Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
REGN INSTÄLLNING
1619 besök totalt
posse948
Upplands Väsby
Här sen Okt 2005

Trådstartare
REGN INSTÄLLNING

Hej!
Jag skall köra MSLS 8 timmars långlopp på Lördag alla väderstationer är för en gångs skull överens det blir regn. -Letade igenom mina väghållningsböcker och det är väldigt lite skrivet om regninställning.
Ni som har erfarenhet vad brukar ni göra för setup ändring för ett helt vått rejs ?
Däcken vi har är gatdäck 225mm, R-däck tillåtna.

Här är lite variabler som jag vill veta mer om!!

Aerodynamik ?

Däck: Däck typ, Skära mer mönster, däckstryck?

Camber, caster,krängare, stötdämpar inst, fjädrar ?

Bromsar: balans, ev minskad kylning?

Janne
Hooka Hey

Fixhult
Här sen Apr 2004

Gatdäck vs Rdäck är ett enkelt val om det inte kommer att vara centimeterdjupt med vatten hela tiden. Så snart det blir ett spår med mindre än en centimeter med vatten så kommer Rdäcken att vara snabbare.
Är spåret "sammetssvart" så är det inget snack.

Får ni bredda mönstret så kan det vara fördelaktigt beroende på vilket Rdäck ni kör med (det hjälper även till att hålla lite temp pga större mönsterrörelse).
För sprint (det enda jag kan lite om) så kör jag med önskat varmtryck vid torrt som kalltryck vid blött. Om trycket går upp lite så gör det inte så mycket eftersom vattet kyler så det inte blir överhettat i ytan. Däckstrycket kan ni ju justera i depån om det torkar upp.

Jag har vid några tillfällen kommit in med ångande R888or från fuktig bana, så det går att få temp i däck trots att det är fuktigt (V70 medium är som jämförelse iskalla och tvålhalkiga vid samma betingelser, om man inte har öppnat mönstret, då kan de fungera vettigt).

Tidsskillnaden vid blött är ju så stor att tom däckbyte kan vara vettigt (även med 4/5bult), Toyo SG eller GGG kanske

Men som sagt, mina erfarenheter är sprintracing, men en hel del har varit sjöblött genom åren (inte minst i år).

PS. De med taskigt inställda chassin brukar tappa mindre när det blir blött, ibland hjälper det att ha lite större marktryck på nåt hjul. DS.

Racetech
REGN INSTÄLLNING
1619 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande