Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2468 besök totalt |
Luftflödesmätare för bromskylning
Behöver hjälp eller god ide från er kluriga racetechs. Om någon av er läst om mina körningar med min Corvette så kan ni ha läst om när jag kokat bromsarna i både 175 km/h och 235 km/h. Nu vid sista körningen så var bromsarna svampiga trots StopTech ST40 på 355 mm skivor och fräscha Carbotech XP12 belägg. Eftersom jag inte bränt in bakskivorna så blev det bättre allt eftersom men jag är fortfarande på helspänn. I min M3 litar jag på bromsarna till 100%, i Corvetten så bromsar jag alltid en sekund tidigt bara för att ha marginal. Nåväl, jag planerar att mot slutet av hösten antingen sätta på aerokit på bilen eller att lyfta effekten 70-80 hästar till. Men om jag gör sistnämnda så är jag kanske tillbaka i bromsproblem igen. Så för att kunna göra detta valet har jag funderat lite på hur jag kan öka bromskylningen. Jag har redan bromsslangar framkopplade till oken. Och de nya Stoptechskivorna har väsentligt större kylarea inne i skivan. Den första bilden visar underifrån hur luftintagen sitter idag. Eftersom luften pressas ner under luften så tror jag att detta är en högtryckszon och inte alls speciellt illa pinkat. ' ![]() Det finns kit nu där man byter ut dimljusen mot luftintag. Problemet är bara att den ytan sannolikt är ett lågtrycksområde eftersom luften trycks runt bilen. Så jag är inte alls säker på att det ger den önskade effekten. Jag har skrivit till dem och föreslagit hur de borde mäta för att se skillnaden men de hänvisar bara till "Lita på oss, det blev myyycket bättre." Snick-snack, tror jag. Så den andra bilden är vad jag tänker mig hitta en lösning på. Att sätta luftintag i fronten där det fortfarande borde vara högtryckszon, så att lufttrycket får gå rakt in till bromsluftsslangarna. ![]() Men om jag nu gör detta testet så vill jag kunna mäta den faktiska skillnaden i luftflöde vid olika hastigheter. Jag har då sett att jag kan skaffa en hot wire anemometer typ http://www.amazon.com/Kanomax-A004-A och då slog det mig: Kan man inte stoppa in en standards luftflödesmassemätare som finns i alla bilmotorer, koppla dem och sedan mäta utsignalen? Var hittar man billiga sådana som skulle passa och är utsignalen i "lämpligt" spann? Är utsignalen proportionerlig mot luftflödet? Kanske man sedan kan koppla det till en sådan här och alltid kunna läsa mätvärden ifrån iPhone http://www.amazon.com/Innovate-Motor Peo. Skickar med en länk från senaste körningen förra helgen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
Normalt sett så brukar det ju vara en lågtryckszon framför framhjulen då luften går med hög hastighet "runt hörnet" på bilen. Möjligtvis kanske plastflärpen bakom luftintaget hjälper något. Kikar man på tävlingscorvetterna så tar de kylluft till bromsarna brevid kylluftsintaget till motorn.
När det gäller luftmassmätare så mäter de luftmassflödet genom att mäta hur mycket ström som åtgår för att hålla en viss temperaturskillnad mellan luften och en uppvärmd resistor. Det går att justera flödesområdet genom att montera de mätande komponenterna i olika stora rör, men utsignalen är tyvärr icke linjär och brukar normalt sett omvandlas av motorstyrenheten till luftmassflöde. Så frågan är vilken mätutrustning du kan använda? Räcker inte mätprecisionen från ett pitotrör monterad i slangen? |
Kanon
Johan - Jag har sett på någon Corvette att de lett fram kylluftsintagen till de klackarna som finns inne just vid grillen eftersom det är just mest tryck där. Jag ritade in vita cirklar. Är det där du menar? ![]() Jag tänkte inte på styrelektroniken som behövs för en värmetrådsbrygga. Så du har rätt. Det blir lite mer pyssel än vad jag hade tänkt, även om jag råkar vara elektrotekniker i grunden. Angående pitotrör, jag behöver ingen noggranhet att tala om utan vill bara försäkra mig om att jag förbättrar kylningen. Och om man inte mäter så har jag känslan att det är lätt att inbilla sig att det blir bättre när man faktiskt inte påverkat alls eller till och med försämrat läget. Men var hittar man en produkt att införskaffa? Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
Dimljuslösningen kan nog funka. Finns lite bilder på den här sidan där man kan se att det är högtryck en bra bit på sidan om kylluft intaget. Visserligen C6R men iaf.
http://www.motorsportcircuitguide.co Visst är det nog effektivare att sätta kylluftintagen vid sidan av motorns luftintag. Borde inte påverka kylningen av motorn nämnvärt. Är inte så säker på att nuvarande placering är av luftslangarna är speciellt bra. Du behöver ju egentligen inte mäta massflödet utan det räcker ju med att mäta trycket. Så dra slangar ifrån olika ställen på fronten och koppla till mätglas fungerar ju. Eller ett U rör med sprit i och en slang ifrån varje ända till de två ställena på fronten kommer att indikera vart det är högst tryck. Du kan även vinkla rören mot verikalplanet för att få annan skala. Problemet är vibrationer när man kör bilen i hastighet _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
Cool
Cool länk, Andreas. Jag tänker låna en av de bilderna och stoppa in i min biltråd. Och nu förstår jag hur man bara drar en slang från olika ställen på fronten. Jag testar. Borde fungera med 5 meter bensinslang. Snyggt! Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
tror mer på att ha intagen i urtagen för dimljusen än den lösning du har nu. eller någon annanstans där du kan få hela öppningen vinkelrät mot luftströmmen. Just nu ser det ut som att luften endast tar sig in tack vare att öppningarna befinner sig i ett förmodat högtrycksområde (jag tror iofs att du har avsevärt högre tryck framme vid dimljusen/grillen). Fast det är ju enkelt att kontrollera genom att stänga insläppen och se om det blir någon skillnad, sedan dra om dem lite provisoriskt och se vad det ger
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
![]() |
Racetech
![]() |
2468 besök totalt |