Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Eftersnack
2011-09-15 Väghållningsseminarium hos ÅBR
tråden läst  
1216 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

 
   
Nillet
Eslöv, Skåne





Här sedan: 15 Okt 2004
Inlägg: 3208
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Sep 2011 12:41     2011-09-15 Väghållningsseminarium hos ÅBR Citera

Som vanligt är det nyttigt att gå lite djupare in i hur en bil bör fungera på bana.
Några grejer som de flesta vet påtalades igen och det behövs...
Några övergripande saker:
- På de flesta bilar är det mycket prylar som skruvas på men det är fel ände att börja i.
- Hästkrafter är dyrt och vikt är billigt, motorn är det sista som behöver uppgraderas.
- Bättre att lägga pengar på att testa bilen (setup) än att uppgradera.
Kul också att saker visades med "övningar".
Samtidigt synd att djupdykningarna inte var möjliga eftersom vi var lite för många.
Stort tack till alla som gjorde detta möjligt!





















_________________
Niklas "Nillet" Olsson
Westfield
http://www.facebook.com/NilletPictures
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
gegge
Malmö





Här sedan: 13 Nov 2006
Inlägg: 392
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Sep 2011 20:47     Citera

Kan någon hjälpa mig förstå varför en bil skulle bli lättare ju fortare den går? Dvs inte de aerodynamiska lyftkafterna utan de som påverkar bla E-types och motorcyklar?

Förstår att MacPherson inte står högt i kurs men tyvärr ofta en realitet för många av oss. Att samtidgt hylla den stela bakvagnen förbryllade mig något. Diffbromsen var visst heller inte populär, vilket dropstops var.

Annars stort tack, det uppskattas thumbs up


_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nillet
Eslöv, Skåne





Här sedan: 15 Okt 2004
Inlägg: 3208
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Sep 2011 15:50     Re: Citera

gegge skrev:
Kan någon hjälpa mig förstå varför en bil skulle bli lättare ju fortare den går? Dvs inte de aerodynamiska lyftkafterna utan de som påverkar bla E-types och motorcyklar?

En fråga som många ställer sig undrande till, även jag...


_________________
Niklas "Nillet" Olsson
Westfield
http://www.facebook.com/NilletPictures
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Max
Kristianstad





Här sedan: 20 Apr 2003
Inlägg: 1138
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Sep 2011 16:35     Re: Citera

gegge skrev:
Kan någon hjälpa mig förstå varför en bil skulle bli lättare ju fortare den går? Dvs inte de aerodynamiska lyftkafterna utan de som påverkar bla E-types och motorcyklar?

+1


_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
Mosquito M3 Rotax Max DD2 kart
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Eftersnack
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Eftersnack
2011-09-15 Väghållningsseminarium hos ÅBR
tråden läst  
1216 ggr 


  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.273 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec