utförande, hade kunnat lägga mer tid på finishen men det är funktionellt


AC pump borta, generatorn har ett nytt fäste från Pure Motorsport. Lägre position och lättare spänning av drivremmen. För att vara en Clio är det otroligt gott om plats nu.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Fan vad du var flitig!

Kör hårt.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Benci skrev:
Fan vad du var flitig!

Kör hårt.


Ibland händer det lite Tyvärr, som för alla gissar jag, finns inte tiden för allt man vill göra. Familj, jobb och andra hobbies tar tiden.

Planen framåt är att få ihop den nya lösningen för oljan. Ny kyl är på plats, har ökat från 10 raders till 13 raders, det blev lite för varmt med 10 raders. Ny sandwichplatta med termostat är på plats. Körde förut med en utan termostat men då kommer bilen aldrig upp i rätt arbetstemperatur annat än på banan.
Kvar att lösa är mina externa givare för oljetemp och tryck. Tempen tänkte jag lösa genom att sätta en givare efter sandwichplattan. Jag får då endast nytta av den då tempen är över 80 grader och termostaten är öppen. Å andra sidan är det då det är intressant att ha koll på tempen.

Fixa dörrsidan på förardörren.
Bocka till plåtar som reflektorer av kylluften till bromsarna.

Nästa steg i planen är att köra så mycket som möjligt

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Då var vi klara för stunden, imorgon blir det premiär på Gotland Ring. Vädret ser ut att bli ok. Det som skett den senaste dagarna visas nedan. Inga stora grejer direkt men men...

Dörrsida förardörr




Bromskylningen är klar




Lastad och klar för morgondagen


Summering av förändringar mot förra året är:
- Ingen AC pump, vissa delar runt AC är demonterat och vissa delar är kvar så något kilo till går att spara.
- Krängare bak
- Bromskylning fram
- Något lättad med anledning av dörrsidorna och AC
- 13 raders oljekyl istället för 10 raders

Servicemässigt så har följande skett
- Ny kamrem
- Ny bromsvätska RBF600
- Motorolja bytt (sker ett par gånger/år)
- Inleder säsongen på nya Federal 595 RS-R, 205/45 -16
- Ny framruta (spricka i den gamla), svart vindrutestreamer monterad på insidan.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Det blev en premiär även i år. Inte så många varv men det berodde inte på bilen utan på föraren. Bilen funkade som den skulle och det blev hyggliga varvtider. Åkte med en stint med Mårten och det vore trevligt att ha en bil som beter sig lite konsekventare och fastare

Idag anlände jag och brorsan till Montreal. Vi kommer att följa F1 under 4 dagar. Vi har biljetter till Grandstand 21. Imorgon besöker vi banan för att bekanta oss och se om man kan komma in i depån vilket ryktet säger att man kan.

Vi har bilat från Minneapolis och tillryggalagt 1525 miles i en Pontiac G8. Det är som att köra till från Stockholm till Kiruna VIA Ystad. Bra fart hela vägen förutom genom Toronto där vi tappade drygt 2 timmar i köer.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Problemet med dina skivor är att dom har kylkanaler från utsidan ,visst kyler det med bättre omsättning på luften ,men skivorna får inte in luften i kanalerna.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 13, 14, 15   >>
41 besök senaste veckan (140973 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande