Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Premiär på Superstage med en fyrkrafsare
2446 besök totalt
oskar90
Blekinge, Asarum
Här sen Jan 2006
Inlägg: 52


Trådstartare
Hejsan! Jag har inte postat så mycket på detta forumet innan, men läser en hel del här. Jag heter oskar och är 21år, med stort intresse för Subaru.

Jag fick chansen att köra två vändor på Superstage med min Subaru Legacy Turbo när Subaruklubben var där och körde, jag har aldrig någonsin tidigare kört på bana eller konbana, och jag har bara varit passagerare på Superstage innan. Det blev inget direkt finlir så känsliga personer varnas! Men roligt var det!

Båda vändorna:



Hjärtattackerna + slowmotion:



Hoppas någon finner det lite underhållande! Jag bygger även på en Impreza som ska bli hyfsat seriös, och hoppas kunna köra en hel del bana och konbana med den när den blir färdig.

_________________
Oskar Olsson
Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10546



Trevlig kameravinkel och härligt (s)ladd.

Men det var en väldigt liten ratt och på långt avstånd från dig. Jag skulle tro att du får bättre bilkontroll och slipper vänta så mycket på bilens reaktioner när det släpper med en större ratt.

_________________
Anders Hansson
Citera
oskar90
Blekinge, Asarum
Här sen Jan 2006
Inlägg: 52


Trådstartare
sweanders skrev:
Trevlig kameravinkel och härligt (s)ladd.

Men det var en väldigt liten ratt och på långt avstånd från dig. Jag skulle tro att du får bättre bilkontroll och slipper vänta så mycket på bilens reaktioner när det släpper med en större ratt.


Tror det är vidvinkeln på kameran som gör att det ser lite konstigt ut, det är en Sparco R383 i 330mm diameter, samma storlek som dom har använt i rallybilar under väldigt många år. Däremot skulle in annan styrväxel inte vara helt fel, det är ju ett jävla vevande med denna. Fast Legacyn är ändå inte tänkt som nån banbil, men vassare styrväxel i Imprezan vore inte fel.

Det där med avståndet har du däremot helt rätt i, när jag skulle montera ratten så var tanken att mitt snabblås också skulle monteras (tar lite delar hejvilt från Impreza-lagret...), men original rattnavet i bilen från Momo var inte tänkt för den typen av snabblås så det passade inte, så jag fick köra Emmaboda utan låset som flyttar ut ratten ca 60-70mm. Nu har det dock filats och låset är monterat och sittställningen är perfekt.





http://www.garaget.org/ImprezaGC8/gallery

_________________
Oskar Olsson
Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Överkörning wohooo

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10546



Jag tycker fortfarande ratten ser liten ut. Har ganska gedigen erfarenheten och är själv övertygad om att det är mycket lättare att balansera en bil med lite större kringla än så.

Men det är ok om jag slipper dela med mig av övertygelsen.

_________________
Anders Hansson
Citera
oskar90
Blekinge, Asarum
Här sen Jan 2006
Inlägg: 52


Trådstartare
sweanders skrev:
Jag tycker fortfarande ratten ser liten ut. Har ganska gedigen erfarenheten och är själv övertygad om att det är mycket lättare att balansera en bil med lite större kringla än så.

Men det är ok om jag slipper dela med mig av övertygelsen.


Det är säkert sant, men nästa steg är 350mm och såå stor skillnad är det ju inte. Större än så "ska" det ju inte vara i dom här "rallybilarna".. Jag tycker det känns bra att köra med ratten, bortsett från avståndet men det är ju som sagt åtgärdat nu.

Colin McRae körde 330mm i grupp A Legacyn, Richard Burns körde 350mm...

_________________
Oskar Olsson
Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



350mm is the shiet

Samt att inte kombinera hög fart släppa gasen och ratta

Prova att gasa när du får sladd nästa gång thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
oskar90
Blekinge, Asarum
Här sen Jan 2006
Inlägg: 52


Trådstartare
Nikel skrev:
350mm is the shiet

Samt att inte kombinera hög fart släppa gasen och ratta

Prova att gasa när du får sladd nästa gång thumbs up


Jag gasade hela tiden! Men sen kom ju varvet under 3000 alldeles för ofta så då fanns det inte mycket effekt..

_________________
Oskar Olsson
Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



oskar90 skrev:
Nikel skrev:
350mm is the shiet

Samt att inte kombinera hög fart släppa gasen och ratta

Prova att gasa när du får sladd nästa gång thumbs up


Jag gasade hela tiden! Men sen kom ju varvet under 3000 alldeles för ofta så då fanns det inte mycket effekt..


Öhhm, går det kanske för fort haha =)

Klart underhållade att se

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
oskar90
Blekinge, Asarum
Här sen Jan 2006
Inlägg: 52


Trådstartare
Nikel skrev:
oskar90 skrev:
Nikel skrev:
350mm is the shiet

Samt att inte kombinera hög fart släppa gasen och ratta

Prova att gasa när du får sladd nästa gång thumbs up


Jag gasade hela tiden! Men sen kom ju varvet under 3000 alldeles för ofta så då fanns det inte mycket effekt..


Öhhm, går det kanske för fort haha =)

Klart underhållade att se


Tror mer på det, jag har ju åkt banan ett antal gånger i hyfsat vassa Imprezor med R-däck, så jag ville ju åka lika fort med min gamla häck med vanliga slitna gatdäck och endast Impreza GT dämpare med sänkfjädrar... Min co-driver har för övrigt klubbrekordet med en 1,24,xx tid, rekordet med Subaru och Gullabo är 1,23,87 har jag för mig.

Vid andra vändan hade jag ca 120km/h vid första porten med baken på vift och när jag kom ur sista porten hade hastigheten sjunkit till ca 70km/h, har jag räknat ut. (mätarfart)

_________________
Oskar Olsson
Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet
Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 279



oskar90 skrev:
sweanders skrev:
Jag tycker fortfarande ratten ser liten ut. Har ganska gedigen erfarenheten och är själv övertygad om att det är mycket lättare att balansera en bil med lite större kringla än så.

Men det är ok om jag slipper dela med mig av övertygelsen.


Det är säkert sant, men nästa steg är 350mm och såå stor skillnad är det ju inte. Större än så "ska" det ju inte vara i dom här "rallybilarna".. Jag tycker det känns bra att köra med ratten, bortsett från avståndet men det är ju som sagt åtgärdat nu.

Colin McRae körde 330mm i grupp A Legacyn, Richard Burns körde 350mm...

Säker? http://www.youtube.com/watch?v=VpbPfKuJImQ tycker ratten ser större ut än 330 mm...

Härligt att se en Legacy användas.

_________________
Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Levorg -18
Citera
oskar90
Blekinge, Asarum
Här sen Jan 2006
Inlägg: 52


Trådstartare
Mikael Svantesson skrev:
oskar90 skrev:
sweanders skrev:
Jag tycker fortfarande ratten ser liten ut. Har ganska gedigen erfarenheten och är själv övertygad om att det är mycket lättare att balansera en bil med lite större kringla än så.

Men det är ok om jag slipper dela med mig av övertygelsen.


Det är säkert sant, men nästa steg är 350mm och såå stor skillnad är det ju inte. Större än så "ska" det ju inte vara i dom här "rallybilarna".. Jag tycker det känns bra att köra med ratten, bortsett från avståndet men det är ju som sagt åtgärdat nu.

Colin McRae körde 330mm i grupp A Legacyn, Richard Burns körde 350mm...

Säker? http://www.youtube.com/watch?v=VpbPfKuJImQ tycker ratten ser större ut än 330 mm...

Härligt att se en Legacy användas.


Är inte dom där Momo-rattarna 330mm? Kan iofs ha fel.

http://www.youtube.com/watch?v=xKlX8hQtKvU

Richard Burns och detta är väl ändå en 350mm ratt? Ser ju större ut än den Colin körde med.

http://www.youtube.com/watch?v=VYCZm59xQKU

Jag tror som sagt att det är vidvinkeln på Gopro kameran som gör att min ratt ser så extremt liten ut.

_________________
Oskar Olsson
Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 478



Härliga pareringar byt till en större ratt, eller om du envisas med ha lådbilsratten så byt styrväxel

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 279



oskar90 skrev:
Mikael Svantesson skrev:
oskar90 skrev:
sweanders skrev:
Jag tycker fortfarande ratten ser liten ut. Har ganska gedigen erfarenheten och är själv övertygad om att det är mycket lättare att balansera en bil med lite större kringla än så.

Men det är ok om jag slipper dela med mig av övertygelsen.


Det är säkert sant, men nästa steg är 350mm och såå stor skillnad är det ju inte. Större än så "ska" det ju inte vara i dom här "rallybilarna".. Jag tycker det känns bra att köra med ratten, bortsett från avståndet men det är ju som sagt åtgärdat nu.

Colin McRae körde 330mm i grupp A Legacyn, Richard Burns körde 350mm...

Säker? http://www.youtube.com/watch?v=VpbPfKuJImQ tycker ratten ser större ut än 330 mm...

Härligt att se en Legacy användas.


Är inte dom där Momo-rattarna 330mm? Kan iofs ha fel.

http://www.youtube.com/watch?v=xKlX8hQtKvU

Richard Burns och detta är väl ändå en 350mm ratt? Ser ju större ut än den Colin körde med.

http://www.youtube.com/watch?v=VYCZm59xQKU

Jag tror som sagt att det är vidvinkeln på Gopro kameran som gör att min ratt ser så extremt liten ut.

Hm, kanske.

Aja, det går bevisligen att kontrollera bilar även med liten ratt och vanlig styrväxel, dock större styrutslag också: http://www.youtube.com/watch?v=T3s7fr_lALc

_________________
Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Levorg -18
Citera
oskar90
Blekinge, Asarum
Här sen Jan 2006
Inlägg: 52


Trådstartare
subarumicke skrev:
Härliga pareringar byt till en större ratt, eller om du envisas med ha lådbilsratten så byt styrväxel


Styrväxel hade varit ballt och snik Får leta upp en sån till Inpresien. Liggacyn ska inte få såna snikiga uppgraderingar inte!

_________________
Oskar Olsson
Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet
Citera
Bilder o videos
Premiär på Superstage med en fyrkrafsare
2446 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande