| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tätning för luftstyrning till kylaren
|
2210 besök totalt |
|
En enkel fråga.. Efter att ha haft lite värmeproblem håller jag nu på med att täta mellan kylare och noskonen på min sjua, har gjort plåtar som går ut mot nosen men hur tätt behöver det vara? Nertill och vid sidorna är det bara nån millimeter men i ovankant är det 2-3cm, är det för mycket? Kan lägga in en bild i eftermiddag/kväll _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
|
Jag gjorde samma operation på min bil i våras då den alltid stack i temp vid gaspådrag å jag fick köra länge i hög fart för att tempen skulle sjunka.
Lite svårt dock att få till nå bra luftstyrningar på en vanlig bil så han massa hål å springor å endel är ganska stora men kan ändå säga att nu har jag inte minsta problem med att tempen sticker. tog också bort ac å ac kylare samtidigt så vet inte hur mkt de hjälpte för å hålla ner tempen men tror inte du behöver oroa dig så jättemkt om de inte är helt tätt
|
||
|
om ett par centimeter är för mycket går ju inte säga utan att köra och se om kylningen räcker till, men det är utan tvekan onödigt mycket.
En bekant monterade en tryckande elfläkt framför en kylare och fick en centimeterbred springa mellan kyl och plåten i ovankant. Han tyckte inte att det borde spela någon roll... förrän han startade fläkten och kände efter hur mycket det blåste ut genom springan. Tio minuter senare hade en plåtremsa klippts ut och svetsats över springan.
_________________ Ulf Gunnarsson |
||
|
Tidigare det ju varit helt öppet mellan kylare och noskon ~1dm på ovan och sidorna, botten lite mindre.
Efter nån mils körning har den gått ner på 3 cylindrar, så detta är en av lösningarna till att bli av med problemet.. Tänkte linda grenröret som nästa steg.. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
|
Re:
Det är för mycket av fler anledningar. All luft som går in i nosen ska passera kylet. Man vill inte ha någon extraluft som smiter förbi....dels för kylninge...men också för aerodynamiken. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Gjorde luftstyrningar i plast till min 7a (rx-7) och tätade springorna snabbt och enkelt med silvertejp! Fungerar kalasbra!
_________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||
|
Re:
Även tex liknande ligg/sittunderlag kan fungera, och låta det trycka mot karossdelar en aning. Då det är mjukt och flexibelt blir det inga märkbara skador av skav.... _________________ Roland Johansson |
||
|
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
|
Tjena!
Jag har liknande problem själv efter nytt IC montage på min turbobil. Planen är att installera en ny fräschare kyl, sedan täppa till fronten med hjälp av plast och silvertejp så gott det går för att all luft går genom kylet och inte någon annastans. Sen måste ju luften ut också. Så hål i huven, gärna med "gälar" eller spoilers för att hjälpa luften med lite undertryck att sugas ut genom ventilationshålen. Jag tycker dina styrningar ser bra ut, men kan du få dem helt täta är det nog det bästa. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
|
Jag limmade fast plåten med silikon i noskonen istället (vinklade kanter runt om), och kör med packning mellan plåten och kylaren. Enkelt och nästan trycktätt.
Sedan har jag även tagit upp hål i den lilla kanten under luftintaget på noskonen (Westfield), samt hängt på ett scoop undertill (ungefär som CSR-hakan, fast öppen framtill) med ytterligare hål in in noskonen, och det gör ganska stor skillnad. Man får komma ihåg att plocka bort skylten när man kommer till banan för att få fullt utbyte av det bara. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2210 besök totalt |