Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bränslesystem Volvo S60 mfl
2031 besök totalt
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008

Trådstartare

Har problem med bränslesystemet på Volvo S60.

När jag köpte bilen hade den original bränslesystem. Då var den svårstartad och kunde dö när som helst. Stannade efter en kvart. Stod still i en kvart sen gick den att starta igen.

Detta problem försvann när originaltanken bytes ut mot en säkerhetstank och en annan pump. Då körde vi med pump och reduceringsventil. Detta fungerade klanderfritt i 25 timmar. Efter att ha konsulterat andra med denna typ av bil så sägs det att den pump som sitter original ger olika tryck beroende på gaspådrag. Eftersom vår pump endast gav ett konstant tryck kunde detta innebära problem, så som effektminskning, slitage på motorn mm.

En ombyggnation tillbaka till originalpump gjordes igår. Bilen startade, inga konstigheter. Stängde av bilen, startade igen, stängde av. Väntade 5-10min, försökte starta, då gick inte bilen igång. När vi felsöker så har vi ingen ström till pumpen. Fortsätter att felsöka, hittar ett relä (sitter på förarsidan i/på sidan av instrumentpanelen) som har med soppapumpen att göra. Plockar bort det, sätter tillbaka det igen, startar. Då går bilen igång. Låter bilen gå i ca 30-60sek. Känner då på reläet, det är väldigt varmt, man kan ta i det men det känns för mig som lekman att det inte skall vara så här varmt efter ca 1min.

Så några förslag på vad som kan vara felet? Vore riktigt bra att lösa detta då det ska rejsas i helgen.

*Jag är inte teknisktansvarig i teamet (tur är väl det), så det kan vara så att jag missat någon detalj i förklaringen av felet, men i det stora hela ska det vara rätt.

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Snabbt svar, byt relät och kolla om det blir bättre
Edit: Det är ju vanligt med kallödningar i bränslepumpsrelän, har bytt ett par i mina bilar.

Sen är det kul om du lägger upp en biltråd med lite bilder och berättar om vilka race ni kör thumbs up

Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Låter precis som kallödning i reläet. Mycket vanligt på lite äldre Honda-modeller. I USA har fenomenet fått namnet "gas stop syndrome" eftersom det är just när man har stannat några minuter för att t.ex. tanka som bilen vägrar starta igen. Jag lagade framgångsrikt lödpunkterna i reläet på en Honda Legend -89 och man såg att reläet var utbytt (minst) en gång innan av tidigare ägare.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Skruva banåkabil
2031 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande