Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Vilken bana?
1, 2   >>
7620 besök totalt
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121


Trådstartare
Hej,

Ska göra min första bankörning inom kort (efter att ha hängt här många år) har endast kört SS och konbana innan, funderar dock på vilken bana jag ska besöka. Alternativen är Sturup och Kinnekulle, vilken tycker ni är roligast och "bäst" för en nybörjare??

_________________
Tobias Eriksson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Kinnekulle tar evigheter att komma underfund med riktigt bra, Sturup är inte så enkel den heller.

Personligen skulle jag valt Gelleråsen som förstabana, om du inte ska ha instruktör (eller liknande hjälp) tillgänglig, öppen bana där du alltid ser vart du ska ta vägen gör att det är färre saker att klura på. Men det är min högst personliga åsikt.

Både Kinnekulle och Sturup kräver korrekt planering innan de krön och skymda kurvor som finns, annars blir det lite onödigt intressant.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



Själv började jag på just Sturup utan större problem, rolig bana. Det viktigaste är att köra med huvudet och inte tro man skall zooma runt som en F1-förare...

Det går inte så jäkla fort på Sturup heller, Kinnekulle är nog en läskigare bana första gången med en skymd krök direkt efter rakan (där man knappt skall bromsa utan zooma in som en demon i en blind kurva) och ett par spännande blinda krön. Bara ett sånt ställe på Sturup som är nämnvärt.

Hade kört Super Stage en gång innan jag gav mig ut på bana.

_________________
David Lundin
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Sturup är en väldigt enkel bana du lär dig på ett varv. Kolla deras open-track kalender.
Bästa tipset är väl att inte göra så stor sak av det hela Det är ju faktiskt bara en väg som sitter ihop i var ända.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Personligen håller jag med Niklas Falk!
Kullen är ju en bana som tar tid att lära.
Man hittar nya saker varje gång och varje år.

Sturup är ju för knixig.
ok den är ganska enkel men för knixig.
Det är ju iofs en bana där det bara går fort 2ggr.
Men som första gångsbana är den lite så där.

Gelleråsen eller Sviestad kanske vore något.
Personligen har jag själv fått en ny favorit efter träffar på Gelleråsen.
Kommer åka dit nästa träff med klubben thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



Gelleråsen var ju dock inte ett av alternativen. Sen tycker jag personligen att Sturup är roligare än Gelleråsen, och ser inte vad som är svårare heller. Mina första varvtider på Sturup låg betydligt närmre "de som kunde" än mina tider på Gelleråsen.

_________________
David Lundin
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Ingen av banorna är att klassa som "enkla", men för en nybörjare så kan Sturup kanske
vara något bättre. Banan innehåller flera typer av kurvor/knixigheter och kan vara ganska
kul och lärorik, redan vid hyfsat lågt tempo.

Kinnekulle kräver lite mer satsning och fart för att bli utmanande, men då kan den å andra sidan
bita tillbaka riktigt ordentligt.

_________________
--
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Svartlock skrev:
Sturup är en väldigt enkel bana du lär dig på ett varv.


Nä.


_________________
Anders Hansson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

sweanders skrev:
Svartlock skrev:
Sturup är en väldigt enkel bana du lär dig på ett varv.


Nä.



Jo

Att man lär sig den bättre för vart varv och finjusterar är ju självklart. Men den som kört ett varv på Sturup och inte kommer ihåg hur det svänger efter krönen..?

_________________
Daniel Steiner
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Svartlock skrev:
Bästa tipset är väl att inte göra så stor sak av det hela Det är ju faktiskt bara en väg som sitter ihop i var ända.


Bästa tipset jag hört!

Tycker sturup är en ganska tråkig bana och kanske inte helt lätt att lära sig men efter en dag så hittar man runt ganska bra.

oavsett vilken bana du börjar på så är det bara att börja mjukt och försöka hitta ett bra spår innan man satsar fullt. Och även öva upp hänsynen till andra förare och riskmedvetenheten. Därefter kan man börja ladda hårdare. Bara ut och kör vid ett tillfälle som passar bra sen är det inte så noga vart det är!

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Mitt tipps är att plugga in kurvorna här på banguiden eller lämpligt spel så du känner igen dig lite, speciellt på kullen. Det är lätt att det kan kännas stressigt ändå om man släpps ut med ett gäng andra som hittar och vill åka fort.
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121


Trådstartare
Intressant att höra era åsikter. Det verkar dock som att flertalet föredrar Sturup före Kullen..att den kan kännas tråkig kan jag nog ta då jag gissar att allt är roligt första gången på bana

_________________
Tobias Eriksson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



1225 Eriksson skrev:
Intressant att höra era åsikter. Det verkar dock som att flertalet föredrar Sturup före Kullen..att den kan kännas tråkig kan jag nog ta då jag gissar att allt är roligt första gången på bana


oavsett 'svår' eller 'enkel' bana så är tipset att prata med träffarrangören och berätta att det är oskulden som ska ryka, fråga om de har någon erfaren som kan hjälpa dig runt första passet.
Antingen i bil framför eller som passagerare.

Går ofta att få mycket mer hjälp än många tror och slippa massa onödiga misstag

_________________
Roland Johansson
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



Rolle Scirocco skrev:
oavsett 'svår' eller 'enkel' bana så är tipset att prata med träffarrangören och berätta att det är oskulden som ska ryka, fråga om de har någon erfaren som kan hjälpa dig runt första passet.
Antingen i bil framför eller som passagerare.

+1!

Sen, förutom de tips som redan nämnts, så är det värdefullt att rota fram ett gäng "in car" videos på Youtube och kolla på om och om igen, så man vet hur banan går. Då känns det mindre främmande när man ger sig ut första gången. Ett par följevarv ger ingenting i jämförelse med att ha "åkt med" en massa varv på Youtube.

_________________
David Lundin
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Ett arrangemang som delar upp bilarna i olika pass efter hur man kör kan vara trevligt första gången. Lugna gruppen med tydliga regler för omkörningar (bara på rakan, bara om framförvarande bil slagit på blinkers tex) Alfaklubben gör så på sina träffar, även vi i MX-5 Racing Club (som fö kör på kullen 12/8 *wink*). Jag körde min första körning på Sviestad och andra på Kinnekulle. Vilken bana spelar nog ingen större roll egentligen.

Du kommer ha sjukt kul i vilket fall, lycka till!

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Vad du än väljer så tänk på att försöka vara utvilad och dricka mycket. Svårt att vara pigg på eftermiddagen med alla nya intryck.

Men jag lovar, det är en kul upplevelse du sent ska glömma och stor risk att du blir kvar i träsket! Åkes kurs som jag är med som instruktör på kan vara en bra start. Då får du handledning med mm.
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Björn skrev:
Åkes kurs som jag är med som instruktör på kan vara en bra start. Då får du handledning med mm.


och den andra september är det dags igen och då är det Kullen som gäller:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=73806


_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
nexis
Nykroppa (Filipstad)
Här sen Aug 2011
Inlägg: 7



Kör själv min första säsong.. Har kört två gånger första gången var mantorp och andra var på gelleråsen. Tycker gelleråsen är en kanonbana för nybörjare.
Mitt tips för första gången på en bana är att bara ta det lugnt i början och att helt glömma ALLT man har lärt sig om körning och bankörning och börja om från början. Ta första varven i lugnt tempo och öka efter hand så kommer du få en trevlig dag oavsett vilken bana du åker på första gången. Lycka till och ha en riktigt trevlig dag.

_________________
Ninni Strömberg Persson
Citera
nexis
Nykroppa (Filipstad)
Här sen Aug 2011
Inlägg: 7



Har nu provat både sturup och kinnekulle också.
Sturup var ruggigt svår enligt mig och kinnekulle tog inte så lång tid innan jag började hitta punkterna på. Men det är nog olika för alla.

_________________
Ninni Strömberg Persson
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Tack för alla tips och åsikter, det ser nu ut som att premiären blir på Sviestad. Följande säkerligen dumma tanke slog mig, vad kör ni i för byxor? är jeans ok att köra i?

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Jeans är ok, brukar själv köra i jeans vanlig hood tröja och cross handskar och hjälm då givetvis.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Vilken bana?
1, 2   >>
7620 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande