Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Diff frågor M5 E34
3 besök senaste veckan (1984 totalt)
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Diff frågor M5 E34

Behöver hjälp med att ta reda på vilket moment som muttern till pinionen skall dras med i en M5 E34 diff?

Någon som vet momentet?

M5 E34 -93 årsmodell.

Sedan undar jag lite om någon har koll på vilka olika utvexlingar som satt i de olika modellerna i E34 programmet och som rör 210 differentialen?

Dessa utvexlingar har jag och vet i från vilka bilar:

3.91 M5 5-växlad
2.93 540 Automat

Mvh// Kallentoft

Forshaga
Här sen Jan 2003

Den skall visst dras tills det blir ett visst motstånd att vrida utväxlingen enligt vad jag hört från Mobimech, det borde finnas ett moment men det vill nog inte Peder avslöja..

http://www.e34.de/e34/difftabelle.htm

om allt från 535 & uppåt har 210 så kan du utläsa ur tabellen vilka utväxlingar det finns..

BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Tack!

Har nämligen orginalpapper för diffmontering men tycker dessa är svåra att tyda. Tror det heter tröghetsmoment och det är 250 Ncm men hur man mäter upp detta vet jag ej. Allså 250 Ncm för M5 E34 diffen.

Linköping
Här sen Jan 2004

730/740 finns med 3,15:1

Du ska dra åt tills vridmotståndet mätt på pinjong blir 250Ncm d.v.s 2,5 Nm eftersom det går 100cm på 1 meter.
Mäts bäst med momentnyckel försedd med "klocka" finns att låna på närmaste PON verkstad.....

Linköping
Här sen Apr 2009

Trådstartare
Tack Per,

Skall genast kolla den möjligheten. Har satt i 2.93 nu men tror det blir lite väl. Men man måste ju testa, ska ändå byta motor och allt i vinter så skall bara köra sesången ut. 3.15:1 låter riktigt bra!

Färingsö
Här sen Dec 2002

6 växlade m5:orna har 3,23. En sån klump skulle du ha

Söderköping
Här sen Jan 2007

I en bakaxel så skall du förspänna pinionlagren.
Detta görs normalt sett genom att man har en metallhylsa mellan lagren som man drar åt mha pinionmuttern tills dess att den deformerar sig, mao kan man inte ange ett fast moment. Man byter alltså metallhylsa varje gång man har lossat pinionmuttern.
Det moment som var angivet är hur tungt pinionen skall snurra när lagren är korrekt förspända. 250 Ncm = 2,5 Nm, så det är inget åtdragningsmoment.

Diff frågor M5 E34
3 besök senaste veckan (1984 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande