Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
El-bränslepump till förgasare?
43 besök senaste veckan (17903 totalt)
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Hej!

Hur dimensionerar jag elektrisk bränslepump till förgasar-motor?

Moroten är en 2 liters Nord motor från Alfa, dubbla Dellorto DHLA 40-förgasare. Inget trim, bara standardgrejor och nångång hoppas jag på att den ska leverera 120-130 hk som orginalet.

om jag vill vara duktig med reläer, finns det något standardrelä som startar pumpen några sekunder när tändningen slås till och sen väntar på signal från ex oljetryck?

/Mangan

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: El-bränslepump till förgasare?

Magnus K skrev:
Hej!

Hur dimensionerar jag elektrisk bränslepump till förgasar-motor?

Moroten är en 2 liters Nord motor från Alfa, dubbla Dellorto DHLA 40-förgasare. Inget trim, bara standardgrejor och nångång hoppas jag på att den ska leverera 120-130 hk som orginalet.

om jag vill vara duktig med reläer, finns det något standardrelä som startar pumpen några sekunder när tändningen slås till och sen väntar på signal från ex oljetryck?

/Mangan

Rota i valfri åttiotals k-jetronik bil (vobblo, saablar, dkv, vw, ford...) så har nog alla ett bränslepumpsrelä som vid tillslag av tändningen ska trigga till pumpen under någon sekund och sedan pumpar om tändningen är i startläge eller du FÅR impulser från tändningen (varvtal)

Nyköping
Här sen Okt 2007

Problemet med elektrisk pump är att den kommer ge alldeles för högt bränsletryck för förgasarna. En bränsletrycksregulator som kan ta ner trycket till runt 0,2 bar behövs nog. Men kolla vad förgasarna vill ha för tryck innan du handlar.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
Rota i valfri åttiotals k-jetronik bil (vobblo, saablar, dkv, vw, ford...) så har nog alla ett bränslepumpsrelä

Check! Will do. Vill helst ha nån form av auto-frånslag när motorn stannar (ex vid en smäll) så jag försöker nog trigga reläet på tändpulser.

Karl V skrev:
Problemet med elektrisk pump är att den kommer ge alldeles för högt bränsletryck för förgasarna. En bränsletrycksregulator som kan ta ner trycket till runt 0,2 bar behövs nog. Men kolla vad förgasarna vill ha för tryck innan du handlar.

Tryckregulator finns redan, krävs även vid mekanisk pump tror jag nog. Dellorto DHLA ska ha cirka 0,18bar om jag minns rätt, det är (eventuellt) under kontroll.

Finns det nån tumregel kring hur många liter/minut en viss motorvolym eller x hästkrafter behöver?

/Mangan

Brand
Åtvidaberg
Här sen Okt 2004

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

Brand skrev:
http://www.misab.se/pumpar.htm

Jo, men där är det rätt grov indelning:
84l/minut, upp till 3 liters motorer
90 l/minut, upp till 4 liters motorer

om jag snålar och tar en Biltema-pump på 70l/minut, funkar det till min 2litersmotor?

Mvh
Magnus

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Hittade denna sida efter mycket Googlande:
http://www.custom-car.us/efi/fuel-supply.aspx

Tumregel: hp x 7,3 ger flödeskapacitet i kubikcentimeter per minut.

Konvertera till liter per timme:
kubikcentimeter per minut * 0,06 -> liter per timme

Mitt fall:
130hk -> 949 cc / minut -> ung 57 liter per timme

Så då borde BT's snikpump på 70 liter/timme vara nästan i överkant? Kommentarer?

Mvh
Magnus

Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Jag är säker på att alla de där pumparna räcker till. Fundera över hur mycket du kör på en bandag och hur mycket soppa det går åt. Kommer du över tre liter milen blir jag förvånad. Sätt det i relation till medelhastigheten på banan så ser du att om du grejar 150 km/t i snitt så får du i bilen mindre än 50 liter/t. Det är inget problem att ha överkapacitet på pumpen, den är byggd för att jobba mot en flottörventil som stänger när flödet blir för stort.

Guson

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Jag är säker på att alla de där pumparna räcker till.

Låter bra. Jag kan inte översättningen till vad det motsvarar i hk eller km/h på bana så jag har bara googlat fram nåt. However tror jag att den BT-sugpump som är specad till:
Max. kap. 70 l/h. Max. tryck 0,27-0,40 bar. (artnr 523227)

DHLA vill ha runt 0,18bar i tryck, så den andra sugpumpen är något klen på trycket (bara 0,10bar men mer flöde).

Tänker jag rätt så långt med flöde och tryck?

Mvh
Mangan

Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

En kommentar om BT pumparna, den fyrkantiga (facet kopia) för ett galet oväsen, den svarta dog efter några timmar, både för mig o Bjurman (verkar inte helt ovanligt).

Köpte en blå pump på mekonomen, dock var det svårt att hitta den på deras hemsida (sämst sökfunktion), kommer inte ihåg fabrikatet men själva pumphuset är i aluminium. Har tidigare även använt facet:s runda (red/silver top) utan några problem.

523227 har jag inte provat.

"Troligen inte helt hundra"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Gamla Red Top är ett under av värdelöshet, nya är bra. thumbs up
Jag kan ha en liggande över, beroende på hur jag löser mitt system.

BMW 330i -05
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Jag kör med Biltemas Facet-kopia, den låter som kriget men har fungerat i ett år nu (eller är det två redan). Jag kommer nog satsa på en riktig facet till nästa säsong. Men som sagt, biltemas fungerar om priset är viktigt.

Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
OK, tack för heads-up om BT-kvalitén. Borde kanske ha anat det.

Prio 1 just nu är att se om en el-pump ger stabilare soppaflöde till förgasarna, har sett märkliga variationer på tryckmätaren vid förgasarna med mekaniska pumpen.

Mvh
Magnus

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Alla membranpumpar låter som kriget, i alla fall alla som jag stött på. Min Red Top låter som fan trots att den är gummiupphängd, att sätta den stumt i kaross borde generera makalösa ljudfenomen...

BMW 330i -05
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Hur yttrar sig tryckvariationerna Magnus?

Guson

Skogen
Här sen Dec 2007

Behöver du verkligen en elpump till 120-130 hk?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Hur yttrar sig tryckvariationerna Magnus?
Guson

De gånger jag sneglat på tryckmätaren (i motorrummet) så ligger trycket olika, oftast över 0,25bar men några gånger under 0,15bar. För att testa om tryckregulatorn är kass så måste jag ha ett stabilt flöde in, därav att jag vill ersätta den mekaniska pumpen med en elektrisk. Verkar som trycket ligger stabilt under gång men olika för varje gång jag startar motorn. Men jag har inte börjat jaga det här problemet förrän nu. Troligen klarar förgasarna lite för mycket tryck (viton-spets på nålventilerna) men för lite tryck kan kanske vara värre för en trackday-bil?

ErikBerg2 skrev:
Behöver du verkligen en elpump till 120-130 hk?

Nä, det är kanske tveksamt. Men det är mer av felsökningssyfte som jag vill fixa en, skönt att slippa ha motorn igång för att felsöka tryckregulator och flottörnivåer på förgasarna. Jag litar inte på den mekaniska pumpen eller på tryckregulatorn heller för den delen, så nånstans måste jag börja få en stabil miljö till förgasarna.

Mvh
Magnus

Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Du har ingen koll på hur trycket beter sig under körning alltså? Det är väl egentligen det enda som spelar någon roll.

Guson

Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Re:

MaZ skrev:
Alla membranpumpar låter som kriget, i alla fall alla som jag stött på. Min Red Top låter som fan trots att den är gummiupphängd, att sätta den stumt i kaross borde generera makalösa ljudfenomen...

Det är lite av automatkarbin möter fiskebåt över det hela...

Citera
Fisåkare
Stockholm-Gotland
Här sen Dec 2005

Re:

Köp en riktig pump typ SU http://www.forgasarteknik.se/webshop.html.
Tysta, renoverings bara och framförallt driftsäkra, vill man inte lägga pengar på en ny så kolla blocket eller skroten. Har kört med dyliga pumpar i allsköns motor setuper och dom har aldrig svikit. Finns liknande pumpar på dom flesta Japanska förgasarbilar från 70 och 80:talet att tillgå om man så önskar.

Lycka till!

MVH// Tobbe P

43 besök senaste veckan (17903 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande