Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Hjulvinklar mätare | 6799 besök totalt |
Hej
Har någon sett och/eller har erfarenhet av denna tingest? http://www.intercomp-racing.com/fr_a Undrar Börje _________________ Börje Svedling |
||||
Lite OT, men fortfarande mätarrelaterat. Någon som har ett tips på vart man kan köpa en däckstrycksmätare som visar bra värden? Inget skit från mekonomen el dyl alltså.
_________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||
Jag har köpt "skit" från Biltema (jättebilligt) och min erfarenhet, med däckstryksmätare, är att de uppgivna mätvärdenas exakthet inte spelar så stor roll. Huvudsaken är att mäatren visar samma. Mao, huruvida det faktiskt är 2.15 eller ej spelar ingen större roll så länge mätaren visar högre/lägre tryck efter påfyllning/tömning. För det är hur det känns på vägen som avgör om det skall vara mer eller mindre ändå... _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Fungerar jättebra ända tills mätaren går sönder och du måste byta ut den, då är det lätt att det blir en och annan svordom när man skall försöka översätta märvärden mellan de två mätarna när bara en fungerar... Men så otroligt fel mäter de väl inte? _________________ Karl Brag |
||||
Köp två stycken billiga Biltemamätare och kolla båda mot däckstrycket. Den skillnaden som finns, om det nu är någon kan man ju skriva ner. Har själv Biltemas och de funkar kanon tycker jag! Ha det! /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Köper det mesta från Intercomp som har tillräcklig precision och repeterbarhet till ett vettigt pris. Tex den digitala tryckmätaren är guld. Vet inte hur många analoga "mätare" jag fått kalibrera efter varje transport... De ändrar sig hela tiden och blir med ålder slitna. Nu är jag inne på min fjärde säsong med Intrecomps digitala och den är fortfarande precis och noggrann. Det mest irriterande med skräp-prylar är att de alltid går sönder på race, och då är det lördag eller söndag någonstand i europa och det går inte köpa en ny...
Börje, jag vet inte riktigt vilken av prylarna du menar, jag få upp en lång lista på en massa IC-prylar. Specificera vilken du menar så kan jag eventuellt berätta vad jag tycker om min. /Jonas Jarlmark |
||||
Den digitala med magnetisk baksida har jag använt ca. fyra år. Fungerar mycket bra till camber om man gör en båge med en yta att fästa magneten på som passar de fälgar man har. Den största fördelen är att man enkelt kan justera och mäta samtidigt genom att först mäta och notera vinkeln, säg -2,1 grader. Sedan hissar man upp bilen plockar av hjulen och fäster magneten mot bromsskivan. Där kanske vi nu får -5,6 eftersom den är upphissad och lutar som tornet i pisa. Säg att vi egentligen vill ha -3,0 när allt är klart, dvs -0,9 grader till. Då justerar man tills mätaren visar -6,5 (-0,9 mer). monterar på hjulet och släpper ner bilen igen. Kontrollmäter man är det sällan det inte blir -3,0.
Vattenpassvarianten har sisådär precision eftersom den täcker ett ganska stort område på ganska korta libeller, dessutom är risken stor att de går sönder när den fumlige mekanikern är framme och slänger mätaren i marken. Min digitala har fungerat klockrent i fyra år (med en del fummel) och behöver kalibreras någon gång vart tredje race (står ofta rätt, men det är lika bra... tar ca 1 minut). om du vill köpa en kan du beställa den genom mig. Jag lägger inte på något utöver transport, tull (USA) och moms och jag har bra grund-priser hos Intercomp eftersom jag är den i Sverige som beställt i särklass mest utrustning därifrån (mer än importören). Oftast kan jag ha grejerna i Sverige till samma pris som en storsäljare som DemonTweeks håller i England, utan transport. / Jonas Jarlmark |
||||
En sniklösning som jag använder mig av. Funkar helt ok för mina behov. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||
Sparade trådar/FAQ Hjulvinklar mätare | 6799 besök totalt |