Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Evolution 3- 95 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 8 besök senaste veckan (50720 totalt) |
Tjena, hade vit golf mk1 förut som jag skulle köra bana med men som aldrig blev och såldes av i delar..
Men en dag hittade jag en Evo 3a uppe i piteå för hyffsade pengar, så det va bara att sätta sig på tåget i 22 timmar och sedan köra 115 mil hem, aldrig kört högerstyrt förr och det hade inte kompisen som va med heller så det va lite ovant i början.. påväg hem här kommer lite info; 6-bults block årsmodell -92 *Wiseco kolvar 8.3:1, 020" över *Wiseco kolvringar *Wiseco kolvbult *Eagle vevstakar *Acl race trimetal vevlager *Acl race trimetal ramlager *Cometic topplockspackning *Arp topplocksbult *Arp ramlagerbult *Arp bult till vevstakar *borttagna balansaxlar *green cotton luftfilter *walbro 190l soppa pump *Act kopplingskit *gizzmochip *större alukyl laddtryck runt 1bar. chassit är orginal än så länge förutom ett stag mellan fjädertornen fram. inredningen slet jag ut efter en vecka, orginalstolarna är svintunga, ca 20-25 kilo st !! har bytt till en sparco sprint på förarplatsen, passagerar stolen ska bytas ut också, vet inte när bara. har inte haft möjlighet att prova den på bana än tyvärr, men hoppas att det blir nån körning innan året är slut, annars får jag väl vänta tills nästa år, hoppas även på lite iskörning till vintern. här kommer lite fler bilder _________________ Johannes Andersson Mitsubishi Lancer Evo3 |
||||
uppdaterar vad som hänt lite!
Fått i lite mätare, vattentemp oljetemp oljetryck, ska i med en bredbandslamda så fort som möjligt också Fått på lite Dekaler haha sen va jag nere i diket en sväng också så fick snickrat ihop en egen läpp efter det, sjukt tur att det va det enda som hände! Flyttat bak batteriet Sen åkte AC paketet ur Letar efter nya dämpare nu och ska köpa toyo r888 205/40 till dom vita 17" jag har. Blir väl bur från finess under nästa vinter hoppas jag. _________________ Johannes Andersson Mitsubishi Lancer Evo3 |
||||
fått på nya dämpare, D2 trackracing blev det.
sen tänkte jag ju köpa toyo r888 till mina vita 17" men fick köpa 16" rallyslicks billigt så tänkte prova om det funkar att åka bana med, har hört att dom överhettar ganska fort men vi får väl se. och sen rasade tryckplattan också så nytt kopplingskit har beställts hem. blev en exedy 4 puckad sinter, ville ha en organisk egentligen men de fanns inte i lager. _________________ Johannes Andersson Mitsubishi Lancer Evo3 |
||||
fått in en till stol också
sen fick jag gjort en hjulinställning på Alingsås Däck & Fälgcenter, rekomenderas starkt! blev 2,2 grader camber fram och 2 grader bak, ställde den lite toe out fram. _________________ Johannes Andersson Mitsubishi Lancer Evo3 |
||||
Trevlig bil. lycka till med den
Kan säga att du kan ta bort servostyrningen med Den väger några kilo den med, med & flytta generatorn till bakom blocket (finns relocation-kit) Se filmen o observera hur lätt styrningen är med bara bortplockad servopump/slangar http://www.garaget.org/video/68602 (dock är ju min bil RWD, inte 4wd, men det enda som skiljer är ju att du har drivaxlarna kvar i fram , De borde ju inte göra rattrörelserna tyngre anser jag) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
tack! har kollat in din bil ett flertal gånger! fräckt med rakställd motor och bmw låda! Ska fundera på det med servot, tänkte att jag skulle börja med skrapa ur all asfaltsmatta, lätta dörrarna, byta rutorna till makrolon. hur mkt väger din? med förare och fulltank? mvh johannes _________________ Johannes Andersson Mitsubishi Lancer Evo3 |
||||
inte hänt så mkt under sommaren, ingen körning alls
fick kopplingsras i våras, fattar inte hur tryckplattan kunde gå sönder så här?; hade slått runt rätt bra i kåpan nya koppling blev en 4 puckad exedy, hoppas att detta är bättre grejer. sen byggdes ett nytt avgas efter DPn då det gamla tog i Subframe staget jag köpte Blev så rakt som möjligt med en dämpare på slutet, låter inte så mycket faktist. och fick bättre markfrigång än med det gamla som hade böjar överallt och hängde långt ner. satt dit en stor bogserögla bak också, den befintliga sitter dumt till. fick gräva för att komma åt den vid dikeskörningen förra året även städat till motorrummet, byggt avskärmning till filter och skaffat catchtank till vevhus, monterade bort servot också. Blev inte så tungt och sparade säkert 6-7 kilo.. vart och vägde den efter fulltank; 1270 med fulltank och förare, finns mkt kvar att lätta, dock ska jag i med en bur från Finess nu i vinter så antar att det är kommer bli ungefär samma efter burmonteringen. _________________ Johannes Andersson Mitsubishi Lancer Evo3 |
||||
Blir alltid lika imponerad över hur lätta gammel evosarna verkar vara med 4wd , min landar på runt 1300kg med full tank och mig i trots endast rwd (dock med en 55-60kg bur men ändå).
Tråkigt att det inte blev mycket körning men bara ladda inför nästa säsong och hoppas den även blir bättre vädermässigt . _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
Ursäkta ett sent svar, en här kommer det iaf. Kul att du testat ta bort servon okså tycker jag ! EVO2 sall väga 1240 orginal, men om det är med eller utan soppa vet jag ej tyvärr. i mitt regpapper står det 920kg. då är 15kg reervhjul/vertyg som de lade till, men ingen soppa i tanken, tanken i bagaget är på 68L, föraren runt 90kg med "allt" på . Verkar vara många på "nätet" som tvivlar på min bils låga vikt, men kan man fejka ett regpapper från Transportstyrelsen frågar jag då ! Bara krockbalkarna i dörrarna (svåra att ta loss) väger tillsammans cirka 10kg. Alla mina 4 dörar är både borrade i undersidan med 40-60mm borr samt totalt urkapade En "tom/naken" dörr väger inte speciellt mkt alls, men trots detta skall jag snart beställa kolfiberframdörrar som skall gjutas "extra" lätta med 3mm lexanrutor i dörrarna/bakrutan sparar du okså runt 12-15kg Min bil hade elektrisk taklucka orginal... hela denna installation vägde 32kg Sen har jag nästan inget alls under instrumentbrädan förutom lite sladdar/säkrningar/reläer & en mini-varmluftsfläkt till rutan _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Tjaa! Grymt med en Evo 3 på rejsa, har inte sett den innan men känns som du gör helrätta val.
Det jag kan tipsa om, som jag inte vet om andra upplevt är att bensinpumpen suger torrt ganska enkelt. Jag har nog fått sånna "torryck" redan med 10 liter i tanken kvar. Så en liten "catchtank" för soppa kanske inte skadar _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
plastrutor ska i och hålsågen ska få jobba Ska bli skoj att provmontera breddarna i dagarna också, får eventuellt nya fälgar på onsdag som jag tänkte skaffa STCC slicks på _________________ Johannes Andersson Mitsubishi Lancer Evo3 |
||||
Ja hoppas att jag prioriterar rätt saker iallfall Okej, har inte kännt detta, kanske märker det på första banträffen nästa år, hur har du löst det'? har du någon projekttråd på din? mvh _________________ Johannes Andersson Mitsubishi Lancer Evo3 |
||||
Va och hämtade skärmbreddare på fiat idag, från en Strada 2007, är rätt smala hjulhus på evo 1-3 och jag tänkte åka på STCC slicks så hoppas att det ska få plats nu
_________________ Johannes Andersson Mitsubishi Lancer Evo3 |
||||
_________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Evolution 3- 95 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 8 besök senaste veckan (50720 totalt) |