| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
stelaxel
|
1798 besök totalt |
|
stelaxel
någon som har erfarenhet av att skränka en volvo bakaxel,,, förr satte rally folket vantskruv för att få camber,, en till vantskruv för toinn ,,,har ja hört,,,fungerar eller??? adellen _________________ christer adell |
||
|
Annars funkar det bra att dra en sträng med svetsen då drar sig axelrören ganska lätt.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Någon som känner till någon som utför detta i värmland eller någorlunda "i närheten"?
Hur ska man mäta det? Jag skulle vilja ha ca 1-1,5 grad negativ camber på min stela 1031 740 axel. Om man skulle testa själv på nån gammal axel, ska man göra nån sorts jigg att montera axeln i och sen mäta från den eller hur gör man? _________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||
|
Jag bråkade lite med det där men tyckte det blev för lite.....
Svetsade och härjade..... kommer inte ihåg vad jag fick men det var iaf inte över 0,5 grader camber tror det var lite lite negativ bara
sur blev jag på det iaf..... Och byggde justerbar camber istället
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
|
som tony berättade för mej lite enkelt så hållbara bockar en press och gas att värma med sen skulle man svarva pinne/pinnar som man sätter i diffen på nå sett
tror inte prociduren är så enkel kan bli max 1,5 grad har ja för mej. _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||
|
När jag och min bror gör hjulinställning på rallycrossbilen använder vi indokatorvärmare på bakaxeln och det funkar jättebra. nu har jag turen så brorsan jobbar på bilvärkstad som har såna fina verktyg. Om det är mycke fel på axeln så har jag en hembyggd gigg som jag spänner fasst axeln och pressar den med en pelardomkraft.
|
||
|
Banjo
Jag brukar ställa axeln på pallbockar med diff i o drivaxlar sen riggar jag upp snören och tar fram camber mätaren sem migsvetsen toin svetsa på röret på framkant negativ camber svetsa på ovansidan ha så hög ström son du törs. Det har fungerat på Ford o Opel axlar. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||
|
Re:
Du har ingen mer info hur du gjorde detta? _________________ Dan End |
||
![]() |
Skruva banåkabil
stelaxel
|
1798 besök totalt |