Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
kevlarkoppling och framhjulsdrift, erfarenheter? Alfa
1113 besök totalt
persa
Vellinge
Här sen Dec 2009

Trådstartare

Hej!

Efter sommarens besök på Ringen började kopplingen ge upp och det var svårt för mig att finna annat än standard. Bilen är en Alfa Romeo GTV twin spark, dvs framhjulsdriven, som är seriöst byggd i det mesta och eftersom det är tråkigt och bökigt att riva kopplingen ville jag ha något bättre.
Jag hittade då i England ett företag som har BlackDiamond kopplingar och till min bil finns tre varianter, organisk, kevlar och sinter. Valet föll på kevlar eftersom den skulle vara körbar i vanlig trafik men ändå tåla enklare racetrimning vilket lät perfekt.

Kopplingen är i bilen och känslan när jag försöker starta snällt är som den brutalaste sinterkoppling, allt hoppar och far, och med det sagt så är alla fästen till drivlinan i bra skick!

Min undran är dels om någon har erfarnheter av samma eller liknande koppling och vad ni tror om att försöka bygga bort problemet med hårdare fästen och/eller extra stag??

om man gör en riktig "rally-start" fungerar den däremot helt perfekt men vid nedväxlingar och allt annat än buskörning är den en plåga....

Tacksam för förslag och erfarenheter!

/Mvh Per

Eslöv
Här sen Apr 2006

Jag pratade med en som hade en riktig racer (dragrace) o kikade på den. Han hade kolfiber/kevlarbromsar där bak och han beskrev bromsarnas egenskaper precis som du... gick inte att dosera... han hade en abs-enhet till bakbromsarna för att de skulle funka

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Det är en inlärningsprocess, inget annat

hade en 4-puckad sinter utan fjädrat centrum på min CRX,
det var enbart att lära sig köra kopplingen så funkade den precis som en vanlig.

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

kevlarkopppling ska även ha kevlar tryckplatta och slityta på svänghjulet om det ska funka som det är tänkt.

MEn den är inte tänkt att slira på alls, det är därför det sitter i bla F1 bilar där dem bara frikopplar två ggr under ett rejs, vid stillastående start (med elektronisk hjälp) och när loppet är över inne i depån.. thumbs up

i nascar där man kör med riktigt vassa motorer och mycket vridmoment, men ändå använder kopplingen kör man med tilton med lameller (dvs inte puckar)

dem går att slira med lika bra som en std koppling OM man tänker till lite INNAN man börjar bygga OCH BYGGER RÄTT ,

det är extremt viktigt att man byggger rätt utväxling och geometri på urtampningsmekanismen, gör man det så är den lika lättkörd som en std koppling....

om säljaren säger att en kevlarkoppling är slirbar så är han nog framförallt en bra säljare, ingen som bygger bilar thumbs up

persa
Vellinge
Här sen Dec 2009

Trådstartare
Köra sinterkoppling har jag gjort och det är inga problem men denna upplevs inte riktigt som en sinter, mer som en koppling som hugger och nästan studsar om nu det är en förklaring som begrips:-)

Fick från firman i England igår att den skall brukas mellan 50-100 mil innan den döms ut, beror ju självklart på hur man kör men en stund på en närbelägen bana kan väl få den att bekänna färg så får vi se.

//Mvh Per

1113 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande