| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Drivning av två motorer på en axel är det möjligt?
|
4036 besök totalt |
|
Har 2 aprilia rsv motorer som jag har lite olika funderingar över och en av dessa är att på något sätt få bägge motorerna i en och samma bil som jag sett r1-motorade fiat 600 med kedjedrift men är detta möjligt med två seriekopplade motorer med varsin växellåda eller hur skulle de kloka på REJSA göra? _________________ Dennis Fredin |
||
|
Vill du verkligen seriekoppla motorerna? Inte så att du vill parallellkoppla dom? Båda motorer ska, var för sig, driva bakaxeln eller?
SAmma som vid en motor men double the pleasure
synca ihop gasen & växellådor mellan de 2 motorerna "bara". Den bökiga biten kan väl vara hur du ska överföra drivningen beroende på typ av bakaxel, utrymme & placering. Du har ju ett par byggen här på rejsa där dom satt hojmotorer i mindre bilchassin, en hundkoja bl a, om jag inte minns fel. Sök lite & kika på hur andra löst ingreppet & bolla dina ideér. Jag vet hur JAG skulle vilja lösa drivningen, MEN det är egna ideér som jag inte omvandlat i praktik. Därför är det bättre om någon annan fyller i den luckan åt dig
Har du några funderingar på vad för typ av bakvagn du tänkt ha/göra?? Har du några ideér alls eller söker du tips hur komma igång utan att göra fel från första början? Allt går, sen är ju frågan hur svårt man vill göra det för sig...men här på rejsa finns gott om hjärnor som kan bistå med hjälp. Lägger du dessutom upp en projekttråd så kommer det säkert en del tips där efterhand... lycka till _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||
|
Re: Drivning av två motorer på en axel är det möjligt?
Koppla varje motor till samma kardan eller bakaxel. 2st 2cylindringa moroter skiljer sig (förutom vibrationer) inte ifrån en radfyra. Även en twin bör egentligen ha helt fristående motorstyrning för varje cylinder... _________________ Roland Johansson |
||
|
Dubbla Mc motorer har det byggts, bla av dessa.
http://www.tigerracing.com/z100.php |
||
|
Läste om en halvsmart dubbelmotorlösning i GRM från 24hours of Lemons.
En Toyota MR2 med en Corollamotor i fronten. Synkningsproblemen var minimala eftersom Corollamotorn hade automatlåda. "Racing with a 100hp tailwind"
|
||
|
Går det inte bara att koppla ihop dom med en öppen diff och låta diffen hantera de små skillnaderna i varvtal?
Jag trodde det var så Tiger 7orna gjorde. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Sitter dom på samma axel så kommer motorsynkningen att vara väldigt exakt vad avser varvtal. Om dom inte lämnar exakt samma moment spelar ganska liten roll.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Re:
Det blir ju som att köra diffen i motorbroms hela tiden. Två motorer på samma axel är ju inget problem, det är ju som att ha dåligt synkade förgasare (eller köra på färre cylindrar när en motor dör). Jämför med fler cylindrar på en längre vev. Två växellådor med sammankopplad utgående avel ger ju många fler ställen som det kan skilja sig på (gaswire, koppling, växelval) och när man kombinerar problem så blir det knas (en diff vore en räddningsplanka även om det inte funkar bra att köra med tex en avslagen motor). |
||
|
Som sagt....drivning till samma axel.
Men har motorerna egen växellåda...får man bygga ett växellänkage som aldrig kan missa.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
De där motorerna har vakumstyrd "slipper clutch" dvs när man slår av på gasen är undertrycket i insuget kopplat så att trycket på lamellerna i kopplingen minskar så de kan slira (för att unvika bakhjuls-studs vid inbromsning pga motorbroms på mc). Det kanske också kan rädda en ifrån att övervarva den ena motorn om utgående axlarna är ihopkopplade och växellådorna hamnar på olika växlar. Eller om de drar ojämt så leder det till att kopplingen slits ut fort
I engelsk autograss verkar det vanligt med dubbla motorer http://www.locostbuilders.co.uk/foru http://www.fullonfabrications.co.uk/ _________________ Johan Lekås |
||
|
Jag tycker det känns... chansartat, att köra med två lådor parallellt. Synkronisering av två ihoplåsta motorer kan väl inte vara mycket värre än att få vilken flercylindrig motor som helst att gå jämnt, men det där med växellådorna...
Men det är klart, enda jämförbara alternativet annars är att bygga ihop motorerna mer seriöst, och sedan koppla det till en sekventiell racinglåda - men det blir ju helt andra pengar, och en bra bit längre tid i garaget. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
Re:
Kompleterat med övervarvningsskydd som bryter båda motorerna. För den dagen ena motorn missar en uppväxling. _________________ Bosse johansson |
||
|
Tigern gick att köra på olika växlar samtidigt utan problem. Jag har för mig att det var Vicki Butler Henderson som körde den i ett Top Gear program, hittar bara denna nu då Tiff provkör den 4-hjulsdrivna modellen.
http://www.youtube.com/watch?v=phQfA |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4036 besök totalt |