| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
växelspak till bmw
|
1 besök senaste veckan (807 totalt) |
|
växelspak till bmw
någon som vet något om denna ? http://www.akgmotorsport.com/catalog funkardet att montera spaken stumt i karossen? _________________ joakim persson |
|
De funkar om motor, låda mm är stum monterat! Men mitt tips är att åka med spaken sittandes i plåten som sitter på lådan. Se över bussningar och annat istället, de brukar man vinna mycket på. Sen, om du är ute efter shortshift så finns de billigare och enklare lösningar än det där. Om du förlänger växelspaken under kulan så uppnår du samma effekt som en shortshift spak. Om du då stöter på problemet med att underdelen på spaken tar i kardanaxeln så kan man kapa loss den "rörstump" som kulan på spaken sitter i och flytta upp den några mm, förslagsvis 10mm. På så vis kan du förlänga spaken än mer under kulan och få ännu tightare lägen. Detta i samband med ett bussningsbyte på allt annat kring växelspaken kommer göra din låda trevlig att växla med.
Kanske låter som ett besvärligt ingrepp, men om nu bilen ska stå över vintern så kan de vara ett lämpligt vinterprojekt!
Jag åker Getrag 245 på min 2002a och kommer få göra precis denna procedur. Har problem med att spaken tar i kardan. Har gjort en kula med M12 gänga igenom så jag kan justera höjden på spaken och hur tight jag vill att lådan ska kännas. Lycka till!!
|
![]() |
Skruva banåkabil
växelspak till bmw
|
1 besök senaste veckan (807 totalt) |