Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 8487 besök totalt |
Porsche GT3 RS 4.0 i SportAuto 7.30 min
SportAuto testar nya 4.0 liters RS med 500hk. Snurrar runt på 7.30 på Nordslingan. Bilen är ett värdigt avslut på 997 (och inget annat) generationen full med racegodis. ![]() _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Nix, 997 ut och 991 in --> http://www.youtube.com/watch?v=5mSjt
![]() _________________ Mvh Christer Eriksson /Kia Optima SW GT/ |
||||||
|
||||||
Man kanske är en "sucker" men jag tycker fortfarande att den här videon är så bra...
http://www.youtube.com/watch?v=RXHNJ _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
|
||||||
Re:
Visst kan man se det så. Men tänkte alla enbart på prestanda per krona skulle alla köra Baguetter eller Nissan GT-R ![]() Som tur är tänker alla olika. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Re:
Priset har jag inte ens nämnt... Men borde det inte varit större skillnad mellan bilarna? Porsches ingenjörer brukar väl inte kontruera pappersdrakar? Ger 50hk mer bara ynka 2km/h i skillnad på Döttinger höhe, när man dessutom borde ha minst 2km/h högre utgångfart ur kurvan? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Re:
Jag tror att 997 GT3 RS gen 2 är en så otroligt bra bil så att skillnaden blev inte större. Vissa testvärden för 997 GT3 RS gen 2 var bättre än 4.0. Det står något om att skillnaden inte var större på Hockenheim berodde på att det var väldigt varmt när de testade bilen där så fästet var inte optimalt...Lite kul kommentar faktiskt, det låter ju lite som vanliga dödliga som klagar på dåliga däck eller vad som helst. Horst kanske börjar bli gammal ![]() Jag har tyvärr aldrig kört någon av bilarna men har åkt med som passagerare flera varv i 997 GT3 RS gen 2 på Spa och Nurburg ring. Det som slog mig är att det är sånt sjukt jävla drag i motorn, att bilen känns mycket lättare än var den är i inbromsning vilket måste bero på att bromsarna är rejäla med mkt bra ABS och slutligen hur lättkörd den verkar vara. Sen låter det lite när man talar procent men om du skall köra 3 sekunder fortare än 7.33 så är det rätt mycket i skillnad. 7.33 motsvarar ca 7.14 BTG vilket är hyffsat fort för oss amatörer. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Drar man det ännu längre så kan man ju säga att det "bara" skiljer ca 15 sek mellan 997 GT3 RS 4.0 och 996 GT3 mk2. Trots bl a helt annan aerodynamik, chassi, 119 fler hk och 8 års utveckling. Men så är det ju. Visar ju att de sista sekunderna "kostar" mycket (kostar i form av utveckling och pengar). Jag tror att RS 4.0 kommer att bli en ikon och samlarbil. Nästa RS kommer säkerligen att bli mer "digital". Ett annat exempel är ju Nissan GT-R. Där lyckades Sport Auto (HvS) också förbättra tiden med 2 sek (7,36 vs 7,38), trots 35 fler hk, bättre chassi och bättre aerodynamik. |
||||||
Jag skulle säga att RS 7,33 motsvarar ca 7,15 BTG, vilket betyder att RS 4.0 motsvarar ca 7,12 BTG ![]() |
||||||
Re:
Jag har kört 997 GT3 RS mk2 en del på Ringen. Det är den bästa bil jag någonsin kört där, så kommer RS 4.0 säkerligen vara helt otrolig. 997 GT3 RS mk1 är dock lite av en besvikelse, mk2 är ett helt annat djur. När man kör 997 GT3 RS mk2 så känns det verkligen som bilen är gjord för Nurburgring, enda bil som gett mig samma uppfattning är CSL. Hoppas att nästa Baguette R.26R (när den kommer) kommer att ge samma uppfattning ![]() |
||||||
HvS är inget absolut facit. Fabriksförarna kan alltid skilja ut nya produkter med större marginal. Så i den meningen är det knappast så att Porsche bygger pappersdrakar. Låt säga att fakrikaförarna tar ut ytterligare 3 SEK, vad vet jag men så brukar det vara i de flesta fall. För kleti och pleti är det kanske svårare att skilja ut bilarna från varandra rent varvtidsmässigt. Men vad gör det, allt räknas väl inte i tiondelar eller sekunder. ( skrev jag detta, ja tydligen:-) Riktigt fin bil.
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
min favorit bil helt klart
![]() vore kul om porsche släppt videos på sina Gt2/Gt3Rs som gav tider 7.18 resp 7.21 enligt rykten. vad skulle det vara btg för dessa tider ovan? nästan 7.00? det kan vara t.om 14 sek skillnad Hvs o fabrikföraren som för GTR 7.38 vs 7.24 eller nånting _________________ Tomas M |
||||||
Re:
Porsches officiella tid för 4.0 är 7.27. http://press.porsche.com/news/releas _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
sport auto varv är väl lite kortare med några sek jämfört med en hel bana? ta bort sträckan t13
citat från jonas b, autolife: Porsche mäter väl fullvarv på ringen. Dra bort 6 sek för T13 för att jämföra med SA varv. Isf 7,21. _________________ Tomas M |
||||||
Padda,
Finns ingen som mäter "riktigt fullvarv". Lätt att något som skrivs på nätet av någon plötslig blir sanning... Skulle verkligen vilja se något uttalande från Porsche om att de mäter fullvarv. Nej, alla har Sport Auto varv som referens, dvs fullvarv minus T13 (vilket tar ca 5,5-6,5 s beroende på bil). Angående Nissan GT-R så körde Nissans testförare (mr Ninja Suzuki) 7,29 och HvS 7,38 - så 9 sek i skillnad. Rätt ska vara rätt ![]() |
||||||
Re:
tack för rättelse. du vet mycket mer om nur än jag ![]() alltså gt2rs är 9 sek snabbare än gt3 rs. 7.18 resp 7.27 (fabrikstider), gt3rs 7.30 von Sarma 3sek långsammare. det blir intressant att se när han kör gt2rs ![]() för år 2011 nissan, 7.24 fabrikstid och 7.34 - von Saurma. 10 sek skillnad ![]() ![]() personligen är jag så nöjd med 7.27 gt3rs RWD utan turbo som är bara 3 sek o ett antal hk efter till godzilla "monstret" ![]() (som entusiast förstås) _________________ Tomas M |
||||||
Re:
Det står på bilden högst upp! 7.24 _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 8487 besök totalt |