Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på justerbart FIA/SBF godkänt stolsunderrede
2642 besök totalt
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare

Hej!

Då det skiljer ca 30cm i längde mellan mig och frun söker jag efter ett jsuterbart stolsunderrede till racebilen. Jag har en OMP Pista stol som sitter sidoupphängd idag. Gissar att SBF vill ha något slags intyg på att det är godkänt för tävlingsbruk och att det är det som blir det krångliga, eller finns det att köpa för vettiga pengar rätt från hyllan?

Tex detta står att det inte är FIA godkänt, men SBF då?

http://www.trendab.se/glidskensats-p-239-c-174.aspx

Tacksam för tips!

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Fråga närmaste Vagnboksbesiktare, de borde kunna svara på det. Visserligen kan ju en tävlingstekniker säga nej ändå (det har hänt fler än en gång generellt, tex bur design osv), men sannolikt inte så länge som det är vettigt stabilt.

Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Tack för tipset. Ska ringa Bosse och höra mig för.

Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006

Vi har en sats från MPRE på vår 940 Grupp E rallybil. Dock har vi inte tävlingspremiär förrän den 15:e men jag tror det skall gå bra! Enligt hemsidan är de godkända för Volvo original banracing iallafall.

Tyvärr finns det inte för Volvo 940 på hemsidan, men de ser ut som de på på bilden nedan

http://www.mpre.se/800.html

Se "Stolsskenor för tävlingsstol."

De sitter då tillsammans med sidomonteringsfästen på en OMP HTE-stol.

Vet inte hur det ser ut på din bil, men på Volvo 7/940 har man sån tur att man kan sätta skenorna direkt i fästet för originalstolen, sen sätter man vanliga sidomonteringsfästen som bultas i de justerbara skenorna.

Tyvärr har jag ingen bild på monteringen...

Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare
ok, inga mer konkreta tips. De där Volvo-skenorna såg skumma ut. Hur justerar/låser man dem? Skruva?

Hur gör folk som åker långlopp med vagnboksbilar med olika långa långa förare? Eller ställer man stolen så det blir lika dåligt för alla? Platåskor?

Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006

Ja det stämmer, de är skruvjustering. Är ju lite bökigt om man ska byta i depån, men tror inte det finns nåt "dra i en spak o justera" som är ok?

Lerum
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Re:

JE Jr skrev:
Ja det stämmer, de är skruvjustering. Är ju lite bökigt om man ska byta i depån, men tror inte det finns nåt "dra i en spak o justera" som är ok?

Nej, inte vad jag hittat. Några minuters skruva i depån är ok. Det är mellan körpass det ev ska bytas så det funkar ju.

Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Tror de som sparco säljer som justerbart underede till sina stolar och ska vara ok är samma som sitter i 75an orginal..... Vi har så i vår 5-papp och det verkar fungera bra men har inte vagnbok. Verkar inte finnas klassade ställbara underreden överhuvud taget.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

om det inte finns klassade så kan det vara vettigt att titta efter skenor där bälteslåset sitter på stolsdelen. De borde vara kraftigare gjorda eftersom skjutlåskonstruktionen ska kunna förmedla bälteskrafterna.

JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006

Re:

Gustav_H78 skrev:
JE Jr skrev:

Nej, inte vad jag hittat. Några minuters skruva i depån är ok. Det är mellan körpass det ev ska bytas så det funkar ju.

Vi har planerat att köra grussprint (gruspremiär för oss ) Vid grusgropen mittemot Ikea Kållered nu på lördag 29/10, Då finns möjlighet att kika på vår lösning om du vill!

Mer info om tävlingen här

2642 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande