Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
SFRo och aluminium
1964 besök totalt
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
SFRo och aluminium

började fundera för några dagar sedan över SFRo och deras hållning till användning av aluminium i olika delar. Det är inte så att jag inte förstår varför de inte vill se bromsoksadaptrar i billigast möjliga aluminium-kvalitet, men jag undrar vad som krävs för att få detaljer i aluminium (som t.ex. en balkram, en spindel, en bromsoksadapter eller vad som helst), eller andra material för den delen, godkända av SFRo (eftersom det är vad som krävs såvida vi inte inriktar oss på leksaker som måste åka släp till banan)?

Kristoffersson Engineering
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Lite förenklat kan man säga att det krävs att man kan visa att prylarna håller. Som byggare får man visa att man har koll på vilka laster det handlar om, vilket material som är lämpligt osv. Normalt sett behöver man beräkningar, simuleringar eller liknande. Det svåraste med aluminium är oftast att hantera utmattning.

Gustaf

Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Trådstartare
Tack Gustaf, då låter det åtminstone genomförbart rent teoretiskt :-)

jag gissar att samma krav gäller överallt där man frångår tumreglerna som anges i bygghandboken eller om man hittar på egna konstruktioner även i stål (t.ex. spindlar då)?

Kristoffersson Engineering
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jo, till viss del även i stål men det är ändå lite enklare. Det som är viktigt med aluminium är att man från början diskuterar saken med sin besiktningsman.

Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
SFRo och aluminium
1964 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande