| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bakhjuls-låsning?
|
1185 besök totalt |
|
Bakhjuls-låsning?
Hej Jag har ett bekymmer med min bil. När jag körde på anderstorp kvällsträning så låste sig bak bromsarna på sista 15min passet av 3 då jag hade pressat bilen hårt i ca 4-5varv. (Första gången på Anderstorp) Jag har en bromsfördelnings anordning i bilen vilket visar ca 75%broms kraft fram. Då jag har pratat med en del kunnigt folk har jag fått höra att bakhjulen ska aldrig låsa sig före fram hjulen. Är det nån som har varit med om något liknade eller har några tips om vad jag kan ha gjort för fel. Kanske bromsade jag för sent och för hårt men tro inte det. Men är tacksam för alla tips länkar till en film på händelsen. http://www.youtube.com/watch?v=Ibwa_ _________________ Fredrik Boman |
||||||
|
Det där såg lite spännande ut - och bekant!
Det är inte så att frambromsarna börjat mattas så att du fick trampa hårdare, eller att något annat hänt med bromssystemet? Annars är det så klart lätt hänt att man gör en sådan där grej när man börjar bromsa senare och längre in i kurvorna. Till slut måste man börja ge stödgas innan man släpper det sista på bromsen för att det inte ska låsa upp, alternativt skruva fram bromsbalansen lite till, eller fixa lite mer grepp bak i det läget. Med stor motor och/eller lätt bil blir det så klart avgörande vilken växel man ligger på också. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Vad är det för bromsfördelningsanordning du har, bromsvåg eller bromsreduseringsventil?
|
||||||
|
Hej! olofson
Var du där och körde med? Det där med stödgas är något nytt för mig. Menar du att man gasar lite med hällen innan man släpper bromsen helt? Jag fick också tipset om att lufta bromsarna runt om. Om det nu kan ha upp ståt en luftficka. Hej Kimmen Det är en bromsreduceringsventil som jag har. laddar upp en bild på den.
_________________ Fredrik Boman |
||||||
|
Re:
Nej (tyvärr), men en del låsta bakhjul har det blivit i sommar, sedan jag uppgraderade motorn. Det blev för mycket för frambromsarna ibland, medan bakbromsarna klarade sig - med intressanta följder...
Verkar dock vara löst nu, med lite andra klossar.
Antingen det, eller om man kör utan koppling och bromsar konsekvent med vänstern istället; då ger det sig nästan själv. Det finns alla varianter! Själv kör jag bara "två-fot" i simulator än så länge (svårt att hänga med där annars), och försöker skruva så att jag kan hålla mig till två pedaler i taget i Westfielden, förutom häl-tå-växlingarna. Det går väl iofs att köra utan koppling med synkad låda också, men det känns lite onödigt hårdhänt så länge man bara nöjesåker på minimal budget.
Det är en sak jag inte hade väntat mig på en "Seven", men det händer även där, kan jag nu intyga... Det var dock med standardklossarna, som inte riktigt orkade med. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Jag får helt enkelt testa lite olika tekniker nästa gång:) Alla bromsar ser bra ut vad jag kan se så nästa gång man kör på anderstorp får jag lägg på mer kraft på frambromsarna bara kanske.
Det man vill utesluta är ju att det inte finns några tekniska fel med bromsarna. Så jag får undersöka vidare. Kan det har varit bromsoljans temp som blev för hög? Vad kör du för sim spel? Mvh _________________ Fredrik Boman |
||||||
|
Har kört mest GTR Evo/RACE 07 och lite iRacing, men det har inte blivit så mycket sådant sedan jag startade eget. Nu sitter man mest och bygger spel istället.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bakhjuls-låsning?
|
1185 besök totalt |