| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med val av bromsar/bromscylindrar
|
2 besök senaste veckan (1258 totalt) |
|
Är i farten och ska köpa pedalställ samt bromsar till mitt seven-bygge. Har sett att det finns ett excelark för att beräkna ut vad som är lämpligt, men länken verkar tyvärr död. Har tittat lite på ett pedalställ från OBP som ser trevligt ut och som är anpassat för locostbyggen. http://www.obpltd.com/obp-shop/race-car-pedal-boxes/kit-car-special/hydraulic-clutch/kit-car-budget-pedal-box-mk-mnr-haynes-locost Cylindern fram är 0.625" och bak samt koppling är 0.700". Ratio på pedalen är 5.5. Hade tänk använda mig av wilwood bromsar runt om. Kan följande vara lämpligt till cylindrarna? Fram: Midilite 4x31,8mm kolvar / 298mm skivor. Bak: Powerlite 4x25,4mm kolvar / 260 alt 280mm skivor? Tacksam för lite hjälp eller synpunkter. Mvh Magnus _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
|
Re: Hjälp med val av bromsar/bromscylindrar
Cylindrarna är ett enkelt hävstångsförhållande mot varndra, hur många ggr arean av huvudcylindern går i ok-kolvarnas area. Sen spelar även hävstången i pedalen in för sammanlagda pedalkraften som behövs för en viss klampingkraft hos bromsbeläggen. Även diameterförhållandet på skivorna lyder under samma hävstångslagar, alltså ingen komplicerat i sig men rätt många parametrar vilket stökar till det. Räkna inte med att hitta rätt rakt av utan utgå ifrån att du får byta en huvudcylinder. Det viktiga är att göra seriösa säkra bromstester på avlyst plats, helst med kritstreck på däcken och en observatör vid sidan av banan. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
ok, med andra ord ska jag prova mig fram.
Det jag skulle vilja veta är om det är i närheten av att bli rätt med setupen ovan, eller om jag är helt ute och cyklar? Mvh Magnus _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
|
Re:
Prova som det är, de e okay som start. Det viktiga är att komma till en bra plats där du kan testa att låsa upp bromsarna utan att risekera trassel med omgivande trafik. Sen när du har fason på torrt underlag så testa även vått! Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Tack så mycket för svaren!
En annan fundering: Är det tillräckligt att bygga med 298,5x20,6mm skivor fram, eller bör man gå upp till 298,5x31,8mm? Kommer att bli en ganska så effektstark bil i förhållande mot vikten. Och givetvis kommer den plågas på bana. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||
|
Re:
På gatan är det enklare, där kan man gå upp skivor ohejdat, och på så vis få mer bromskapacitet. Eller ballare utseende utan direkta avigsidor. En vägbil bromsas ju mestadeles från kalla skivor, särskilt vid panikbroms på motorväg, och då får inte temperaturen skena högre än den typen av belägg tål. På bana däremot gäller rätt temperatur på bromsanläggningen om man har racingbelägg och då gäller det att dimensionerna varken resulterar i för hög eller låg temperatur. Då blir både kylning o massan i skivorna utslagsgivande samt att belägg kvalitet står emot storleken på beläggen. Det är alltså skillnad här på vad man skall välja och jag föreslår lite saftigare skivor tillsammans med snällare belägg (än rena racingbelägg) i ditt fall. 20x300 skivor räcker för 1000 kg bil för din typ av körning när du kommer till banan, förutsatt att bilen har statiskt högre bakvikt. Jobbar bakbromsarna mindre så måste massan i de främre skivorna ökas i motsvarande grad. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (1258 totalt) |