Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Evolution 3- 95
1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (50720 totalt)
johannes__
Alingsås / Strömstad
Här sen Sep 2006
Inlägg: 142


Trådstartare
Tjena, hade vit golf mk1 förut som jag skulle köra bana med men som aldrig blev och såldes av i delar..

Men en dag hittade jag en Evo 3a uppe i piteå för hyffsade pengar, så det va bara att sätta sig på tåget i 22 timmar och sedan köra 115 mil hem, aldrig kört högerstyrt förr och det hade inte kompisen som va med heller så det va lite ovant i början..


påväg hem





här kommer lite info;

6-bults block årsmodell -92

*Wiseco kolvar 8.3:1, 020" över
*Wiseco kolvringar
*Wiseco kolvbult
*Eagle vevstakar
*Acl race trimetal vevlager
*Acl race trimetal ramlager
*Cometic topplockspackning
*Arp topplocksbult
*Arp ramlagerbult
*Arp bult till vevstakar
*borttagna balansaxlar
*green cotton luftfilter
*walbro 190l soppa pump
*Act kopplingskit
*gizzmochip
*större alukyl

laddtryck runt 1bar.


chassit är orginal än så länge förutom ett stag mellan fjädertornen fram.

inredningen slet jag ut efter en vecka, orginalstolarna är svintunga, ca 20-25 kilo st !!
har bytt till en sparco sprint på förarplatsen, passagerar stolen ska bytas ut också, vet inte när bara.

har inte haft möjlighet att prova den på bana än tyvärr, men hoppas att det blir nån körning innan året är slut, annars får jag väl vänta tills nästa år, hoppas även på lite iskörning till vintern.


här kommer lite fler bilder

















_________________
Johannes Andersson
Mitsubishi Lancer Evo3
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



Trevlig! Kan bli snabba de där. Var väl en sån som hade rekordet på Challenge ett tag?

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
johannes__
Alingsås / Strömstad
Här sen Sep 2006
Inlägg: 142


Trådstartare
uppdaterar vad som hänt lite!

Fått i lite mätare, vattentemp oljetemp oljetryck, ska i med en bredbandslamda så fort som möjligt också



Fått på lite Dekaler haha sen va jag nere i diket en sväng också så fick snickrat ihop en egen läpp efter det, sjukt tur att det va det enda som hände!



Flyttat bak batteriet




Sen åkte AC paketet ur





Letar efter nya dämpare nu och ska köpa toyo r888 205/40 till dom vita 17" jag har.
Blir väl bur från finess under nästa vinter hoppas jag.

_________________
Johannes Andersson
Mitsubishi Lancer Evo3
Citera
johannes__
Alingsås / Strömstad
Här sen Sep 2006
Inlägg: 142


Trådstartare
fått på nya dämpare, D2 trackracing blev det.



sen tänkte jag ju köpa toyo r888 till mina vita 17" men fick köpa 16" rallyslicks billigt så tänkte prova om det funkar att åka bana med, har hört att dom överhettar ganska fort men vi får väl se.


och sen rasade tryckplattan också så nytt kopplingskit har beställts hem.
blev en exedy 4 puckad sinter, ville ha en organisk egentligen men de fanns inte i lager.

_________________
Johannes Andersson
Mitsubishi Lancer Evo3
Citera
johannes__
Alingsås / Strömstad
Här sen Sep 2006
Inlägg: 142


Trådstartare
fått in en till stol också


sen fick jag gjort en hjulinställning på Alingsås Däck & Fälgcenter, rekomenderas starkt!

blev 2,2 grader camber fram och 2 grader bak, ställde den lite toe out fram.


_________________
Johannes Andersson
Mitsubishi Lancer Evo3
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Trevlig bil. lycka till med den

Kan säga att du kan ta bort servostyrningen med
Den väger några kilo den med, med & flytta generatorn till bakom blocket (finns relocation-kit)

Se filmen o observera hur lätt styrningen är med bara bortplockad servopump/slangar

http://www.garaget.org/video/68602

(dock är ju min bil RWD, inte 4wd, men det enda som skiljer är ju att du har drivaxlarna kvar i fram
, De borde ju inte göra rattrörelserna tyngre anser jag)

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
johannes__
Alingsås / Strömstad
Här sen Sep 2006
Inlägg: 142


Trådstartare
Kristian Hesselmark skrev:
Trevlig bil. lycka till med den

Kan säga att du kan ta bort servostyrningen med
Den väger några kilo den med, med & flytta generatorn till bakom blocket (finns relocation-kit)

Se filmen o observera hur lätt styrningen är med bara bortplockad servopump/slangar

http://www.garaget.org/video/68602

(dock är ju min bil RWD, inte 4wd, men det enda som skiljer är ju att du har drivaxlarna kvar i fram
, De borde ju inte göra rattrörelserna tyngre anser jag)


tack! har kollat in din bil ett flertal gånger! fräckt med rakställd motor och bmw låda! thumbs up

Ska fundera på det med servot, tänkte att jag skulle börja med skrapa ur all asfaltsmatta, lätta dörrarna, byta rutorna till makrolon.

hur mkt väger din? med förare och fulltank?

mvh johannes

_________________
Johannes Andersson
Mitsubishi Lancer Evo3
Citera
johannes__
Alingsås / Strömstad
Här sen Sep 2006
Inlägg: 142


Trådstartare
inte hänt så mkt under sommaren, ingen körning alls thumbs down

fick kopplingsras i våras, fattar inte hur tryckplattan kunde gå sönder så här?;

hade slått runt rätt bra i kåpan


nya koppling blev en 4 puckad exedy, hoppas att detta är bättre grejer.

sen byggdes ett nytt avgas efter DPn då det gamla tog i Subframe staget jag köpte

Blev så rakt som möjligt med en dämpare på slutet, låter inte så mycket faktist. och fick bättre markfrigång än med det gamla som hade böjar överallt och hängde långt ner.


satt dit en stor bogserögla bak också, den befintliga sitter dumt till. fick gräva för att komma åt den vid dikeskörningen förra året


även städat till motorrummet, byggt avskärmning till filter och skaffat catchtank till vevhus, monterade bort servot också. Blev inte så tungt och sparade säkert 6-7 kilo.. thumbs up




vart och vägde den efter fulltank;



1270 med fulltank och förare, finns mkt kvar att lätta, dock ska jag i med en bur från Finess nu i vinter så antar att det är kommer bli ungefär samma efter burmonteringen.

_________________
Johannes Andersson
Mitsubishi Lancer Evo3
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Blir alltid lika imponerad över hur lätta gammel evosarna verkar vara med 4wd , min landar på runt 1300kg med full tank och mig i trots endast rwd (dock med en 55-60kg bur men ändå).

Tråkigt att det inte blev mycket körning men bara ladda inför nästa säsong och hoppas den även blir bättre vädermässigt .

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
johannes__
Alingsås / Strömstad
Här sen Sep 2006
Inlägg: 142


Trådstartare
ja hoppas på att köra 4-5 träffar nästa år iallfall

_________________
Johannes Andersson
Mitsubishi Lancer Evo3
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



johannes_vwmk1 skrev:

tack! har kollat in din bil ett flertal gånger! fräckt med rakställd motor och bmw låda! thumbs up

Ska fundera på det med servot, tänkte att jag skulle börja med skrapa ur all asfaltsmatta, lätta dörrarna, byta rutorna till makrolon.

hur mkt väger din? med förare och fulltank?

mvh johannes

Ursäkta ett sent svar, en här kommer det iaf.

Kul att du testat ta bort servon okså tycker jag !

EVO2 sall väga 1240 orginal, men om det är med eller utan soppa vet jag ej tyvärr.

i mitt regpapper står det 920kg. då är 15kg reervhjul/vertyg som de lade till, men
ingen soppa i tanken, tanken i bagaget är på 68L, föraren runt 90kg med "allt" på .

Verkar vara många på "nätet" som tvivlar på min bils låga vikt, men kan man fejka ett
regpapper från Transportstyrelsen frågar jag då !

Bara krockbalkarna i dörrarna (svåra att ta loss) väger tillsammans cirka 10kg.
Alla mina 4 dörar är både borrade i undersidan med 40-60mm borr samt totalt urkapade
En "tom/naken" dörr väger inte speciellt mkt alls, men trots detta skall jag snart beställa
kolfiberframdörrar som skall gjutas "extra" lätta
med 3mm lexanrutor i dörrarna/bakrutan sparar du okså runt 12-15kg
Min bil hade elektrisk taklucka orginal... hela denna installation vägde 32kg
Sen har jag nästan inget alls under instrumentbrädan förutom lite sladdar/säkrningar/reläer
& en mini-varmluftsfläkt till rutan

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Tjaa! Grymt med en Evo 3 på rejsa, har inte sett den innan men känns som du gör helrätta val.
Det jag kan tipsa om, som jag inte vet om andra upplevt är att bensinpumpen suger torrt ganska enkelt. Jag har nog fått sånna "torryck" redan med 10 liter i tanken kvar. Så en liten "catchtank" för soppa kanske inte skadar

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
johannes__
Alingsås / Strömstad
Här sen Sep 2006
Inlägg: 142


Trådstartare
Kristian Hesselmark skrev:
johannes_vwmk1 skrev:

tack! har kollat in din bil ett flertal gånger! fräckt med rakställd motor och bmw låda! thumbs up

Ska fundera på det med servot, tänkte att jag skulle börja med skrapa ur all asfaltsmatta, lätta dörrarna, byta rutorna till makrolon.

hur mkt väger din? med förare och fulltank?

mvh johannes

Ursäkta ett sent svar, en här kommer det iaf.

Kul att du testat ta bort servon okså tycker jag !

EVO2 sall väga 1240 orginal, men om det är med eller utan soppa vet jag ej tyvärr.

i mitt regpapper står det 920kg. då är 15kg reervhjul/vertyg som de lade till, men
ingen soppa i tanken, tanken i bagaget är på 68L, föraren runt 90kg med "allt" på .

Verkar vara många på "nätet" som tvivlar på min bils låga vikt, men kan man fejka ett
regpapper från Transportstyrelsen frågar jag då !

Bara krockbalkarna i dörrarna (svåra att ta loss) väger tillsammans cirka 10kg.
Alla mina 4 dörar är både borrade i undersidan med 40-60mm borr samt totalt urkapade
En "tom/naken" dörr väger inte speciellt mkt alls, men trots detta skall jag snart beställa
kolfiberframdörrar som skall gjutas "extra" lätta
med 3mm lexanrutor i dörrarna/bakrutan sparar du okså runt 12-15kg
Min bil hade elektrisk taklucka orginal... hela denna installation vägde 32kg
Sen har jag nästan inget alls under instrumentbrädan förutom lite sladdar/säkrningar/reläer
& en mini-varmluftsfläkt till rutan



plastrutor ska i och hålsågen ska få jobba Ska bli skoj att provmontera breddarna i dagarna också, får eventuellt nya fälgar på onsdag som jag tänkte skaffa STCC slicks på

_________________
Johannes Andersson
Mitsubishi Lancer Evo3
Citera
johannes__
Alingsås / Strömstad
Här sen Sep 2006
Inlägg: 142


Trådstartare
Krullert skrev:
Tjaa! Grymt med en Evo 3 på rejsa, har inte sett den innan men känns som du gör helrätta val.
Det jag kan tipsa om, som jag inte vet om andra upplevt är att bensinpumpen suger torrt ganska enkelt. Jag har nog fått sånna "torryck" redan med 10 liter i tanken kvar. Så en liten "catchtank" för soppa kanske inte skadar


Ja hoppas att jag prioriterar rätt saker iallfall Okej, har inte kännt detta, kanske märker det på första banträffen nästa år, hur har du löst det'? har du någon projekttråd på din? mvh

_________________
Johannes Andersson
Mitsubishi Lancer Evo3
Citera
johannes__
Alingsås / Strömstad
Här sen Sep 2006
Inlägg: 142


Trådstartare
Va och hämtade skärmbreddare på fiat idag, från en Strada 2007, är rätt smala hjulhus på evo 1-3 och jag tänkte åka på STCC slicks så hoppas att det ska få plats nu

_________________
Johannes Andersson
Mitsubishi Lancer Evo3
Citera
johannes__
Alingsås / Strömstad
Här sen Sep 2006
Inlägg: 142


Trådstartare
blir att kapa till lite här och var men det blir nog bra till slut

_________________
Johannes Andersson
Mitsubishi Lancer Evo3
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 447



Sååå snyggt Nu blev ja ju inte mindre sugen på att skaffa en gammelevo till!

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
johannes__
Alingsås / Strömstad
Här sen Sep 2006
Inlägg: 142


Trådstartare
Pontus81 skrev:
Sååå snyggt Nu blev ja ju inte mindre sugen på att skaffa en gammelevo till!


Tack!

_________________
Johannes Andersson
Mitsubishi Lancer Evo3
Citera
johannes__
Alingsås / Strömstad
Här sen Sep 2006
Inlägg: 142


Trådstartare
fått hem fälgar till slicks 17x8


och monterat breddarna fram





Breddar typ 37 mm så borde inte va några problem med slicksen thumbs up

_________________
Johannes Andersson
Mitsubishi Lancer Evo3
Citera
johannes__
Alingsås / Strömstad
Här sen Sep 2006
Inlägg: 142


Trådstartare
börjat på bak


_________________
Johannes Andersson
Mitsubishi Lancer Evo3
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Härmis



_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Evolution 3- 95
1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (50720 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande