| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Chassi, bromsfrågor på VW Jetta mk2
|
1443 besök totalt |
|
Håller på att börja preppa en VW Jetta MK2 till banbil/gatbil som ska vara klar till våren 2012. Har en del frågor ange chassi, bromsar m.m Chassi: Ska man byta ut till någon PU bussningar eller ska man ge sig på uniballs? Bromsar: Dom ska bytas ut till större modell men vilken typ av skivor och vilka klossar ska man använda sig av? om det spelar någon roll kommer bilen toklättas på alla tänkbara sätt. Så vikten kommer att vara under 1000kg men jag hoppas verkligen på att ligga under 900kg men det återstår att se. _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||
|
Re: Chassi, bromsfrågor på VW Jetta mk2
VAD ska du använda bilen till? Vilken nivå av seriositet ska du ha? Är det en ren banbil eller både gata och bana? Ja välj först ut en plan och börja där. Polybussningar är väl bra. Jag har bara i länkarmar fram nu. Vikten är inget problem. Vad väger din Jetta , 16V:n väger ju ca: 1100kg skattevikt. Min Jetta CL var skattevikten 1060kg , så den skulle ganska lätt hamna runt 900kg. Dock stoppar man ju in lite vikt åxå , bromsar , bur och annat. Själv har jag: Lättat ur onödigt , inredning och stolar mm. Bytt till större bromscylinder , bromsok med 54mm kolv och 280mm skivor fram. Bromskylning , räcker låååångt med ganska lagoma bromsar och bra kylning. Coilovers av mediumdyr nivå , räcker långt för att börja med. R-däck. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
|
Bilen ska gå på både bana och väg till en början.
Ska ha i en KR motor som är halv preppad i första skedet. Sen steg två om det är roligt kommer motorn bytas ut till en 1.8t istället. Nivån på bygget kommer nog vara ganska högt men där finns ju budget att hålla. Ska inte bli ett bygge som aldrig blir färdigt. Dagens vikt på den är: 1010kg med original motorn. Den ska ju tokrensas från allt onödigt. Skärmar, huv, dörrar och bagageluckan ska gjutas i glasfiber. Har börjat med de nu. Även sidorutorna och bakrutan ska bytas ut till plastrutor. Sen ska ju någon typ av bur in, glasfiber stolar, större bromsar som väger mer och även den nya motorn väger lite mer. Vilka PU bussningar rekommenderar ni? Ska ha ner fram och bakvagn för översyn så det är lika bra att byta dom då. Coilovers är jag inne på att köra på JOM. Man kan få dom via ebay för 2200.- istället för 5000.- som de kostar från svenska åfs. R-däck är jag inne på Toyo 888 men har inte bestämt mig ange gummiblandningen. Detta är dock ett "vår-problem" och inget som jag ska köpa in nu. Aerodynamiken kommer jag ha RS front med dubbla canards och undertray splitter. Sidorna är endast för show och bak har jag inte bestämt mig än förutom att jag ska ha på en diffuser med vortex och bowgenerators. Uppe på luckan ska jag köra antigen 60" banana wing (porsche) eller den gamla raka RSR vinge då jag har sen innan gjutform på dessa. Så diffusern är redan gjuten och klar. Ska bara passas in mot bakspoilern. Detta är väl i stora drag jag ska göra... Lite feedback hade varit fint på detta
_________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||
|
ok.
Ganska seriöst ändå. JOM är det billigaste nästan. Jag sålde dessa för 3995:- Men nu är det ju bara en återförsäljare i sverige. Själv åker jag V-maxx eftersom jag säljer dessa. De fungerar mycket bra till det jag åker , dock saknar jag justeringen av dämpning. Kostar dock lite mer men hålla bra kvalla. Tänk på att JOM har en del delar i plast där andra har aluminium. Dessutom ganska slappa damasker som inte tätar och skyddar mot smuts lika väl. MEN de är prisvärda , finns en del som börjat med dem och sedan uppgraderat. Steget upp från alla dessa märken är att gå på justerbara dämpare. Detta hade jag tänkt uppgradera till själv i V-maxx sortiment. KR-motorn räcker långt. Bara att åka mycket bana är det som ger mest , mer än bara motor. Så börja med den motorn och uppdatera väghållning och bromsarna först. Att skala av 100kg lär du nog fixa. Plast i huv och baklucka ger en hel del. Inredningen är det som är lättast och ger mest. Jag kör Prothane i min bil. Men det finns massor av märken och priser. Däck har jag Kumho V700 , blir Kumho V70 sen. Detta däck är jag suuupernöjd med och är ett klart snabbt däck. Aero!? orginalfront med splitter in under bilen. Sedan öppnar du upp sidorna och styr undan luften. Bakvinge hade jag inte gått på så stor. Du kommer ju knappt kunna köra den med någon rake utan att understyra rakt fram. Satsa på att prova bilen sakta men säkert först , då du lättat mycket kommer du känna mindre behov av stor vinge , det är ganska lagom med en mindre vinge som passar frontaeron du bygger. Men detta är ju bara mina åsikter , har åkt en del jetta på bana men dock med mycket mindre effekt. Golf har jag åkt en hel del mer på bana och den åker jag utan vinge bak ännu iaf Ett tips är att söka på t.ex "sixps" här på forumet eller på GTiklubben. Han har gjort en del för att få sin golf snabb och fungerande. Honom åkte jag jämt med på bug run då jag åkte bra och han åkte dåligt
Med de modifieringar han gjort kommer han vara bra mycket snabbare sen. Men det är en bra bil att börja kopiera iaf. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1443 besök totalt |