| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Passar FD. 325 e36 m50 -92 motor, el i BMW e36 318i -92 m40?
|
1960 besök totalt |
|
Passar FD. 325 e36 m50 -92 motor, el i Bmw e36 318i -92 m40?
Jag har en 2.5L Bmw E36 325 sedan automat -92 som jag tänkte plocka ur motorn på. Motorn tänkte jag sätta i min bmw e36 318i -92 manuell m40 sedan. Det jag är nyfiken på är hur det blir med elen? Eftersom 325an är en automat och 318i är manuell, gör det något? passar m50s motorfästen rakt på m40s? eller kan man ta fästerna från m40 motorn? Kan jag använda mig av m40 växellådan till m50 motorn? Fler saker man måste justera/byta som du/ni vet? Diffklumpen måste jag byta och främre kardan vad jag vet för att det ska hålla. Är tacksam för svar! mvh
_________________ carl |
||||||
|
Det lättaste är om du byter komplett drivlina, dvs inkl växellåda, kardan och helst då en bromsad bakaxel. Då får du rätt på alla infästningsmått och kan ta motorkuddar med mera.
Skall du ändå ha in en 6:a så ta en M52B28 eller M54B30 istället. Det blir lite krångligare med elen, men inget är omöjligt. Det finns numera folk i Sverige som kan ta bort EWS och annat som är i vägen. Lättare är dock en M50 som du skriver. Motor kablaget måste du ha med, sen går det enkelt att skarva på den med övrig el. _________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Re:
okej tack så mycket. Men du tror inte det blir fel med databoxen då det är en automat, Parkering&Neutralläge? det ska alltså inte vara några problem? För jag tänkte registrera om bilen med den stora motorn, så ska byta oken/skivor runt om med. Då undrar jag om dom godkänner m40 lådan på m50 motorn? mvh
_________________ carl |
||||||
|
Re:
Eftersom det är en banåkarbil så förutsätter jag att du inte skall ha med automatlådan i ditt byte
Vad jag vet så är det lätt att skilja på elen som hör till motorstyrningen med den som hör till automatlådan. Det är tex två separata databoxar. Det finns ju manuella växellådor som passar till M50 maskinen i varje lada så det är nog smartare att ta en som hör till som dels pallar för framtida trimmning och har bättre utväxling och rätt mått på upphängningsdetaljer, växellänkage med mera. _________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Re:
aha okej
Jo det är manuella lådan jag hade innan på 318i jag tänkte använda på m50 motorn från 325an
_________________ carl |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Passar FD. 325 e36 m50 -92 motor, el i BMW e36 318i -92 m40?
|
1960 besök totalt |