|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Trådstartare

06 Feb 2004 01:22
Vad ska detta bli?
_________________  Magnus Thomé
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Trådstartare

06 Feb 2004 01:23
Den här ska vara med osså:
_________________  Magnus Thomé
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281

06 Feb 2004 01:27
Gjutverktyg till insug/trattar.
Hur svårt kan det bli.
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Trådstartare

06 Feb 2004 01:31
_________________  Magnus Thomé
|
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724

06 Feb 2004 01:36
Hmm.. allt från en utegrill till en hembränningsapparat ...
_________________ MackeMaehlum
|
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929

06 Feb 2004 01:38
egenhändigt designad & byggs MOTOR gissar jag på.
PS.,, Bentec byggde sin helt egen ragracing twin till sin hoj.
inga problem om man har resurserna ju
K
_________________ Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281

06 Feb 2004 01:39
En komplett motor...till en...motorcykel kanske.
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Trådstartare

06 Feb 2004 01:51
Det ska bli en hel bil.... men vad för bil
_________________  Magnus Thomé
|
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770
_________________ driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
|
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724

06 Feb 2004 02:41
_________________ MackeMaehlum
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Trådstartare

06 Feb 2004 03:05
Liiiiiiiite grejer till ska dom nog ha än en pall alu.... men de kommer ha fina hjulupphängningar osv!
The materials for the car are almost gathered, manufacturing will be the next step. The ALUMEC that Uddeholm has sponsored us with will be milled in a CNC maschine; this will result in uprights, hubs and other components. The picture on the right shows the material gathered and the start of an upright.
_________________  Magnus Thomé
|
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723

06 Feb 2004 03:48
_________________ /Erik Arndt (fd Norberg)
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241
_________________ Pär Hylander
|
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724

06 Feb 2004 12:15
Haha... ok då.. skala 1:2 dådå..
ser ruskigt spännande ut...
_________________ MackeMaehlum
|
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770
_________________ driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
|
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276

06 Feb 2004 17:42
ThomasT skrev: |
Aluminium från Uddeholm => Alumec
Trevligt meterial att jobba med och bra hållfasthet. |
Vad skiljer den från "vanlig" aluminium då? Måste väl finnas olika kvaliteter där också. Jag är inte så insatt i olika materialtyper men den aluminium jag använder heter 6082-T6.
Verkar ju kul att göra allt själv. Ska jag också göra när jag blir stor. Då vet man att det blir riktigt gjort.
|
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770

06 Feb 2004 18:29
Lotus Samuel skrev: | Vad skiljer den från "vanlig" aluminium då? Måste väl finnas olika kvaliteter där också. Jag är inte så insatt i olika materialtyper men den aluminium jag använder heter 6082-T6.
Verkar ju kul att göra allt själv. Ska jag också göra när jag blir stor. Då vet man att det blir riktigt gjort.  |
Alumec är Uddeholms produktnamn på deras Aluminium. Jag har ingen aning om den faller inom någon standard. www.uddeholm.se
_________________ driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
|
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217

06 Feb 2004 21:09
ThomasT skrev: | Lotus Samuel skrev: | Vad skiljer den från "vanlig" aluminium då? Måste väl finnas olika kvaliteter där också. Jag är inte så insatt i olika materialtyper men den aluminium jag använder heter 6082-T6.
Verkar ju kul att göra allt själv. Ska jag också göra när jag blir stor. Då vet man att det blir riktigt gjort.  |
Alumec är Uddeholms produktnamn på deras Aluminium. Jag har ingen aning om den faller inom någon standard. www.uddeholm.se |
All alu definierieras i olika standards. (det finns två olika som nästan har identiska siffror)
Det man anger är vilken legering som menas. Olika legeringar har olika hårdhet(hållfasthet), korrosionsmotstånd etc.
Enligt Sis standard? så är
1000 Serien, olegerad aluminium, mjukt med bra korrosionstålighet
2000 Serien Legering med koppar som huvudtillsats, bra värmehärdningsförmåga, hög hållfasthet, dålig korrosionstålighet
3000 Serien Legering med Mangan som huvudtillsats, medelhög hållfasthet, segt, bra korrosionstålighet
4000 Serien Legering med kisel, bra elektrisk ledare
5000 Serien Legering med Magnesium som huvudtillsats, , Bra svetsbarhet, segt, deformationshårdnar kraftigt ,slitstarkt
6000 Serien, Magnesium+kisel som tillsats, bra hållfasthet, används vid strängpressning, bra egenskaper för anodisering
7000 Serien Zink + magnesium, Hög hållfasthet, sämre korrosionstålighet
8000 Serien Ultra special legeringar för mystisk rymdteknik etc (många olika varianter)
Exemplevis är 7075 en ypperlig legering för att användas i racerbilar där man behöver hög hållfasthet, däremot skall man ge f_n i att försöka svetsa det.
EDIT: siffran efter"-T" betecknar vilken värmebehandling man utfört på materialet
Kolla in länken nedan för en liten grundjurs=):
http://www.sasak.dk/pdf/1-%20Design%2018-01-02/RAP-DE-0004-02-Aluminiu . . . .
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you -
|
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42

07 Feb 2004 08:24
porschedriver skrev: | ThomasT skrev: | Lotus Samuel skrev: | Vad skiljer den från "vanlig" aluminium då? Måste väl finnas olika kvaliteter där också. Jag är inte så insatt i olika materialtyper men den aluminium jag använder heter 6082-T6.
Verkar ju kul att göra allt själv. Ska jag också göra när jag blir stor. Då vet man att det blir riktigt gjort.  |
Alumec är Uddeholms produktnamn på deras Aluminium. Jag har ingen aning om den faller inom någon standard. www.uddeholm.se |
All alu definierieras i olika standards. (det finns två olika som nästan har identiska siffror)
Det man anger är vilken legering som menas. Olika legeringar har olika hårdhet(hållfasthet), korrosionsmotstånd etc.
Enligt Sis standard? så är
1000 Serien, olegerad aluminium, mjukt med bra korrosionstålighet
2000 Serien Legering med koppar som huvudtillsats, bra värmehärdningsförmåga, hög hållfasthet, dålig korrosionstålighet
3000 Serien Legering med Mangan som huvudtillsats, medelhög hållfasthet, segt, bra korrosionstålighet
4000 Serien Legering med kisel, bra elektrisk ledare
5000 Serien Legering med Magnesium som huvudtillsats, , Bra svetsbarhet, segt, deformationshårdnar kraftigt ,slitstarkt
6000 Serien, Magnesium+kisel som tillsats, bra hållfasthet, används vid strängpressning, bra egenskaper för anodisering
7000 Serien Zink + magnesium, Hög hållfasthet, sämre korrosionstålighet
8000 Serien Ultra special legeringar för mystisk rymdteknik etc (många olika varianter)
Exemplevis är 7075 en ypperlig legering för att användas i racerbilar där man behöver hög hållfasthet, däremot skall man ge f_n i att försöka svetsa det.
EDIT: siffran efter"-T" betecknar vilken värmebehandling man utfört på materialet
Kolla in länken nedan för en liten grundjurs=):
http://www.sasak.dk/pdf/1-%20Design%2018-01-02/RAP-DE-0004-02-Aluminiu . . . . |
Lite av den infon jag har om Alumec:
Eftersom jag ej är på jobbet har jag inga värden för Alumecen. Men den används bla till formverktyg. Hållfastheten är likvärdig med SS 1650/UHB 11. Det är ett "helt" dött material.
På jobbet använder vi den i applikationer där vi annars skulle behövt använt stål.
Metallcenters motsvarighet heter Alumold.
Finns mer info på Uddeholm.se
/Henrik
|
|