| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Intercooler "bar & plate" vs "tube & fin"?
|
3 besök senaste veckan (6870 totalt) |
|
Intercooler "bar & plate" vs "tube &am
Jag har använt en intercooler från Forge fram till nu men såg i loggarna i somras att den inte räckte till riktig och tittar på lämplig ersättare. En ny Forge i lite större dimension kostar en hel del mer jämfört med kina intercoolers. Hur dåliga är dessa, de jag snubblat över känns lite tunga och när man snokat på nätet (innan jag köpte Forge) skrev det att de gjutna gavlarna gärna sprack (okänt laddtryck dock). Det verkar som bar & plate är vanligare o billigar än tube & fin. Detta innlägg på ett saab forum förespråkar dessa bortsett från tryckfallet "Bar & Plate främsta fördelar är kylförmågan", även skulle formen på de gjutna gavlarna vara positv i flödesperspektiv. http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=3&t=269933 Dock tycker dessa trim nissar om tube & fin "Vi har testat i bromsbänk och de kyler mycket bättre" http://server.pure-pf.com/webshop/ppf_webshop2/catalog/product_info.php?cPath=32_221&products_id=654&osCsid=0d5d10a108bfb33de9ffb732296f956d En annan variant är att bygga om en lastbilsintercooler i lämplig dimension. Samtlig alternativ rör sig i stort om samma pengar. Någon med erfarnhet, gärna då lite siffror eller liknande än "funkar bra för mig"
_________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
|
Halloj!
Vad åker du med för laddtryck? Vad handlar de om för bil?? Jag själv har åkt "kina-intercooler" på min överladdade bmw 323 och även min Volvo 242. Laddade som mest 1,8 bar och hade inga problem med spruckna gavlar. Har kompisar som åker med laddtryck upp emot 2,5 bar och de håller utan problem för dem. Kylförmågan är väldigt bra. De sommardagar man varit ute och åkt, då de vart 20-25 grader i luften så har jag haft ungefär samma i insuget, några grader varmare bara och de är helt klart godkänt. Med tanke på att luften är kanske 80 grader när den lämnar kompressorhuset på turbon. Jag tror inte du behöver vara orolig för spruckna gavlar på en "kina-intercooler". Mycket sitter ju i hur du monterar. Använder du gummikuddar och sen givetvis silikon/gummislang mellan ic och tryckrör/turbo så är risken minimal att de spricker. Om allt däremot är stummonterat så kan de nog spricka pga vibrationer. Lycka till!! MVH |
||||
|
Jag har ca 47 grader insugstemp med en 600x300x100 bar and plate ic från ppf.
Tempen är då mätt innan insuget och på full belastning på 4an och 5an upp till 250kmh. Laddtryck 1.45 bar på en M50b20! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
Vad åker du för aggregat?? Storleken på aggregatet påverkar ju detta en del. MVH |
||||
|
Re:
Precision 5862 Billet. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
På min Evo9 så byggde jag dit en Scania intercooler , det blev varmt. Sen köpte jag en vanlig Kina ic 600*300*76 så sjönk tempen
22gr. Detta med en gt35bb 2kg laddtryck. Så köp en vanlig Kina ic det är väldigt prisvärt. |
||||
|
Vad för Forge kör du med? Får den nog med luft? (och släpper ut nog med luft)
Använder själv Forge RS 500 replika och har absolut inga problem med tempen, trots jag pressar min turbo långt utanför mappen. Edit: Vilket laddtryck och vilken temp har du? _________________ AIexander StenvaII |
||||
|
Intercooler är en Universal 100 Series 500x175x60, 2.5"
Monterad i fronten, framför kylaren. Luften delvis styrd med plåtar men inte "tätt" så att säga. Bilen är en ren tävlingbil, går bara på bana och sprint race. Laddtrycket ca 1 bar, +300hk, td04-19 något portad på avgasidan, avgastemp <900 I somras (~30grader ute?) var tempen 50-60 grader beroende på hur fort det gick, rakan på Gelleråsen:
Nu i september gick det ca 10 grader kallare men då var det närmare 15 grader kallare ut på Rudskogen (o fuktigt) Tempgivaren sitter i bakkant av plenumet, kanske inte bästa placering ? _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
|
om vi räknar på ca 70% kompressorverkningsgrad och PR 2 samt utetemp på 30C så hamnar tempen före IC på ca 120C och med 55C ut från IC så har du ca 70% verkningsgrad på IC:n.
Dvs den räcker inte riktigt till om siffrorna stämmer. Iofs den Forge IC:n jag har är nästan 3ggr större (570x410x60). Har för mig att jag ligger runt 85% verkningsgrad. _________________ AIexander StenvaII |
||||
|
Tackar för info'n, kina varianten verkar rätt prisvärd. Lastbilsvarianten kanske är bra om man får tag på rätt modell?
Några erfarenheter gällande bar & plate o tube & fin, den senare verkar det färre (bara pure-pf?) som säljer medans bar & plate finns lite överallt. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||
|
Re: Intercooler "bar & plate" vs "tube
Skulle gissa att de flesta problemen med spruckna gavlar etc rör sig om felaktig montering. Dvs gummikuddar har inte använts, laddluftkylare har klämts fast mellan stötfångarfästen etc. En tredje variant är väl att låta få tillverkat en kylare med storlek etc matchat mot den plats och kylbehov (max ?) som du har. kinagrejor är som med det mesta andra, det finns bra och det finns dåliga. Dock tenderar de dåliga att komma hit... Men betalar man så lite som möjligt kanske man inte får det bästa. _________________ Roland Johansson |
||||
|
När ni skriver 2.5 bar, antar jag att effekten är hög.
Jag vet att ett cellpaket från en engelsk firma (pace, forge eller liknande) användes vilket visade sig ge för högt tryckfall med effekt förlust. Sedan böts Icn till ett dyrt motorsport cellpaket som använt tidigare i samma storlek och effekten kom tillbaka. Niklas _________________ Niklas Rosenberg |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Intercooler "bar & plate" vs "tube & fin"?
|
3 besök senaste veckan (6870 totalt) |