Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Delar av tändstift har gått sönder
11255 besök totalt
Robban_850

Här sen Sep 2008

Trådstartare

Har en S40 som går bana och gata. Vid senaste körningen hände en grej. Har aldrig själv råkat ut för att ett tändstift gött sönder förrän nu. Förhoppningsvis har den biten som lossnat följt med ut igen. Någon som är mer insatt på detta? Kan den fortfarande ligga kvar i motorn? Så den inte ligger och repar i cylindern. Bilen har gått med dessa stift i cirka 10mil efter det hände då vi var långt hemifrån.

Kan det rent teoretiskt vara pga av att tändspolen är dålig? De ända symptom jag haft med trasig/defekt tändspole är att den inte har tänt. Inte att den bränner av tändstiftet.
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

hmm... problem med tändstift var vanligare förr... mitt minne säger mig att att ytterelektrodsskador liknande detta tyder på överhettning/spikning

gått för magert på den cylindern ???

Hjälsta
Här sen Nov 2002

De gånger jag sett såna problem har det varit pga för lite bränsle i förhållande till syremängden.
Anledningar kan vara många:
Fulmappat
Klen soppapump
Igenkletat bränslefilter
För mycket lustgas
Luftläcka så man får in omätt luft
Uppställt laddtryck och insuget felutformat så man får olika mängd luft i olika cylindrar (en får "all luft")

Annat fel:
Fel värmetal på stiften för användningsområdet

Här sen Sep 2008

Trådstartare
Det var detta jag tänkte först med. Har nyligen haft den mappad hos autotech och betalat 10300kr för det... Lambdan ligger på 0,87 ner laddat kommer och går sedan ner ju mer man varvar för att till sist ligga på 0.83-0.82. Bränslesystem är helt nybyggt med bosch 044 som matar catctank och 2 walbro 255l/h pumpar med nuke bränslefilter. Detta system har gått 250mil. Bilen har knappt 450hk med E85 så det känns som att inte soppasystemet är boven ialf.
Citera
Robban_850

Här sen Sep 2008

Trådstartare
Re:

Lennart Mäkinen skrev:

Annat fel:
Fel värmetal på stiften för användningsområdet

Kör med NGK iridium 7or de är nog i varmaste laget för 450hk. Jag frågade autotech innan mappning om jag inte borde ha 8or direkt, de trodde det skulle fungera bra med 7or ialf. Har köpt 8or nu.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag (som är skeptiskt lagd) är en smula negativ till E85 om man tankar på en vanlig bensinstation. Man vet inte med 100% säkerhet vilken soppa man får och riskerar problem.
En kamrat hade problem med att han smälte stiften för några år sen så han ville ha "kallare" stift. När de höll frågade han skämtsamt efter "kallare kolvar" för smältningen hade flyttat dit.

250 mil är mer än tillräckligt för att skräp som kommit in vid monteringen ska ha satt sig någonstans. Det borde dock vara jämn fördelning på soppabristen, tycker jag.

Här sen Sep 2008

Trådstartare
Re:

Lennart Mäkinen skrev:

250 mil är mer än tillräckligt för att skräp som kommit in vid monteringen ska ha satt sig någonstans. Det borde dock vara jämn fördelning på soppabristen, tycker jag.

Kan ju vara en spridare som är dålig eller att någon skit fastnat i den. Såg för övrigt att även delar av porslinet gått sönder och följt med in..
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005

Jag lägger en bra kvalifiserad gissning på att dina walbro pumpar har med problemet att göra.

Vet flera som kört e85 och walbro pumpar och dom har rasat.
Enl. PPF (Trimfirma för bmw turbo) säger att dom inte tål e85 alls.

Värt att kolla upp.

Bmw E30 Turbo -89
Citera
Robban_850

Här sen Sep 2008

Trådstartare
Motfråga. Varför ligger då lambdan på samma värden som efter mappning, om pumparna lämnar för lite soppa = ökar lambdan. Varför skulle dem inte tåla E85? om man kollar på den fakta som finns och inte lyssnar på myter så ska E85 vara likvärdigt eller t.om. mindre aggressivt än vanlig bensin. Jag har hört att Walbro kina kopiorna har problem med E85 men inte original. Det är erkänt att Walbro pumparna tappar mycket flöde under höga arbetstryck med jag kör 2 pumpar, Även om de bara lämnar 50% av det som är speccat under alla laster/tryck så ska det räcka till min effekt.

om det nu ialf skulle vara soppa pumparna som är boven, varför har den då bara gått för varmt på 1 cylinder och inte alla 4? Finns inget som indikerar att de andra cylindrarna gått för varmt, varken på tändstift, avgastemp, lambda värden.

Har hunnit kikat lite på problemet. Alla spridare är super fina i skicket utom spridare 4. Är som något svart klisterliknande smuts i hela spridaren. Dock verkar det inte vara något som täpper igen spridar hålen vad man ser med ögonen. Men efter som det är så mycket skit i den, kan det även vara smuts inne i spridaren som gör att den kärvar när den ska öppna/stänga. Spridarna ska skickas för flödestest inom närmsta dagarna. Sen vet jag inte hur allt smuts påverkar spridarbilden? De verkar ju vara utformade för att spridare ut bränslet, men när det är fullt med klisterliknande smuts efter väggarna/kanterna på spridare 4 kanske det kan påverka spridarbilden negativt? Det är väl under förutsättning att denna spridare gör en "dimma". Vet inte vad den har för insprutningsteknik på dem faktiskt.

Vi får se vad resultatet säger, men jag blev inte förvånad när alla spridare ser ut som nya och den sista spridaren på cylinder 4 ser ut att ha varit med om 7 svåra år.. Det är ju trots allt på cylinder 4 problemet har uppstått.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Hej!

Min teori:

E85 brukar lösa upp hartser från tanken som vanligtvis fastnar i filtret. Men etanolen kan ha spolat loss någon gegga efter filtret och satt igen spridaren på 4:e cylindern.

I och med att ECU inte kan ha koll på enskilda cylindrar gick just denna cylinder lite magert och spikade söder stiften. Det kan vara bra idé att titta in i cylindern med boroskop.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Lennart Mäkinen skrev:
Jag (som är skeptiskt lagd) är en smula negativ till E85 om man tankar på en vanlig bensinstation. Man vet inte med 100% säkerhet vilken soppa man får och riskerar problem.
En kamrat hade problem med att han smälte stiften för några år sen så han ville ha "kallare" stift. När de höll frågade han skämtsamt efter "kallare kolvar" för smältningen hade flyttat dit.

I detta fall så skulle jag säga att felet ligger i mappningen snarare än hos bränslet. När det inte knackar så kan det vara lockande att dra på ordentligt med förtändningen och resultatet är att förbränningstryck och temperatur drar iväg.

Robban_850 skrev:
Varför skulle dem inte tåla E85? om man kollar på den fakta som finns och inte lyssnar på myter så ska E85 vara likvärdigt eller t.om. mindre aggressivt än vanlig bensin.

E85 är helt klart mer aggressivt än bensin, den som påstår motsatsen har inte sitt på det torra. Biltillverkarna brukar få byta en hel del komponenter för att man inte ska få problem, trots detta så har det inte varit helt problemfritt.

Svarta rester i bränslesystemet brukar tyda på svavelföreningar, ett av flera kända problem när det gäller etanol.

Etanolens problem är helt klart hanterbara, men att "stoppa huvudet i sanden" är inte lösningen.

beepbeep skrev:
Hej!

Min teori:

E85 brukar lösa upp hartser från tanken som vanligtvis fastnar i filtret. Men etanolen kan ha spolat loss någon gegga efter filtret och satt igen spridaren på 4:e cylindern.

I och med att ECU inte kan ha koll på enskilda cylindrar gick just denna cylinder lite magert och spikade söder stiften. Det kan vara bra idé att titta in i cylindern med boroskop.

Etanol attackerar också ett flertal metaller, bland annat aluminium vilket ger upphov till en tvål liknande gegga i bränslesystemet. Har en gräsklippare som drivs på etanol och efter att motorn bara gått sämre och sämre för att slutligen inte vilja gå alls så tog jag och plockade isär förgasaren och vad hittade man då där? Jo, just dessa tvål liknande oxidprodukter av aluminium hade effektivt hade satt igen hålen i bränslenålen (förgasarhuset är av aluminium). Detta är anledningen till att biltillverkarna ex. förnicklar sådana komponenter om de ska användas med etanol.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag har kört olika bilar på E885 i stort sätt sen E85 kom (tror att det var runt 2003).

Mina erfarenheter är i överlag positiva, dock märkte jag följande:

E85 och förgasare (körde med konverterad Strömberg CD175) funkar sådär. Efter hundra mil bildas rosa gegga (som Johan kallat "tvål") som geggar igen nålen. Så jag fick plocka isär och rengöra ofta.

Med insprutning funkar det bättre. Jag har bara lyckats döda en bränslepump på åtta år. Dock var jag alltid noga att byta bränslefilter två gånger: första gången direkt efter konverteringen och andra gången efter några hundra mil. Jag sågade itu andra filtret på skoj och tycktes se diverse saker som inte borde ha varit där.

(Sen har jag också blåst topplockspackningen med för mycket förtändning...den spikade inte men cylindertrycket måste ha varit väldigt högt).

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Påverkar E85 vanligt järn eller koppar?

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Robban_850

Här sen Sep 2008

Trådstartare
Re:

[quote="Johan Edlund"]
Lennart Mäkinen skrev:

E85 är helt klart mer aggressivt än bensin, den som påstår motsatsen har inte sitt på det torra. Biltillverkarna brukar få byta en hel del komponenter för att man inte ska få problem, trots detta så har det inte varit helt problemfritt.

Svarta rester i bränslesystemet brukar tyda på svavelföreningar, ett av flera kända problem när det gäller etanol.

Etanol attackerar också ett flertal metaller, bland annat aluminium vilket ger upphov till en tvål liknande gegga i bränslesystemet. Har en gräsklippare som drivs på etanol och efter att motorn bara gått sämre och sämre för att slutligen inte vilja gå alls så tog jag och plockade isär förgasaren och vad hittade man då där? Jo, just dessa tvål liknande oxidprodukter av aluminium hade effektivt hade satt igen hålen i bränslenålen (förgasarhuset är av aluminium). Detta är anledningen till att biltillverkarna ex. förnicklar sådana komponenter om de ska användas med etanol.

Kan du visa till några seriösa tester där E85 är mer aggressivt? Vad jag läst på etanol forumen ska det inte vara det. Sen att det är andra problem med rosa klägg osv hör inte med i den disskutionen.

Vad jag läst ska E85 fungera bra ihop med Aluminium. Däremot inte med tex koppar. Visa gärna vad du tar din information inifrån. Jag menar om inte E85 skulle fungera ihop med aluminium skulle ju varenda person som kör med aluminium spridarbrygga, catchtank, ledningar ha problem, och så verkar ju inte fallet vara.

Sen kan man köra med Redline Si-alcohol (som jag bla jag gör). Smörjer och rengör bränslesystemet från det som E85 för med sig. Sen hur bra det fungerar i praktiken vet jag inte. Men de man känner som tidigare haft problem med pumpar som skär, spridare som sätter igen osv har inte haft det problemet efter det börjat använda si-alcohol, de har kört problemfritt år efter år på enbart etanol i tanken.
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005

Vart tog tändstiften vägen

Åby
Här sen Feb 2006

tändstfitet har blirivt överhettat, byt upp till 8er... den saknade biten har brunnit upp i samma veva som den blev överhettat, den ligger inte kvar i cylindern i alla fall...
dem kan bli löverhettade om tändspolen inte gör sitt jobb bra. men då borde du märkt redan innan att den gick illa innan den smälte...

om den smälter stiftet på samma cylinder igen även att du byter till 8er så är det värt å testa flytta tändspolen å se om problemet flyttar sej..

går det inte att köra riktiga/vanliga stift eller varför vill du köra med sånna stekarstift??

sällan diskussioner ska balla ur till rymdtekologidiskussioner på detta forum...

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

[quote="Robban_850"]
Johan Edlund skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Kan du visa till några seriösa tester där E85 är mer aggressivt? Vad jag läst på etanol forumen ska det inte vara det. Sen att det är andra problem med rosa klägg osv hör inte med i den disskutionen.

Vad jag läst ska E85 fungera bra ihop med Aluminium. Däremot inte med tex koppar. Visa gärna vad du tar din information inifrån. Jag menar om inte E85 skulle fungera ihop med aluminium skulle ju varenda person som kör med aluminium spridarbrygga, catchtank, ledningar ha problem, och så verkar ju inte fallet vara.

Sen kan man köra med Redline Si-alcohol (som jag bla jag gör). Smörjer och rengör bränslesystemet från det som E85 för med sig. Sen hur bra det fungerar i praktiken vet jag inte. Men de man känner som tidigare haft problem med pumpar som skär, spridare som sätter igen osv har inte haft det problemet efter det börjat använda si-alcohol, de har kört problemfritt år efter år på enbart etanol i tanken.

De på etanolforumet lever i sin lilla värld...

Jag hämtar information från biltillverkare, underleverantörer och universitet i denna fråga. Du kan gå in på ex. sae.org och söka, finns många papper som tar upp just dessa frågor. Ex. SAE 940764 av GM tar upp effekterna av E85 och M85 bränsle.

Aluminium fungerar inte bra med alkoholbränslen som E85, det är därför biltillverkarna inte använder oskyddat aluminium i bränslesystemen ihop med etanol. Aluminium skyddas normalt av en passiverande oxidfilm och i E85 bränsle så ger inte denna tillräckligt skydd utan man kan drabbas av "pitting corrosion". Olösliga korrosionsprodukter kan sedan sätta igen bränslesystemet. Speciellt problematiskt brukar det bli om man blandar oädla metaller som ex. aluminium med ädlare som ex. koppar och/eller oskyddade elektriska ledningar då etanolen fungerar som elektrolyt vid galvanisk och elektrolytisk korrosion. Saab och Volvo polvänder strömförsörjningen till tanknivågivaren av denna orsak och Saab uppger att man använder PTFE isolerade kablar och bättre tätningar för anslutningarna till bränslepumpen. Man använder inte bränslerör av vanligt stål

Hur korrosivt E85 är kan variera, har bränslet hög strömledningsförmåga så bruker det i regel vara mer korrosivt och tvärtom.

Korrosionsinhibitorer kan minska problem med korrosion men inte lösa dem helt. Det är korrosion snarare än brist på smörjning som är problemet.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Johan Edlund skrev:
Saab och Volvo polvänder strömförsörjningen till tanknivågivaren av denna orsak och Saab uppger att man använder PTFE isolerade kablar och bättre tätningar för anslutningarna till bränslepumpen. Man använder inte bränslerör av vanligt stål

Nu när du nämner det: jag glömde berätta att jag förstörde två tankgivare av typen "aluminiumrör". Två stycken gick helt enkelt av och ramlade i tanken. Nu börjar jag förstå varför.

Här sen Sep 2008

Trådstartare
Löst problemet för ett bra tag sedan. Har inte tänkt på att uppdatera. Ett igen satt bränslefilter var boven till problemet, Case closed
Citera
Skruva banåkabil
11255 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande