Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Gå upp i hårdhet på hjälpfjäder? eller mjukare huvudfjäder?
4098 besök totalt
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare

Har en Audi 90quattro-85 med mcpherson ben runt om som jag byggt coilovers på.
vikt med mig i ca 1450kg

Fjädrar 6" längd o 2,5" tjocka
fram 600lbs=105n/mm
bak 500lbs=88n/mm

Hjälpfjädrarna är på typ 1n/mm så dom trycker man ihop helt med händerna.

På banan i tvära kurvor så går den på 3hjul oftast ett bak i luften men även inner framhjul har jag sätt på bilder, hårdheten känns okej på bana men till o från banan är den för hård thumbs down

Funderar på om man skulle pröva hårdare hjälpfjädrar dels för att få ner inner hjulet mer i tvära kurvor så man får mer grepp i däcken ut ur kurvan o dels för lite komfort på gatan..

Hur hårda hjälpfjädrar kan man ha utan att det blir gungigt på banan ?

Eller är det bättre att gå ner i hårdhet på huvud fjädrarna ?
Blir väll ingen skillnad i komfort om man väljer 7" längd mot mina 6" jag har nu?

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Stötigheten kommer oftast av dämparna.

Som ex
Jag hade 105Nm fram förut med en tjänstevikt på 970kg den var helt ok på vägen om dämparna stog år det
mjukare hållet skruvade man dom åt det hårdare så blev det klart obekämt på gatan.

Hjälpfjädrarna är endast till för att hålla huvudfjädrarna på plats vid max utfjädring.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Jag har samma gula Koni dämpare som jag hade även innan men då med vanliga H&R sänk fjädrar, på hårdaste förut så var den inte i närheten av så hård som nu..

Dessutom märker jag inte så stor skillnad nu i mjukaste mot hårdaste läget på dämparna med dessa fjädrar?
Funderar även på att lämna in dom för ombestyckning till hårdare setup för att bättre klara dom hårda fjädrarna jag har nu.

Jo jag vet vad hjälpfjädrar är till för MEN då dessa finns i 15 varianter från 1n/mm upp till 50n/mm så bör dom ju kunna användas till mer än bara "hjälpfjäder" dessutom vad ska man med tex 35n/mm om den "bara" ska hålla huvudfjädern på plats?

Dessutom nu fjädrar ju huvudfjädern bara ut typ 2cm från "ride height" sen är det hjälpfjädern som ska ta resten, men med bara 1n/mm så tar det en stund för den att pressa isär dämparen o då borde ju en hårdare hjälp fjäder vara bättre för att få ner inner hjulet i kurvan..?

Så nånstans mellan 8-17n/mm skulle jag vilja testa..

Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006

Är det en kombination av för hårda krängare och för korta huvudfjädrar? För kort fjädringsväg? Krängarens enda uppgift blir att trycka ihop hjälpfjädern?

Tycker annars det är märkligt att bilen kan lyfta både framhjul och bakhjul. Bakhjul är mest framtunga FWD bilar med hård bakkrängare - och framhjul på RWD bilar med mjuk bakfjädring och hård framkrängare.

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007

om du använder hjälpfjädrar som klarar 0,1 kg/mm eller 5 kg/mm är nog ganska likvärdigt. resultatet blir att dom är helt eller nästan helt ihoptryckta när du ställer ner bilen på backen.

Att motverka att krängaren lyfter ett hjul med hårdare hjälpfjädrar är lite som att gå över ån efter vatten.

Gissar att problemet är att du har för hårda krängare i förhållande till dina relativt mjuka fjädrar.

Så hårdare fjädrar eller mjukare krängare är nog medicinen.

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Fram kränghämmaren är original från 1985 så den kan ju inte vara för hård.. däremot bak sitter det ingen std men nu har jag en 21mm, har funderat på att testa o ta bort den för o se men har ej blivit av..
Dock hjälper ju inte det till att göra bilen mjukare på gatan..

Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007

Nu blev jag lite förvirrad, vill du ha en "mjuk" bil för gatan eller en bil som ligger stadigt på banan och inte lyfter på hjulen?

Vad jag kan se på bilderna så kränger bilen en hel del och skulle må bra av hårdare fjädrar för banåka. Tyvärr blir den mindre bekväm på gatan men man får liksom välja, eller leva med att den blir halvdan på både bana och gata.

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

En annan sak att tänka på när det gäller att lyfta innerhjul är hur högt cgh ligger.

Det blir ju skillnad om man har bred bil lågt cgh & gatdäck eller högt cgh smal bil & slicks.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Vill ha både mjuk o hård därför jag funderar på om man kan använda lagom hårda hjälpfjädrar för att få en progressiv fjäder men utan att sabba stadigheten på banan.

På vilket sätt tycker du bilen kränger en hel del?

Här är bild på hjulen rak ställda utan kräng skiljer ju inte mycke mot kränget i kurvan..

Citera
Skruva banåkabil
4098 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande