|
|
Torkel K
Charlotte, NC
Här sedan: 09 Dec 2008
Inlägg: 1145
|
22 Okt 2011 19:18
Ett slag för Roadsport!
|
|
|
Jag vill passa på att slå ett slag för Roadsport med SPVM! SPVM har presenterat en preliminär kalender för 2012. Den är bara preliminär, men vi hoppas verkligen den blir permanent, för den är riktigt bra. Om du kört banträffar kommer du få en riktig nytändning om du går till riktig racing. Kom och rejsa med oss!
- Vadå "Roadsport"? Vad snackar du om?
Roadsport är en klass inom SPVM (SPVM.se) där man kör med gatreggade bilar. Vissa dispenser från SBFs standardreglemente gäller vilket gör att bilarna kan förbli gatbilar och fortsätta användas på soliga helger och vid korvkiosken. Bilarna behöver inte ha fullbur, endast rullbåge krävs och en vanlig standardkatalysator är OK. De flesta bilar som används på track days behöver ganska små uppdateringar för att få starta. Det är ganska vanligt att tävlingsbilarna körs till och från racen, med en verktygslåda, några extra däck och en sovsäck stuvat i skuffen. Vi kör vanligtvis 5 racinghelger per år med 2 race per helg (plus en massa träning och kval såklart).
- Vem får vara med och köra då?
SPVM står för "SPortVagnsMästerskapet", så för att ställa upp behöver man ha en sportvagn. Reglemente och en lista på godkända bilar finns här:
http://www.spvm.se/index.php?page=sportvagnar
Notera att listan ganska nyss uppdaterats och att man nu hittar flera bra och vanliga sportbilar på listan, som t ex Celican, MR2an, 350Z osv. Om man har en bil man vill tävla med och anser helt klart borde klassas som sportbil och finnas på listan bör man höra av sig till SPVM.
- Vilken klass passar min bil i?
Roadsport är indelat i 3 klasser: Roadsport A med 3,2kg/hk, Roadsport B med 5kg/hk och Roadsport C med 7kg/hk. Straffvikt ges för ABS, vingar, Antisladd osv. Du kan beräkna din tävlingsvikt med detta smidiga formulär:
http://www.spvm.se/index.php?page=vagndeklaration-roadsport
Lattja runt lite med alternativen så ser man snart om man ska t ex vikta upp för Roadsport C eller lätta lite till och sikta på Roadsport B. Gör INTE misstaget att tro att det är häftigare racing i de "snabbare" klasserna!
- Men... jag sätter ju inga supergrymma varvtider.
om man funderar på att börja rejsa så ska man inte stirra sig blind på de tider de allra snabbaste bilarna i fältet kör på. Vi är många på banan och bara för att man inte ligger bland top 5 betyder det inte att man inte är inblandad i tät racing. Kampen om 15e eller 20e plats är ofta precis lika hård som den om 3e. Som förare lär man sig mycket av att dela träningar, kval och race med andra förare som kör bilar med jämförbar prestanda. Så gott som alla förarna i Roadsport idag började med just track days. Utvecklingen för nybörjare brukar vara mycket snabb när de kommer in i racinggänget.
- Är ni brutala rivaler?
Nej. Vad vi snackar om är klubbracing. Roadsport och SPVM i allmänhet handlar om att kombinera en gemensam passion för racing och bilar med kamratskap och en hel del grillning och bärs i depån. Vi hjälper ständigt varandra med bilarna om något går snett, spårval på banorna, med tips om delar, inställningar osv.
- Jag vågar inte tävla med min bil. Jag är alldeles för rädd om den.
Som sagt, vi snackar klubbracing, inte STCC. Det händer att bilar krokar ihop eller kör in i en däckstrave, men det är klart ovanligt och sådant händer ju på banträffar också.
- Är inte du ute lite tidigt? Det är bara oktober...
Nja, jag vill vara ute i god tid. Den som har byggplaner för vintern och funderar på att slänga på turbo, nya kolvar och 200 extra hästar på sin bil tycker jag bör tänka en gång till. Det är lätt att bygga bort sig och skapa sig en bil som bara kan köras på banträffar, vilket naturligtvis kan vara kul. Men att rejsa med sina polare på lika villkor är tusen gånger roligare.
- Låter kul... hur får jag veta mera?
Du kan surfa in på www.SPVM.se, titta på något av alla de Youtubeklipp som finns upplagda från våra tävlingar, besöka MX5racingclub.se (vi är stora inom Roadsport C) eller bara posta en fråga i denna tråd.
Varmt välkomna!
Torkel Kristensson, #84 i Roadsport C _________________ /Torkel Kristensson
Kör Spec E30 i North Carolina (NASA South East region) |
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
Josen
Göteborg

Här sedan: 06 Aug 2004
Inlägg: 2033
|
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg

Här sedan: 12 Jul 2007
Inlägg: 1084
|
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
Tobias Bollmark
Stockholm

Här sedan: 07 Jul 2010
Inlägg: 1580
|
22 Okt 2011 21:35
|
|
|
Kan bara instämma, har haft otroligt trevligt som rookie i Roadsport i år.
(och har man inte en lämplig bil, kan köpa en snabb bil ) |
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
Torkel K
Charlotte, NC
Här sedan: 09 Dec 2008
Inlägg: 1145
|
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
bfd_henriksson
Bollebygd

Här sedan: 10 Jul 2005
Inlägg: 782
|
23 Okt 2011 01:26
|
|
|
Måste stämma in i kören! Det blir inte enklare att börja tävla. I och med dispensen i reglementet där det räcker med båge (ej fullbur) och standard katalysator är detta en klass med mkt låg instegströskel sett ur både garagetid och plånboksperspektiv.  |
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
02Mattias
Sandviken

Här sedan: 02 Jul 2007
Inlägg: 436
|
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
TPR
Göteborg/Nödinge

Här sedan: 08 Feb 2005
Inlägg: 2253
|
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
Torkel K
Charlotte, NC
Här sedan: 09 Dec 2008
Inlägg: 1145
|
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
02Mattias
Sandviken

Här sedan: 02 Jul 2007
Inlägg: 436
|
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
Klingan75
Frillesåstrakten

Här sedan: 18 Mar 2009
Inlägg: 644
|
24 Okt 2011 16:45
|
|
|
Jag saknar Ford Mustang (alla modeller) i listan. Om Camaro och Firebird platsar borde även Mustangen göra det. Någon gång vill jag bygga på en 99-04, ska bara bygga klart gammelbilen för Historisk och sedan borde ju Alfan få lite uppmärksamhet men sedan så... |
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
Niklas Falk
Fixhult

Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 14328
|
24 Okt 2011 16:47
Re:
|
|
|
Klingan75 skrev: | Jag saknar Ford Mustang (alla modeller) i listan. Om Camaro och Firebird platsar borde även Mustangen göra det. Någon gång vill jag bygga på en 99-04, ska bara bygga klart gammelbilen för Historisk och sedan borde ju Alfan få lite uppmärksamhet men sedan så... | Mustangen är inga problem, men den har inte kommit med bara.
Senaste förfrågan som fick grönt ljus var Pontiac GTo (den från detta seklet).
"om din bil inte finns med kontakta gärna SPVMs styrelse för att undersöka lämpligheten.
Att din tilltänkta tävlingsbil inte finns med är inte ett automatiskt nej, det kan vara en bilmodell vi inte beaktat än." |
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
Magnus Thomé
Stockholm


Forumägare
Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 31756
|
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
02Mattias
Sandviken

Här sedan: 02 Jul 2007
Inlägg: 436
|
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg

Här sedan: 12 Jul 2007
Inlägg: 1084
|
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
Torkel K
Charlotte, NC
Här sedan: 09 Dec 2008
Inlägg: 1145
|
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
Magnus Thomé
Stockholm


Forumägare
Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 31756
|
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
Niklas Falk
Fixhult

Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 14328
|
25 Okt 2011 19:40
Re:
|
|
|
Magnus Thomé skrev: | Hur hamnar en M3 E46 klassmässigt? | 3.2 kg/hk i Aär inte mycket och ett rätt stort hopp från B på 5.2.
343*3.2 ger 1097kg, men sen får du lägga på ett antal 5%are, men det finns det ju plats för inom vikten (med marginal).
Även med CSLens 360hk, 2*antijox samt snabbväxel så blir det bara 1391kg, släng på en vinge så har du 1452 kg.
Som vi räknar beräkningseffekt kan du bygga all-out motor med varvstopp på 9000 utan att komma över CSLens grundeffekt (som vi bedömmer till 378 efter ommappning).
Visst vore det effektivare med en vikt runt 1200kg (och mindre tjafsstraff) men en E46 M3 verkar inte tokfel, just klassmässigt, för att komma igång och testa på (med halvbur och standardkat).  |
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
Victor.
Lund

Här sedan: 15 Dec 2003
Inlägg: 1156
|
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
Magnus Thomé
Stockholm


Forumägare
Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 31756
|
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
Torkel K
Charlotte, NC
Här sedan: 09 Dec 2008
Inlägg: 1145
|
|
Svensk klubbracing
Meny
Upp
Tillbaka
|
|
|